Drzwi otworzysz za pomocą ciepłego guzika
2019-09-30, Mija dzień
Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie przypomina, że wtorek 1 października 2019 r. wprowadzony zostanie w pojazdach komunikacji miejskiej tzw. ciepły guzik. Autobusy będą odpowiednio oznakowane.
Funkcja tzw. ciepłego guzika pozwoli na utrzymanie w pojazdach optymalnej temperatury- latem pozwoli bardziej efektywnie działać klimatyzacji, natomiast w okresie jesienno-zimowym będzie zapobiegała nadmiernemu wychładzaniu wnętrza pojazdu przyczyniając się zdecydowanie do poprawy komfortu w pojazdach.
W chwili obecnej Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim Sp. z o.o. eksploatuje 89 autobusów. Z pośród tych 89 autobusów 81 wyposażonych jest w tzw. ciepły guzik, natomiast 8 autobusów takiej funkcji nie posiada. W przypadku autobusów, które posiadają tzw. ciepły guzik zostały one oznakowane specjalnymi naklejkami z zewnątrz oraz wewnątrz. W przypadku autobusów, które nie posiadają funkcji tzw. ciepłego guzika (autobusy o nerach bocznych 609, 610, 611, 612, 613, 614, 615, 616) otwieranie drzwi będzie odbywało się jak do tej pory, czyli przez kierowcę autobusu.
Jeśli chodzi natomiast o autobusy posiadające funkcję tzw. ciepłego guzika to w tym przypadku można je podzielić na dwie grupy:
- grupa I autobusy posiadające tzw. ciepłe guziki przy wszystkich drzwiach, zarówno pierwszych, drugich jak i trzecich, są to autobusy MAN Lion’s City o numerach bocznych od 598 do 608, następnie MAN Lion’s City o numerach bocznych od 634 do 648, autobusy MAN Lion’s City LL (15-metrowe) o numerach bocznych od 651 do 654 oraz autobusy hybrydowe (z charakterystycznym garbem na dachu) o numerach bocznych od 655 do 660,
- grupa II autobusy posiadające tzw. ciepłe guziki tylko przy drzwiach drugich i trzecich. W tym przypadku drzwi pierwsze będą otwierane we dalszym ciągu przez kierowcę autobusu a drugie i trzeci przez pasażerów z wykorzystaniem tzw. ciepłego guzika. Do tej grupy zaliczają się następujące autobusy: MAN Lion’s City LL (15-metrowe) o numerach bocznych od 617 do 622 oraz o numerach bocznych 649 i 650, autobusy Solaris Urbino 12 o numerach bocznych od 526 do 556 oraz autobusy Solaris Urbino 12 (IV generacji) o numerach bocznych od 624 do 633.
W pierwszych tygodniach działania kierowcy będą zwracali szczególną uwagę i w razie potrzeby otworzą drzwi. Prosimy jednak pasażerów, którzy widzą kogoś kto ma problem z otwarciem drzwi przyciskiem o życzliwość i udzielenie pomocy takiej osobie.
PODSTAWOWE ZASADY DOTYCZĄCE CIEPŁEGO GUZIKA:
- Autobusy z systemem będą odpowiednio oznakowane. Na drzwiach przyklejone zostaną naklejki z napisem „Wsiadając otwórz drzwi przyciskiem”. Napisy: „Wysiadając otwórz drzwi przyciskiem” będą również we wnętrzu i będą w pobliżu przycisku z napisem „Drzwi” – służącym do otwierania drzwi z wewnątrz pojazdu.
- Ciepły guzik w autobusach komunikacji miejskiej będzie obowiązywał całodobowo, przez cały rok.
- Przyciski uaktywniają kierowcy po zatrzymaniu pojazdu na przystanku. Po zamknięciu drzwi system jest wyłączany, więc nie ma możliwości wejścia lub wyjścia z autobusu, który już ruszył z przystanku bądź zatrzymał się przed sygnalizatorem.
- Jeżeli przez kilka sekund nikt nie wsiada albo nie wysiada z pojazdu danym wejściem, to fotokomórka decyduje o samoczynnym zamknięciu drzwi. Poprzedza to sygnał dźwiękowy (pikanie). Po włączeniu się sygnału ostrzegawczego o zamykaniu drzwi nie należy wsiadać i wysiadać. W takim przypadku należy poczekać, aż drzwi się zamkną i wtedy ponownie je otworzyć.
- Wyjątkiem od stosowania ciepłego guzika mogą być sytuacje, gdy kierowca zauważy na przystanku lub w autobusie pasażera z ograniczoną mobilnością np. niepełnosprawnego. Ciepły guzik może nie być uruchamiany także wtedy, gdy poproszą o to kontrolerzy biletów.
- Jeżeli w jakimś autobusie nie będzie żadnych naklejek związanych z ciepłym guzikiem oznacza to, że tam wciąż obowiązują dotychczasowe zasady otwierania drzwi bezpośrednio przez kierowców.
- W początkowej fazie wdrażania nowego systemu otwierania pojazdów komunikacji miejskiej prosimy pasażerów o cierpliwość i wyrozumiałość, a osoby sprawnie korzystające z tego rozwiązania prosimy o pomoc dla tych, którzy mogą mieć problem z użytkowaniem tej nowinki technicznej.
Rzecznik Prasowy MZK
Marcin Pejski