więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Mija dzień »
Kornela, Lizy, Stanisława , 8 maja 2024

Gorzowianie o estetyce miasta – wyniki ankiety

2016-11-03, Mija dzień

Ankieta obejmowała okres od 26 sierpnia do 30 września 2016 r. i została przygotowana na potrzeby powstającej Lokalnej Uchwały Krajobrazowej. Zależy nam, aby przyszłe regulacje wprowadzone Lokalną Uchwałą Krajobrazową wpływały na estetykę przestrzeni i jednocześnie odpowiadały oczekiwaniom mieszkańców Gorzowa.

Ankieta była dostępna na stronie internetowej w wersji elektronicznej oraz tradycyjnie w wersji papierowej. W badaniu wzięło udział 841 mieszkańców. Największe zaangażowanie można zauważyć u osób w wieku 30-45 lat.

Okazuje się, że dla 83% mieszkańców, którzy wzięli udział w ankiecie, reklamy są zauważalne. Większa część respondentów (tj. 63%) uważa, że konieczna jest regulacja prawna dotycząca zasad sytuowania reklam w mieście, w tym również dostrzega ich nadmiar, m.in. w takich miejscach jak okolice ronda Piłsudskiego, Wyszyńskiego i Santockiego, w pobliżu boiska przy Placu Jana Pawła II, w rejonie Katedry, Białego Kościółka, wzdłuż ul. Sikorskiego, ul. Chrobrego, na dawnym kinie Słońce, Arsenale, Nova Park, Park 111, Askanie, ul. Słonecznej, trasach wylotowych w kierunku Szczecina, Gdańska, Chwalęcic, Lubniewic, Zielonej Góry, Poznania, Kostrzyna. Jednocześnie 45% respondentów ocenia negatywnie wpływ reklam na odbiór przestrzeni publicznej; 38% ocenia korzystnie, a 17% uzależnia to od takich czynników jak: estetyka, technika wykonania, wielkość, kolor, jakość, kontekst urbanistyczny, lokalizacja, ilość, kwalifikacje reklamodawców, wzornictwo, treść, czytelność.

Ponadto 50% respondentów sygnalizuje potrzebę uregulowania zasad sytuowania ogrodzeń i obiektów małej architektury w przestrzeni miejskiej w zakresie gabarytów, standardów jakościowych i materiałów, w szczególności wymieniano ławki (36%) i kosze na śmieci (38%). Pośród innych obiektów małej architektury respondenci wskazywali m.in. rzeźby, elementy maskujące duże śmietniki, stojaki rowerowe w kształcie kasety stilon, poidła dla ptaków, zegary, pergole i trejaże, elementy wyposażenia ogródków gastronomicznych i stoisk handlowych. Duża część z zaproponowanych przez respondentów przykładów nie mieści się w definicji prawnej obiektów małej architektury, ale w ogólnie przyjętej definicji mebli miejskich jak np. słupy oświetleniowe, wiaty przystankowe, pomniki. Wymieniono tu również chodniki, kioski, toalety miejskie, ogrodzenia i barierki oraz elementy systemu informacji miejskiej - tablice z mapą miasta, tablice / gabloty informacyjne, słupy ogłoszeniowe, tabliczki z nazwami i numerami ulic.

Podsumowując, wyniki badania wyraźnie wskazują na aktualne postrzeganie wspólnej przestrzeni, a tym samym na konieczność jej uporządkowania. 

Pełne wyniki badania ankietowego prezentują się następująco:

I  REKLAMY

1.        Czy podczas poruszania się po mieście są dla Pana/Pani zauważalne reklamy?

NIE

17 %

TAK

83 %

2.        Czy zauważa Pan/Pani nadmiar reklam na terenie miasta Gorzowa Wlkp.?

NIE

41 %

TAK

59 %

2a. W których częściach miasta Gorzowa Wlkp. zauważa Pan/Pani nadmiar reklam?

       (odpowiedź udzieliły osoby, które zaznaczyły pole TAK w pytaniu nr 2)

Centrum miasta

98 %

Osiedla mieszkaniowe wielorodzinne

26 %

Osiedla mieszkaniowe jednorodzinne

7 %

Strefy przemysłowe

6 %

Trasy wylotowe

21 %

Tereny zielone

6 %

3.        Jak Pana/Pani zdaniem reklamy wpływają na odbiór przestrzeni publicznej?

Korzystnie

38 %

Negatywnie

45 %

To zależy od...

17 %

4.        Czy Pana/Pani zdaniem uchwała powinna wskazywać miejsca wyłączone ze stosowania reklamy wielkoformatowej?

NIE

38 %

TAK

59 %

NIE WIEM

3 %

5.        Czy Pana/Pani zdaniem w miejscach o dużych walorach krajobrazowych oraz wartościach historycznych powinno się wprowadzić zakaz lokalizacji reklam?

