W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki. [rozumiem. zamknij okno] x

 
Jesteś tutaj » Home » Mija dzień »
Alfreda, Maksymiliana, Selmy , 14 sierpnia 2020

Dlaczego na Piaskach powstało mini rondo?

2019-12-05

30 listopada zakończył się remont ulicy Kazimierza Wielkiego. Zainteresowanie kierowców budzi nowe rondo, które powstało na skrzyżowaniu ulic Kazimierza Wielkiego i Czarnieckiego.

medium_news_header_26441.png fot. Dariusz Wieczorek  

Mini ronda stosuje się jako metodę uspokojenia ruchu, poprawiającą bezpieczeństwo na skrzyżowaniu i w jego sąsiedztwie – poinformował Rafał Krajczyński, miejski inżynier ruchu.

Małe ronda oprócz poprawy bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach, bo redukują możliwość kolizji, skutecznie wymuszają wolniejszą jazdę i działają jak dobrze zaprogramowana sygnalizacja świetlna – podkreślił Krajczyński.

Ze względu na ograniczenia terenowe nie było możliwości przebudowy skrzyżowania na rondo o większych rozmiarach. Dzięki przejezdności wyspy środkowej z ronda mogą także korzystać pojazdy komunikacji zbiorowej czy ciężarówki – dodał miejski inżynier ruchu.

Dotychczas pierwszeństwo przejazdu wyznaczono było na wprost, co nie do końca odpowiadało natężeniu ruchu na skrzyżowaniu oraz powodowało, że kierowcy wjeżdżali do strefy 30 (ograniczenie prędkości do 30 km/h) ze zbyt dużą prędkością. Ulica Kazimierza Wielkiego na odcinku od Czarnieckiego do Zofii Kuratowskiej jest od lat włączona do strefy ograniczonej prędkości i ma charakter drogi typowo osiedlowej, dlatego zastosowanie mini ronda na wjeździe w strefę tworzy tzw. bramę wjazdową, wymuszającą spowolnienie pojazdów. Zastosowana infrastruktura powinna jednoznacznie wskazywać kierowcy wjazd do strefy ograniczonej prędkości.

Mieszkańcy jeszcze przed przebudową zgłaszali propozycje dotyczące zmiany pierwszeństwa na skrzyżowaniu, ponieważ odcinek od ul. Wyszyńskiego przez ul. Wiejską – Puszkina – Czarnieckiego posiada pierwszeństwo i na tej relacji powinno być - w ich opinii - zachowane pierwszeństwo w stosunku do wyjazdu z osiedla. Zastosowanie mini rondo stanowi więc kompromis w zakresie rozkładu kierunków ruchu na skrzyżowaniu, nie wpływając negatywnie na bezpieczeństwo. „Złamanie” pierwszeństwa mogłoby wpływać negatywnie na bezpieczeństwo. 

Mini ronda są powszechnie stosowane w całym kraju jak (Chorzów, Szczecin, Gliwice) i w wielu krajach Europy jako skuteczny środek poprawy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu. Doświadczenia innych miast pokazują, że rozwiązania te początkowo krytykowane przez opinię publiczną, szybko stają się akceptowane i pozytywnie wpływają na bezpieczeństwo i płynność ruchu.

Jak podkreśla miejski inżynier ruchu, zastosowanie mini ronda pozwoli Miastu sprawdzić to rozwiązanie i ewentualnie przenieść je na inne skrzyżowania, gdzie geometria lub stan bezpieczeństwa wymaga zmian. Mini ronda sprawdzają się na skrzyżowaniach, gdzie występuje równomierność obciążenia wlotów i widoczny jest mały udział pojazdów o znacznym ciężarze i gabarytach, tak jak w przypadku opisanego skrzyżowania.

Jednym z ważniejszych celów towarzyszących przebudowie dróg powinno być poprawienie warunków bezpieczeństwa. Dlatego poszukuje się efektywnych sprawdzonych rozwiązań, które są stosowane w krajach o niskim współczynniku wypadkowości. Miejski inżynier ruchu będzie monitorował poruszanie się kierowców po nowym skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego i Czarnieckiego.

Ewa Iwańska
Wydział Promocji i Informacji UM

Rafał Krajczyński
Miejski inżynier ruchu