więcej
 
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Moto »
Alfa, Leonii, Tytusa , 19 kwietnia 2024

Nowa Skoda Fabia już w Gorzowie!

2015-01-09, Moto

Najnowsza Skoda Fabia III generacji dostępna już jest w gorzowskim salonie Auto – Bis przy ul. Olimpijskiej.

medium_news_header_9979.jpg

Warto przypomnieć, że debiutująca w 1999 roku pierwsza generacja tego modelu od razu stała się rynkowym przebojem.

Do roku 2013 sprzedano 240 tys. Fabii pierwszej i drugiej generacji. Debiutująca w grudniu Fabia III już ma na koncie zwycięstwa w testach porównawczych przeprowadzonych przez wiele renomowanych europejskich mediów. Można mieć pewność, że co najmniej powtórzy sukcesy rynkowe poprzedniczek. Warto wspomnieć, że Fabia ma na koncie wiele mistrzostw rajdowych chociażby w klasie S2000. Skoda jest jedną z niewielu marek, gdzie biurach konstrukcyjnych już od wstępnych prac projektowych zasięga się opinii i porad fabrycznego działu sportu. To właśnie auto utorowało drogę do sukcesów VW Polo WRC.  Niedawno zaprezentowano wersję rajdową najnowszej Fabii, która zapewne w tym roku przysporzy kolejnych tytułów mistrzowskich.

Oglądając zdjęcia nie od razu można zauważyć różnicę pomiędzy poprzedniczką a najnowszym modelem. Jednak gdy auta stoją obok siebie wyraźnie widać, że nowa Fabia jest niższa i szersza od poprzedniczki, mimo ze szerokość wzrosła ,,tylko’’ o 90 mm a nadwozie obniżyło się o 31. Charakterystyczna stylizacja przedniej części z agresywnie ściętymi reflektorami, szerokim charakterystycznym grillem oraz ostrym przetłoczeniem na masce zakończonym znakiem fabrycznym sprawia bardzo dynamiczne wrażenie. Potęgują je przetłoczenia boków auta i zakończenie tylnej krawędzi okien. Wersja z panoramicznym lub lakierowanym w odmiennym od reszty nadwozia kolorze wygląda niezwykle efektownie. Tradycyjnie dla marki auto występuje wyłącznie w wersji 5 drzwiowej i nawet w najostrzejszych ( na razie 110 konnych) i sportowo skonfigurowanych wersjach oferuje ogromną ilość miejsca wewnątrz i wysoki poziom komfortu. Pojemność bagażnika wynosi 330 l a po złożeniu siedzeń rośnie aż do 1150. Wewnątrz znajdziemy masę schowków na butelki, sprzęt elektroniczny, kamizelkę odblaskową a nawet pojemnik na odpadki. Wśród szczególnie przemyślnych rozwiązań warto wymienić kieszenie na bokach foteli, zaczepy i zestaw siatek w bagażniku oraz skrobaczkę do szyb sprytnie umieszczoną w klapce osłaniającej wlew paliwa. Obok seryjnych foteli, w których siedzi się niemal jak w rajdowych ,,kubełkach’’ można zamówić fotele sportowe pozwalające na lepszą pozycję nóg.

Bardzo ciekawe są systemy audio.  Możemy wybrać jeden z trzech odbiorników radiowych, które są jednocześnie  centrami multimedialnymi samochodu. Podstawowy Blues posiada zwykły monochromatyczny ekran. Pozostałe czyli Swing i Bolero to już urządzenia z ekranami dotykowymi, Bluetootth, zarządzaniem funkcjami samochodu, wyświetlaniem SMS i funkcją MirrorLink pozwalającą na korzystanie z wielu ciekawych aplikacji jak np. nawigacja, informacje o pogodzie, audioteka itp. Wystarczy skonfigurować urządzenie ze smartfonem, aby wykorzystać przesył danych na ekran.

Na razie dostępne są trzy nowej generacji silniki TSI i TDI tzw. konstrukcji MQB. Wszystkie wyposażone są w funkcję Start – Stop i spełniają normę emisji spalin Euro 6. Najmniejszy trójcylindrowy silnik MPI ma pojemność 1 l oferowany jest w wersjach o mocy 60 i 75 KM. Większy silnik 1,2 TSI może rozwijać 90 lub 110 KM. Obie jednostki dysponują bardzo szerokim zakresem momentu obrotowego. Zwolennicy silników wysokoprężnych mogą wybrać jedną z wersji trójcylindrowego silnika TDI o poj. 1,4 l i mocach 90 lub 105 KM. Jednostka ta już znana jest z bardzo małego apetytu na paliwo. Według danych fabrycznych średnie zużycie wynosi zaledwie 3,4 l na 100 KM.

Fabia jak na auto o sportowych korzeniach przystało doskonale trzyma się drogi. Obok umiejętnie skonfigurowanego zawieszenia zastosowano nowej generacji elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego.  Podobnie jak kosztowna mechaniczna ,,szpera’’ działa ona nawet podczas hamowania. Urządzenie to doskonale wspomaga pokonywanie zakrętów i jazdę na mało przyczepnej nawierzchni.

Fabia otrzymała maksymalną liczbę gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP i nie warto rozpisywać się o wzmocnieniach i poduszkach powietrznych.  Warto wspomnieć o ciekawym układzie Front Assistant zapobiegającemu uderzeniu w poprzedzający nas samochód. W razie kolizji włącza się również samoczynnie układ hamulcowy zapobiegając dalszym uszkodzeniom.

Samochód posiada ogromną ilość opcji m. in. automatyczną skrzynię DSG i tempomat. Można go również  zindywidualizować dzięki wielu pakietom i akcesoriom.  Najnowsza Fabia to jeden z najciekawszych samochodów segmentu B jaki ukazał się w ubiegłym roku. Poprzeczkę ustawiono tak wysoko, ze konkurentom trudno będzie ją dogonić.

Najuboższa wersja Active jest już bardzo bogato wyposażona i kosztuje poniżej 40 tys. zł. Odwiedzając salon warto zwrócić uwagę na ciekawy system ratalny. Kupując auto możemy z góry opłacić koszty bieżących przeglądów, a po pięciu latach wymienić je na nowe. Zaczyna dziać się to, czego jeszcze do niedawna zazdrościliśmy Amerykanom.

Ryszard Romanowski

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x