NIE

36 %

TAK

63 %

NIE WIEM

1 %

6.        Czy Pana/Pani zdaniem w centrum powinno się zakazać reklam zasłaniających całe elewacje budynków (siatek)?

NIE

39 %

TAK

58 %

NIE WIEM

3 %

7.        Czy Pana/Pani zdaniem powinno się zakazać banerów reklamowych związanych ze sprzedażą lub wynajmem nieruchomości lokalizowanych na elewacjach budynków?

NIE

56 %

TAK

38 %

NIE WIEM

6 %

8.        Czy Pana/Pani zdaniem reklamy umieszczane na ogrodzeniach powinny zostać uregulowane przepisami prawa lokalnego?

NIE

39 %

TAK

57 %

NIE WIEM

4 %

9.        Czy zgodziłby się Pan/Pani na umieszczenie reklam na ogrodzeniu placówek oświaty/kultury i innych obiektów użyteczności publicznej?

NIE

50 %

TAK

45 %

NIE WIEM

5 %

10.     Czy Pana/Pani zdaniem przepisy powinny regulować sytuowanie reklam na terenach w najbliższym otoczeniu miejsca kultu religijnego oraz na terenach miejsc pamięci i ich otoczeniu?

NIE

32 %

TAK

63 %

NIE WIEM

5%

11.     Czy zgodziłby się Pan/Pani na umieszczenie reklam wielkoformatowych na budynku, w którym Pan/Pani mieszka lub w bezpośrednim sąsiedztwie?

NIE

52 %

TAK

44 %

NIE WIEM

4 %

12.     Czy zgodziłby się Pan/Pani na umieszczenie reklam świetlnych typu LED na budynku, w którym Pan/Pani mieszka lub w bezpośrednim sąsiedztwie?

NIE

60 %

TAK

38 %

NIE WIEM

2 %

13.     Czy uważa Pan/Pani, że reklamy dekoncentrują kierowców?

NIE

29 %

TAK

59 %

NIE WIEM

12 %

14.     Czy Pana/Pani zdaniem konieczna jest regulacja prawna dotycząca zasad sytuowania reklam w przestrzeni miejskiej (w zakresie gabarytów, standardów jakościowych i materiałów)?

NIE

32 %

TAK

63 %

NIE WIEM

5 %

II  OBIEKTY MAŁEJ ARCHITEKTURY

15.     Czy Pana/Pani zdaniem konieczna jest regulacja prawna dotycząca zasad sytuowania obiektów małej architektury w przestrzeni miejskiej (w zakresie gabarytów, standardów jakościowych i materiałów)?

NIE

37 %

TAK

50 %

NIE WIEM

13 %

16.     Które z wymienionych niżej obiektów małej architektury Pana/Pani zdaniem powinny zostać uregulowane przepisami prawa miejscowego?

Ławki

36 %

Kosze na śmieci

38 %

 Stojaki rowerowe

30 %

Kraty ochronne wokół drzew

26 %

Donice

24 %

Fontanny

33 %

Elementy wyposażenia placu zabaw (tj. piaskownice, huśtawki, drabinki)

33 %

Żadne

37 %

Inne

8 %

III OGRODZENIA

17.     Czy Pana/Pani zdaniem konieczna jest regulacja prawna dotycząca zasad sytuowania ogrodzeń w przestrzeni miejskiej (w zakresie gabarytów, standardów jakościowych i materiałów)?

NIE

39 %

TAK

50 %

NIE WIEM

11 %

18.     Czy uważa Pan/Pani, że powinna być uregulowana kwestia demontażu zdewastowanych ogrodzeń, które wpływają negatywnie na odbiór przestrzeni publicznej?

NIE

22 %

TAK

66 %

NIE WIEM

12 %

IV METRYCZKA

19.     Proszę zaznaczyć obszar miasta, w którym Pan/Pani mieszka:

Śródmieście (Stare Miasto, Nowe Miasto, Górne Miasto)

23 %

Górczyn / Chemik / Ustronie / Sady / Zacisze

23 %

Janice / Dolinki

9 %

Piaski / Chwalęcice

10 %

Staszica / Os. Europejskie

14 %

Baczyna / Chróścik / Małyszyn

4 %

Wieprzyce / Osiedle Słoneczne

7 %

Zamoście (Zawarcie)

6 %

Zakanale / Karnin / Nowy Dwór / Siedlice / Zieleniec

4 %

20a.   Wiek ?

poniżej 19 lat

6 %

20 – 29 lat

21 %

30 – 45 lat

40 %

46 – 60 lat

22 %

powyżej 61 lat

11 %

20b.   Płeć ?

kobieta

55 %

mężczyzna

45 %

20c.   Kierowca / pieszy / rowerzysta ?

Kierowca

69 %

Pieszy

68 %

Rowerzysta

34 %

20d.   Przedsiębiorca?

NIE

78 %

TAK

22 %

Marta Danielak

Wydział Urbanistyki i Architektury UM

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x