więcej
 
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Moto »
Anieli, Kasrota, Soni , 28 marca 2024

Freemont, czyli Amerykanin w Krakowie

2014-09-10, Moto

Dzięki uprzejmości Fiata Auto Poland gorzowska ekipa filmowa mogła wyruszyć na historyczny Rajd Polski do Krakowa benzynową odmianą Fiata Freemont. Samochód ten jest efektem przejęcia przez włoski koncern amerykańskiego Chryslera.

medium_news_header_8710.jpg

Freemont na polskim rynku ma niewielu konkurentów. Chociażby dla tego, że minivany wymyślono za oceanem i ciągle są amerykańską specjalnością, a ten model jest ich przedstawicielem. Amerykanie robią doskonałe auta tej klasy, jednakże ich estetyka i komfort są nieco inne niż życzyliby sobie tego Europejczycy. Połączenie zalet Ameryki i Europy może więc być krokiem w stronę samochodowego ideału. Fiat Freemont to nic innego jak Dodge Journey po restylingu przeprowadzonym połączonymi siłami w 2011 roku. Minivan Dodge’a debiutował w 2007 roku a po trzech latach został lekko zmodernizowany. Warto przypomnieć, że jego twórców, biuro stylistyczne Chryslera uważano za jedno z najciekawszych i najodważniejszych na świecie. Wiele powstających tam kreacji na stałe weszło do historii samochodu. Fiat Freemont ma wiele rozwiązań przypominających, że jeszcze kilka lat temu Dodge należał do koncernu Daimler – Chrysler. W samochodzie pozostał typowo niemiecki przełącznik świateł i znany z Mercedesów hamulec ręczny pod lewą nogą. Deska rozdzielcza jest dosyć skromna ale efektowna i czytelna. Informacje obok ogromnego, dotykowego ekranu wyświetlają się pomiędzy obrotomierzem i szybkościomierzem. Przyjemna w dotyku i precyzyjna kierownica nie przeszkadza w ich odczycie co w wielu autach nie jest regułą.  Jechaliśmy wersją Longue,  w której za tylną, wygodną trójmiejscową kanapą ustawiono jeszcze dwa fotele.  Dzięki temu w komfortową  podróż mogłoby wybrać się 7 osób. Pokryte skórą fotele o estetycznym nie skomplikowanym kształcie pozornie mogły wydawać się niezbyt komfortowe. Wystarczyło jednak kilka kilometrów, aby zmienić zdanie. Po złożeniu dodatkowych foteli przestrzeń bagażowa  wzrastała z niecałych 200 do niemal 1500 dcm sześć. W tym aucie nikomu nie brakuje miejsca a kamera cofania wraz z czujnikami pozwala na bezpieczne parkowanie w najbardziej nawet zatłoczonych miejscach wielkich metropolii.

Zawieszenie skonfigurowano na tyle twardo, że pozwala czuć się pewnie na polskich dziurach. O bezpieczeństwo dbają układy kontroli trakcji.  Sześciobiegowa skrzynia automatyczna pozwala zabić nudę ręczną zmianą biegów. Samochód jest dobrze wyciszony, ale pozwala słyszeć dzikie pomruki silnika na wyższych obrotach. Kto tego nie lubi ma do dyspozycji system nagłaśniający renomowanej firmy Alpine. Niezwykłych dla Europejczyka wrażeń dostarcza silnik rodem z USA. Benzynową jednostkę o pojemności 3, 6 l w układzie v o  6 cylindrach rozchylonych o 60 stopni wykonano w całości z aluminium. Silnik pracuje bez drgań i generuje 280  KM mocy i 342 Nm momentu obrotowego. Dzięki niemu auto ważące ponad 2 t przyspiesza do 100 km/h w 8.4 sek. i bardzo szybko na prędkościomierzu pojawia się wartość 200 km/h. Podczas jazdy na granicy dopuszczalnych przepisów samochód spalił poniżej 13 l benzyny 95 na 100 km. Według danych fabrycznych na autostradzie powinien  zmieścić się w 8,5 l na 100 km a w mieście w 15,9 l. Chyba można wierzyć tym zapewnieniom. W porównaniu z dużymi europejskimi silnikami, często o znacznie gorszych parametrach, nie jest to dużo. W Fiacie dumy dodaje wiedza, że ten sam silnik montowany jest w tak legendarnych i kultowych modelach jak Dodge Challenger i Dodge Charger.

Podczas startu historycznego Rajdu Polski na krakowskim rynku były Dodge  i Fiaty z lat dwudziestych i trzydziestych. Przypominało to, że przedwojenna Polska dobrze współpracowała z obiema markami. Produkowaliśmy Polskie Fiaty a synonimem luksusu były auta amerykańskie. Dzięki koncernowi Fiat Chrysler historia zatoczyła koło.

Ryszard Romanowski

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x