więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Mija dzień »
Agnieszki, Amalii, Czecha , 20 kwietnia 2024

Raport "Centrum Gorzowa OD-NOWA"

2020-01-07, Mija dzień

Za nami pierwszy krok w stronę przebudowy ulic Wełniany Rynek i Hawelańskiej - testowanie dwóch wariantów organizacji ruchu dobiegło końca.

 
  Fot. Archiwum projektu

W ramach pierwszej koncepcji na obu ulicach wprowadzono strefę zamieszkania, utrzymano zakaz ruchu na fragmentach deptakowych (co dotyczyło również dostaw, dla których wyznaczono dwa miejsca - przed piekarnią Różycki oraz przed Dream Burgerem), a także zawężono pas ruchu na ul. Wełniany Rynek do szerokości 3,5 m. Ograniczona została również możliwość parkowania na tej ulicy - liczbę miejsc postojowych zmniejszono do 6, a chodnik po jej południowej stronie został zabezpieczony przed nielegalnym zastawianiem przez auta. W drugim wariancie przy Studni Czarownic wprowadzono dodatkową kopertę dla dostawców i wprowadzono całkowity zakaz parkowania na ul. Wełniany Rynek. Podczas testowania możliwość wjazdu na podwórka przy ul. Sikorskiego miały wyłącznie osoby posiadające karty parkingowe. Testom towarzyszyły badania społeczne i transportowe, które prowadziliśmy przed wprowadzeniem nowych rozwiązań i w trakcie ich funkcjonowania.

Czego się dowiedzieliśmy?

Najlepszym przyjęciem cieszyły się rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i uniemożliwienie nielegalnego parkowania - poparła je większość osób, które mówiły, że wcześniej przeszkadzała im dominacja aut na tym obszarze, a teraz mogą swobodnie się tędy poruszać. Dobrze oceniane były również karty wjazdu na podwórka, chociaż w tej kwestii mieszkańcy zgłaszali różne propozycje - np. wydanie kart weekendowych dla bliskich lub większej liczby kart dla rodzin posiadających więcej niż jedno auto.

Kontrowersje wzbudziło rozwiązanie dotyczące organizacji dostaw. Pracownicy usług i sklepów zlokalizowanych przy deptakach postulowali o umożliwienie dostawcom wjazdu. Część z nich mówiła, że dla uporządkowania ruchu dostawców wystarczyłoby dopuszczenie go jedynie w określonych godzinach. Inni wnioskowali o wprowadzenie dodatkowych kopert - wielu przedsiębiorców chciało usytuowania ich przed swoimi lokalami.

Drugim tematem budzącym wiele emocji było parkowanie. Przez cały czas trwania projektu ścierały się argumenty osób proponujących ograniczanie, a nawet wyprowadzenie ruchu aut z centrum miasta oraz grupy wnioskującej o zachowanie czy zwiększenie liczby miejsc postojowych na ul. Wełniany Rynek. Wśród przeciwników ograniczania miejsc postojowych znaleźli się przede wszystkim przedsiębiorcy z tej ulicy, którzy mówili o konieczności powrotu do stanu sprzed testu lub o wprowadzeniu rotacyjnych miejsc postojowych. 

Na podstawie wniosków z badań oraz w oparciu o dokumenty strategiczne miasta opracowana została propozycja zmian docelowych dla ul. Wełniany Rynek i Hawelańskiej. Koncepcję zmian wraz ze szczegółowym wnioskami z badań można znaleźć w raporcie podsumowującym projekt . Szczegółowy raport znajduje się pod linkiem:

http://www.gorzow.pl/system/obj/19690_GW_RAPORT_Centrum_od_nowa.pdf

Iga Kalbarczyk
Biuro Konsultacji Społecznych i Rewitalizacji UM

Wiesław Ciepiela
Rzecznik Prasowy UM

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x