2018-07-31, Mija dzień
Klienci gorzowskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji mogą już korzystać z udogodnień, jakie daje dzisiejszy rozwój informatyki.
Uruchomione zostało bowiem Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta, w skrócie e-BOK oraz Geoportal, w którym to znajdziemy wszystkie istotne informacje przestrzenne.
- W przypadku Elektronicznego Biura Obsługi Klienta możemy mówić o naprawdę poważnym przedsięwzięciu, którego wartość zapewne szybko docenią nasi klienci – mówi Rafał Koźlik, kierownik sekcji informatyki w PWiK. – Już zachęcam do szybkiej rejestracji poprzez naszą stronę www.pwik.gorzow.pl. Rejestracja jest bardzo prosta, zresztą znajduje się tam przewodnik, który każdego naszego klienta przeprowadzi przez ten proces. Do zarejestrowania potrzebny jest tylko numer faktury i numer klienta, który znajduje się na każdej fakturze. Można skorzystać z faktury z ostatnich dwóch lat. Przy czym od razu wyjaśniam, że zalogować mogą się tylko klienci, którzy mają podpisane umowy bezpośrednio z naszą firmą. Ci, którzy są rozliczani przez Administrację Domów Mieszkalnych, spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe takiej możliwości nie mają, ale i takiej potrzeby nie mają, bo wszelkie sprawy załatwiają ze swoimi administratorami – podkreśla.
Platforma e-BOK to nic innego jak wygodny i prosty sposób kontrolowania przez klientów należności finansowych wobec dostawcy wody. Każdy zarejestrowany nie będzie musiał już zastanawiać się, czy zapłacił za dany rachunek. Wystarczy, że wejdzie na konto i momentalnie sprawdzi. e-BOK to także miejsce, gdzie można szybko, zza domowego biurka, zgłaszać stany podwodomierzy ogrodowych. Do tej pory bywały z tym kłopoty, a to oznaczało niekiedy wyższe koszty dla klientów. Takie same jak za wodę wykorzystywaną do mycia naczyń czy higieny osobistej, ponieważ naliczane były też koszty związane z odprowadzaniem ścieków. Kolejna sprawa, która jest dla klientów ważna, to dostęp do pełnej informacji o umowach, urządzeniach czy historii zużycia wody w ostatnich dwóch latach. Poprzez e-BOK można ponadto składać reklamacje czy załatwiać wnioski choćby na zaplombowanie licznika lub podwodomierza.
W ramach zrealizowanego projektu uruchomiony został też Geoportal, otwarty już dla wszystkich. Umożliwia on dostęp do informacji o awariach i planowanych przerwach w dostawach wody. Pozwala szybko na sprawdzenie lokalizacji awaryjnych punktów poborów wody, najczęściej są to beczkowozy.
- Każdy beczkowóz posiada GPS i teraz wystarczy spojrzeć na mapę i od razu będzie można zobaczyć, w których dokładnie miejscach się znajdują – tłumaczy Rafał Koźlik.
Dzięki Geoportalowi każdy może zapoznać się również z zasięgiem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
- W niedługiej przyszłości będziemy mogli uruchomić mailową usługę powiadamiania klientów, posiadających u nas indywidualne konta, o występujących w ich regionie awariach i naprawach sieci wodociągowej. Z czasem chętni będą takie informacje otrzymywać za pomocą esemesów – tłumaczy Bogusław Andrzejczak, prezes PWiK.
Platforma ta pozwala na zgłaszanie awarii i innych uwag o działaniu sieci, jak też zawiera listę planowanych inwestycji. W tym ostatnim przypadku jest to ważne choćby dla tych, którzy planują kupno działek budowlanych. Będą mogli szybko sprawdzić, czy w interesującym ich rejonie są prowadzone lub planowane w określonym czasie inwestycje związane z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
- Oczywiście chcąc poznać szczegóły każdorazowo należy wystąpić z wnioskiem o wydanie warunków technicznych – kontynuuje kierownik Koźlik. – Geoportal zawiera jednak na tyle podstawowe informacje, na bazie których można już stwierdzić, czy w interesującym nas miejscu mówimy o białej plamie inwestycyjnej, czy jednak o miejscu, w którym PWiK planuje rozwijać sieć. Są także przedstawione orientacyjne terminy naszych działań – podkreśla.
