W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki. [rozumiem. zamknij okno] x

 
Jesteś tutaj » Home » Mija dzień »
Luizy, Włodzmierza, Zuzanny , 11 sierpnia 2020

Przebudowa ul. Sikorskiego i przesunięcia terminów

2020-02-13

W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi okoliczności przebudowy ulicy Sikorskiego, przedstawiciele wydziałów zajmujących się rozwojem przedstawiają kilka istotnych uwag dotyczących tego tematu.

medium_news_header_26948.jpg fot. archiwum UM  

Podkreślają oni, że na ulicy Sikorskiego trwa kompleksowa przebudowa a nie remont. Jednocześnie informują, że przesunięcia terminów tej inwestycji wynikające z wniosków wykonawcy zawsze są rozpatrywane w dwóch aspektach – czy mamy do czynienia z opóźnieniem czy ze zwłoką.

Opóźnienie występuje w przypadku, gdy niemożność zakończenia robót w określonym czasie spowodowana jest okolicznościami niezależnymi od Wykonawcy.

Zwłoka dotyczy przypadków, kiedy powodem niezakończenia jest działanie, bądź jego brak ze strony Wykonawcy.

W przypadku przebudowy ulicy Sikorskiego, trudno jest przypisać winę którejkolwiek ze stron tego procesu inwestycyjnego w sytuacji, gdy pojawiają się kolejne prace archeologiczne, a czas ich trwania jest zupełnie niezależny od stron zaangażowanych w realizację inwestycji.

Dzisiaj, pomimo różnych komplikacji zbliżamy się do finału przebudowy, dlatego miasto może dokonać bilansu przyczyn wpływających na termin jej realizacji.

Przyczyn było bardzo wiele, nakładały się one w czasie, występowały w różnych momentach prac i na różnych odcinkach robót.

Głównymi przyczynami przesuwania się terminu inwestycji były:

a)      prace archeologiczne przy budynku urzędu miasta związane z odkryciem bramy santockiej

b)      prace archeologiczne przy katedrze związane z:

- odsłanianiem reliktów średniowiecznej zabudowy (prawdopodobnie kościół św. Jana i szkoły)

- eksploracja średniowiecznych i nowożytnych krypt grobowych

- eksploracja pochówków szkieletowych

- pozostałości po wybrukowaniu ulic z czasów średniowiecza i nowożytności

- eksploracja nawarstwień i obiektów archeologicznych pradziejowych i średniowiecznych

- zabezpieczanie zespołu ceramiki naczyniowej (fajans i porcelit) z pierwszej połowy XX wieku

c)       prace archeologiczne przy katedrze związane z odkryciem studni kamiennych

d)      prace archeologiczne związane z odkryciem murów w okolicach ulicy Młyńskiej – domniemana Brama Młyńska

Warto zwrócić uwagę - na obowiązujący w naszym kraju w tych sprawach - proces prawny
i administracyjny. Od momentu odkrycia zabytku archeologicznego należy w pierwszej kolejności uzyskać decyzję administracyjną wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenia prac archeologicznych. Jest to proces obowiązkowy i ani Wykonawca ani Zamawiający nie mają wpływu na jego przebieg czyli m.in. na czas uzyskania decyzji w tej sprawie.  Należy podpisać umowę na prowadzenie takich prac. Wiążą się one z wykonywaniem dodatkowych wykopów i odkrywek, a po zinwentaryzowaniu ich przez archeologa wykopy należy zasypać i zagęścić.

Kolejne istotne przyczyny to:

​e) odmienne od przyjętych w dokumentacji warunków posadowienia istniejących sieci, które są w kolizji z nowoprojektowaną infrastrukturą drogi i wymagają przełożenia.

Tutaj warto zaznaczyć, że na etapie robót nastąpiła konieczność przebudowy w kilkunastu miejscach sieci gazowej niskiego i średniego ciśnienia.

Przebudowa takiej sieci ze względu na jej specyfikę oraz to, że są to sieci czynne, wymaga - poza sporządzeniem projektu i uzgodnienia go z właścicielem - dokonania przełączeń i koordynacji wyłączeń zasilania po to, zapewnić ciągłą dostawę gazu dla mieszkańców miasta. Wymaga też pracy specjalistycznych firm i zakupienia materiałów, które nie są ogólnie dostępne, ale wymagają specjalnego zamówienia.

Każda taka kolizja, od momentu jej ujawnienia do momentu przebudowy, jest bardzo czasochłonna. Podobnie sprawa wygląda w przypadku niezinwentaryzowanych sieci średniego napięcia, których nie można tak po prostu przeciąć bądź przesunąć.

W trakcie przebudowy konieczne okazały się również zmiany w dokumentacji. Stało się tak z powodu niezgodności dokumentów opisujących warunki terenowe i lokalizację infrastruktury podziemnej, które służyły do projektowania inwestycji, z tym, co wykonawca zastał w rzeczywistości.
Aby usunąć te niezgodności usunąć i poprawnie wykonać inwestycję - również ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców – konieczną reakcją na zastaną sytuację, było stworzenie odpowiednich projektów i przebudowa infrastruktury. To również jest zabieg czasochłonny.

Jednym z takich ujawnionych problemów była sprawa tzw. separatora.  Miasto - w celu przyśpieszenia realizacji tej przebudowy i skrócenia czasu rozpoczęcia prac - podjęło decyzję maksymalnie szybko i ogłosiło przetarg w oparciu o dokumentację wykonawczą w czasie, kiedy trwała jeszcze procedura administracyjna uzyskania pozwolenia na budowę.

Procedura ta w przypadku ulicy Sikorskiego - z uwagi na konieczność dokonania ponownej oceny oddziaływania na środowisko - trwała prawie 9 miesięcy i była niezależna od działań miasta. 

Aktualnie z powodu konieczności wykonania kolejnych prac archeologicznych wykonawca złożył wniosek o przedłużenie terminu realizacji inwestycji - odpowiednio do 06.04.2020 r. na torowisko oraz 21.06.2020 r. na wykonanie całości robót. Wniosek ten jest analizowany i rozpatrywany.​

Często w komentarzach pojawiają się opinie dotyczące stosowania kar wobec wykonawcy.
​Zgodnie z zapisami kontraktu, kara może być naliczana za zwłokę wynikającą wprost z winy wykonawcy, przy czym zwłoka i wina muszą być bezsporne. Zawsze jest to analizowane w trakcie rozpatrywania wniosku Wykonawcy o wydłużenie terminu.

Jednak w sytuacji przebudowy ulicy Sikorskiego trudno uznać, że powstałe opóźnienia wynikają bezpośrednio z winy Wykonawcy.

Wiesław Ciepiela
Rzecznik Prasowy