więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Mija dzień »
Jaropełka, Marii, Niny , 3 maja 2024

Jest wniosek o kontrolę sposobu wydawania unijnych pieniędzy!

2014-03-18, Mija dzień

Zachodni Ośrodek Polityki Regionalnej zwrócił się z oficjalnym wnioskiem do prezesa Najwyższej Izby Kontroli o sprawdzenie sposobu wydawania unijnych pieniędzy w naszym regionie przez władze województwa lubuskiego. Działacze ZOPR poddają w wątpliwość „rzetelność i gospodarność jak i poszanowanie formalnych i merytorycznych reguł” przy realizacji wielu projektów, z których „znaczna ich część skupiona jest wokół Zielonej Góry”.

Oto ten wniosek wraz z uzasadnieniem:

Zachodni Ośrodek Polityki Regionalnej

ul. Działyńskich 6

66-400 Gorzów Wlkp.

Krzysztof Kwiatkowski

Prezes Najwyższej Izby Kontroli

W związku z zapowiedzianą przez Pana kontrolą przygotowania programów krajowych i regionalnych finansowanych z budżetu UE na lata 2014-2020, zwracamy się o zlecenie przeprowadzenia kontroli działań Zarządu Województwa Lubuskiego przez inną niż zielonogórska Delegaturę NIK.

Sposób wydatkowania funduszy UE w przez Zarząd Województwa Lubuskiego jak i plany dotyczące ich wydatkowania poddają w wątpliwość rzetelność i gospodarność jak i poszanowanie formalnych i merytorycznych reguł. Prócz powyższych zarzutów, wspólnym mianownikiem lubuskich projektów, jest fakt, iż znaczna ich część skupiona jest wokół Zielonej Góry, co budzi obawy o pozamerytoryczne pobudki działań Zarządu Województwa. Można podać wiele przykładów projektów, które służą nielicznym beneficjentom i są symbolem marnotrawstwa angażowanych w tym celu  środków publicznych.

Najbardziej jaskrawymi przykładami;

1) Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost,

2) Lubuski Park Przemysłowo-Technologiczny.

3) budowa mostu w Milsku,

4) Szpital Dziecięcy w Zielonej Górze,

5) rozwój infrastruktury badawczo-rozwojowej PWSZ w Sulechowie,

Uzasadnienie wniosku

Ad 1) Lotnisko w Babimoście jest rażącym przykładem niegospodarności – obsługiwane przez jednego przewoźnika i oparte wyłącznie na dotacjach Urzędu Marszałkowskiego, a nie na rynkowym zapotrzebowaniu. Port lotniczy nie ma potencjału pasażerskiego, ani towarowego, co potwierdziła m.in. analiza firmy PwC. Mimo powszechnie znanych faktów władze województwa w dalszym ciągu wydają środki publiczne, co jest jawnym przejawem niegospodarności. Sytuacja lotniska była już wielokrotnie nagłaśniana w mediach krajowych i zagranicznych.

Ad 2) Park Przemysłowo-Technologiczny w Nowym Kisielinie na obrzeżach Zielonej Góry kosztował ok 60 mln zł, a w planach jest wydanie kolejnych 32 mln zł na budowę obwodnicy. Dotychczasowe nakłady nie przyniosły spodziewanych efektów, gdyż w przedmiotowym parku ulokowało się zaledwie kilka zakładów, z czego część przeniosła się z Zielonej Góry. Tym samym bezzasadne jest dalsze angażowanie środków publicznych na ten cel.        

Ad 3) Budowa mostu przez Odrę w Milsku, pozbawiona racjonalnych podstaw, ma pochłonąć ponad 200 mln zł. Nowy most ma powstać kilkanaście kilometrów od będącej w realizacji podwójnej przeprawy mostowej na Odrze w ciągu drogi S-3. Planowany wydatek kontrastuje z sytuacją w innych miejscowościach regionu, m.in. Skwierzyny i Kostrzyna nad Odrą, gdzie pomimo bardzo złego stanu technicznego i niewystarczających parametrów obecnie istniejących obiektów, władze województwa od wielu lat zwlekają z podjęciem zdecydowanych działań.

Ad 4) Jaskrawym przykładem niegospodarności jest także planowana budowa szpitala (lub oddziału) dziecięcego w Zielonej Górze. Pomysł, którego realizacja ma pochłonąć 80 mln zł, co oznacza ok. 50% środków jakimi będzie dysponowało województwo na ochronę zdrowia w ciągu 7 najbliższych lat, w sytuacji gdy wszystkie szpitale, w tym szpitale powiatowe będą musiały do 2017 roku sprostać nowym wysokim standardom technicznym stawianym przez UE. Pomysł nie jest uzasadniony aktualnym stanem ani też tendencjami struktury zachorowalności, migracji pacjentów, trendów demograficznych oraz rzeczywistych potrzeb całego szpitalnictwa w województwie.

Ad 5) Całkowicie pozbawione sensu jest także dalsze inwestowanie unijnych środków w infrastrukturę badawczo-rozwojową PWSZ w Sulechowie. W sytuacji gdy już wybudowane laboratoria za ok 50 mln zł funduszy UE, w większości są niewykorzystane, dalsze nakłady na ten cel nie znajdują uzasadnienia merytorycznego. Ponadto PWSZ w Sulechowie z powodu niżu demograficznego jest wymierającą uczelnią, która utrzymywana jest głównie  z powodu umocowania prawnego, a nie rzeczywistego zainteresowania studentów lub dorobku kadry.

By zapobiec podejrzeniu o bezstronność i konflikt interesów, na podstawie § 4. Statutu Najwyższej Izby Kontroli zwracamy się o przeprowadzenie kontroli przez inną niż zielonogórska delegatura NIK. Swój wniosek uzasadniamy faktem istniejących formalnych i nieformalnych powiązań towarzyskich osób pełniących wysokie stanowiska publiczne, szczególnie w miastach średniej wielkości, co może mieć wpływ na ich bezstronność. Ponadto, istnieje ryzyko braku obiektywizmu z uwagi na terytorialnie usytuowanie delegatury w stosunku do kontrolowanych projektów, których pośrednio lub bezpośrednio beneficjentami mogą być również kontrolerzy z Zielonej Góry lub ich bliscy.

Z poważaniem,

W imieniu Zarządu Zachodniego Ośrodka Polityki Regionalnej

Michał Obiegło

Do wiadomości:

1.         Prezes Rady Ministrów Pan Donald Tusk

2.         Minister Infrastruktury i Rozwoju Pani Wicepremier Elżbieta Bieńkowska

3.         Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x