2017-05-09 21:03:28, Autor: Bogusław Dziekański | Kategorie: Miasto,
To pierwsza cześć tytułu książki autorstwa Andrzeja Białkowskiego i Wojciecha Burszty, poświęconej dorobkowi gorzowskiej Małej Akademii Jazzu i jej znaczeniu dla przemian w kulturze.
Pełen tytuł publikacji to Jedzie Pan Jazz. Edukacja jazzowa i popkulturowa w perspektywie antropologicznej. Wydawcą będzie Wydawnictwo Naukowe KATEDRA z Gdańska. Książka prezentuje nowe podejście do zagadnień edukacji muzycznej, łączące tradycyjną pedagogikę wartości z ambitnymi nurtami muzycznej popkultury i stanowi niewątpliwie ewenement w polskiej literaturze muzyczno-pedagogicznej i antropologicznej.
Pierwsza prezentacja i publiczna dyskusja nad książką z udziałem autorów, odbędzie się 26 października br. w sali koncertowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie. W spotkaniu udział wezmą przedstawiciele: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dziennikarze, publicyści mediów centralnych i naukowcy, zajmujący się współczesnym rynkiem kultury oraz władze Polskiego Stowarzyszenia Jazowego. Zwieńczeniem dyskusji będzie koncert najbardziej rozpoznawalnego wychowanka akademii Adama Bałdycha z zespołem. Na tę okazję polski kompozytor Rafał Rozmus napisał specjalną kompozycję. To będzie premierowe wykonanie.
Drugą odsłonę publikacji zorganizujemy w Gorzowie w listopadzie, również z udziałem autorów i będzie połączona z koncertem Marka Konarskiego, także wychowanka MAJ, którego kariera muzyczna i naukowa nabiera rozpędu. Będzie ona skierowana do dyrektorów i nauczycieli ze szkół objętych działaniem akademii, jej wychowanków oraz lokalnych mediów, środowisk opiniotwórczych i wszystkich zainteresowanych.
Na swojej stronie
wydawnictwo Katedra już zapowiada ukazanie się książki, pisząc:
„Praca Jedzie Pan Jazz. Edukacja jazzowa i popkulturowa w perspektywie antropologicznej jest próbą przyjrzenia się fenomenowi gorzowskiej Małej Akademii Jazzu, znanej w Polsce i w świecie nieformalnej praktyki muzyczno-edukacyjnej i popkulturowej. Od ponad trzydziestu lat jej lider (tytułowy Pan Jazz) łączy wysiłki kilku pokoleń wybitnych polskich i światowych muzyków jazzowych, pracujących na rzecz kształtowania muzycznej wrażliwości młodzieży. Jest to dziś bez wątpienia jeden z najbardziej wyrazistych i oryginalnie ukształtowanych przykładów angażowania się branży muzycznej w ideę kształcenia młodej publiczności. Zaproponowany w książce sposób postrzegania dorobku MAJ wykorzystuje dwie wrażliwości: antropologiczną i pedagogiczną. Teoretyczną spójność zapewnia odwołanie się do tych współczesnych nurtów badawczych, dla których poszukiwanie balansu pomiędzy oboma sposobami myślenia stanowi punkt wyjścia do analizy każdej praktyki muzycznej czy muzyczno-edukacyjnej. Zasadnicze znaczenie mają tu prace amerykańskiej badaczki Estelle R. Jorgensen, której poznawcze metafory oraz sposób, w jaki są one wykorzystywane dla rekonstruowania modeli edukacyjnej rzeczywistości, wywarły zasadniczy wpływ na badania relacjonowane w tej książce”.
Dwuletni proces badawczy realizowany w Gorzowie i miejscowościach wokół naszego miasta, gdzie obecna jest MAJ, dobiegł prawie końca. Przed nami jeszcze jeden obszar, który został poddany analizie badawczej, a związany jest z rolą muzyków i ich metodami pracy, który zostanie również zakończony publikacją, ale to już kwestia przyszłego roku.