Dodajmy jeszcze, że cała inwestycja została zrealizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020. Projekt nosił nazwę: ,,Budowa Systemu Informacji Przestrzennej GIS w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Gorzowie Wielkopolski’’. Wartość projektu to 1.048.708,14 zł, z czego dofinansowanie wyniosło 85 procent.
Robert Borowy
Opis e-usług
• Zgłoszenia aktualnego stanu podwodomierza
W ramach tej usługi klient ma możliwość przesłania aktualnych wskazań podwodomierzy w celu rozrachunkowym. Usługa ta daje możliwość wglądu do uprzednio zarejestrowanych wskazań.
• Złożenie wniosku o wydanie warunków technicznych włączenia nieruchomości do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej
W ramach tej usługi klient będzie miał możliwość, po złożeniu wniosku, zapoznania się ze statusem sprawy, zwrotnie otrzymują odpowiedź.
• Złożenie wniosku o wymianę lub plombowanie licznika lub podwodomierza
W ramach tej usługi klient będzie miał możliwość, po złożeniu wniosku, zapoznania się ze statusem sprawy, ponadto zostaje o poinformowany o proponowanym terminie wykonania usługi.
• Złożenie wniosku o montaż wodomierza lub podwodomierza
W ramach usługi klient będzie miał możliwość, po złożeniu wniosku, zapoznania się ze statusem sprawy, ponadto zostaje o poinformowany o proponowanym terminie wykonania usługi.
• Wgląd do zrealizowanych płatności
W ramach tej usługi klient ma możliwość sprawdzenia poprawności zarejestrowanych przez system bilingowy płatności oraz zapoznania się z aktualnym stanem salda. Dane są prezentowane w formie graficznej i tabelarycznej.
• Wgląd do zarejestrowanych zużyć wody
W ramach tej usługi klient ma możliwość zapoznania się z historią odczytów wodomierzy, posiada możliwość podglądu faktur związanych z poszczególnymi odczytami. Dane są prezentowane w formie graficznej i tabelarycznej.
• Moje faktury
W ramach usługi klient posiada możliwość zapoznania się z poszczególnymi fakturami, jest informowany o statusie płatności, terminie płatności.
• Moje umowy
W ramach usługi klient ma możliwość zapoznanie się z wykazem zawartych z PWiK umów, okresów ich obowiązywania oraz zakresu świadczonych usług.
• Moje dane
Usługa ta umożliwia klientowi złożenie wniosku o dokonywania korekty danych dotyczących klienta na podstawie których wystawiana jest faktura.
• Zgłaszanie awarii
W ramach tej usługi klient ma możliwość wskazania na mapie miejsca zaobserwowanej awarii dotyczącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej. Zwrotnie klient otrzyma informację o usunięciu nieprawidłowości.
• Awarie i wyłączenia planowane
W ramach tej usługi klient ma możliwość zapoznania się na mapie z miejscem wystąpienia awarii oraz zasięgu jej oddziaływania. Usługa ta daje możliwość zapoznania się z obszarami objętymi planowaną przerwą w dostawie wody. Klient może zapoznać się z aktualną pozycją zastępczego punktu dostawy wody (beczkowozy). Klienci zarejestrowani w e-Bok mają możliwość otrzymania informacji e-mail w przyszłości sms o przerwach w dostawie wody.
• Mapa branżowa
Usługa prezentująca przebieg sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Usługa ta wspiera inwestorów w podejmowaniu decyzji dotyczącej budowy przyłączy wodociągowej lub kanalizacyjnej.
• Inwestycje
W ramach tej usługi klient posiada możliwość zapoznania się z obszarami planowanych inwestycji w zakresie rozbudowy sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej. Klient uzyska informację dotyczącej przewidywanych terminów realizacji poszczególnych zadań.
• Hydranty p.poż. (dostępne dla straży pożarnej)
Usługa prezentująca informację na temat hydrantów. Dzięki tej usłudze istnieje możliwość wizualizacji rozmieszczenia przestrzennego hydrantów.
W Szkole Podstawowej nr 20 w Gorzowie odbyło się wyjątkowe wydarzenie łączące sport, zaangażowanie społeczne i ducha wspólnoty.