2014-12-31, Moto
Jak zwykle na przełomie roku rozstrzygają się plebiscyty na najlepszy samochód.
Europejski plebiscyt Car of the Year 2015 zakończy się podczas marcowego salonu w Genewie a amerykański już 15 stycznia podczas salonu w Detroit.
Laureata na starym kontynencie wybierają niezależni dziennikarze największych mediów motoryzacyjnych. Wśród pięćdziesięcioośmioosobowej grupy już od wielu lat jest dwóch Polaków. Niemal od początku polskiego udziału w plebiscycie jurorem jest Wojciech Sierpowski, znany dziennikarz i wydawca rocznika Auto Rok. Samochody oceniane są bardzo wszechstronnie. Bierze się pod uwagę ich innowacyjność, komfort, ekonomikę i wpływ na ekologię. Każdy z oceniających ma okazję przejechania wielu kilometrów nominowanymi samochodami. Mimo, że jurorami są osoby na co dzień dokonujące medialnych testów nowych samochodów oponenci często zarzucają im stronniczość. Tym bardziej, że nie jest tajemnicą, iż większość mediów uzależniona jest od reklamodawców, a do tego jeszcze dochodzić mogą preferencje własnych, narodowych marek. Tym bardziej, że wśród jurorów COTY narodowości nie są rozłożone równomiernie. Z drugiej strony trudno porównywać ilość niezależnych mediów motoryzacyjnych w Niemczech, Włoszech czy Francji z Polską lub Rosją. Trudno porównywać też wielkości rynków samochodowych w tych krajach. Awantura wokół wyników plebiscytu ADAC jeszcze bardziej podważyła obiektywizm wszystkich wielkich plebiscytów. Jeżeli tak poważna instytucja, jak niemiecki automobilklub jest podatna na manipulacje, to co sądzić o innych?
Mimo wszystko plebiscyt cieszy się wielkim zainteresowaniem a jego laureat oddaje w dużej mierze osiągnięcia techniki motoryzacyjnej mijającego roku. W historii plebiscytu bywało, że wygrywały niezłe konstrukcje, które później nie odnosiły żadnych rynkowych sukcesów. Wygrywały również auta tak innowacyjne jak elektryczny Nisan Leaf i Opel Ampera.
Pod koniec każdego roku ogłaszana jest krótka lista aut, z których jedno zdobędzie w pierwszych dniach marca koronę. W tym roku na liście figurują w porządku alfabetycznym:
- BMW 2 Active Tourer
- Citroen C4 Cactus
- Ford Mondeo
- Mercedes Benz klasy C
- Nissan Qashqai
- Renault Twingo
- VW Passat
Nie oznacza to, że nie powstały inne, równorzędne konstrukcje. Nowości roku 2014, które nie zdążono zaprezentować jurorom będą mogły ubiegać się o tytuł COTY 2016.
Bliżej rozstrzygnięcia są Amerykanie. Lista kandydatów do tytułu North American Car of the Year jest znacznie krótsza. Występuje na niej Ford Mustang, Hyundai Genesis i VW Golf. Plebiscytowi samochodów osobowych towarzyszy za oceanem plebiscyt na najlepszego trucka czyli tzw. pick –upa. Kandydatami do tego tytułu są: Chevrolet Colorado, Ford F -150 i Lincoln MKC.
RAR
41% uczestników badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl uważa, że młodzi kierowcy stanowią największe zagrożenie na drodze.