więcej
 
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Moto »
Bony, Horacji, Jerzego , 24 kwietnia 2024

Quant F - niezwykłe superauto na wodę z solą

2015-02-13, Moto

Smok wawelski w powieściach Pagaczewskiego poruszał się wehikułem napędzanym wodą z solą.

medium_news_header_10328.jpg

Po wielu latach okazuje się, że ten roztwór może być przyszłością motoryzacji.

Owiany tajemnicami i nie traktowany w ubiegłym roku zbyt poważnie Quant F zadebiutuje na genewskim salonie samochodowym jako w pełni użyteczny pojazd koncepcyjny. Napędzany czterema  trójfazowymi indukcyjnymi silnikami elektrycznymi supersamochód posiada napęd na cztery koła z elektronicznym układem podziału momentu obrotowego. Każdy z silników może rozwinąć moc 231, 2 KM co daje w sumie 925 KM. Napięcie przechodzące przez instalację elektryczną wynosi 600V a w ciągu godziny pojazd może  maksymalnie zużyć 20 kW prądu. Pomiary prototypu wykazały, że aby się rozpędzić do 100 km/h trzeba poczekać aż 2, 8 sek. Czteroosobowe, futurystyczne coupe bez trudu osiąga 380 km/h. Jego niezmierzona dotychczas prędkość maksymalna jest znacznie wyższa. Samochód posiada 2 biegi i możliwość jazdy ekonomicznej z wykorzystaniem tylko dwóch silników jednej osi. Zasięg tego elektrycznego auta wynosi od 400 do 800 km w zależności od stylu jazdy. Najciekawszy jest system pozyskiwania energii objęty częściową tajemnicą.

Samochód stworzyła firma nie mająca głębszych związków z przemysłem motoryzacyjnym. Mieszcząca się w stolicy księstwa Lichtenstein, Vaduz firma nanoFlowcell od lat zajmuje się technologią ogniw słonecznych i akumulatorów. Quant F zasilany jest teoretycznie prostym akumulatorem przepływowym.  Jego działanie w wielkim skrócie polega na tym, że przepływający pomiędzy elektrodami elektrolit wytwarza prąd elektryczny. Dotąd podobne urządzenia były rzadko używane, były dosyć kłopotliwe i nie wytwarzały dużych ilości energii. Firma z Lichtensteinu opracowała specjalne nanostruktury elektrod. Elektrolitem prawdopodobnie też nie jest zwykła woda z solą kuchenną a roztwór z wyszukanymi solami  innych niż sód metali.

Samochód posiada dwa zbiorniki elektrolitu po 200 l każdy. Gdy kończy się prąd wystarczy zatankować świeży elektrolit. Ten zużyty po regeneracji może być użyty ponownie. Samochód z pełnymi zbiornikami jest dosyć ciężki bo waży 2300 kg, ale gdy na jedno koło przypada 2900 Nm momentu obrotowego masa przestaje mieć znaczenie.

Quant F na pewno będzie mega gwiazdą zbliżającego się salonu samochodowego w Genewie. Właściciel firmy obiecuje, że niebawem dostarczy cztery prototypy do niezależnych testów. Jeżeli potwierdzą one dane techniczne wytwórcy, to czeka nas wielka rewolucja nie tylko w branży motoryzacyjnej.  Na razie zarówno nanoFlowcell w Vaduz jak i siedziba producenta samochodu w Zurychu nie mogą się opędzić od dziennikarzy. Wszystko wskazuje na to, że trzeba cierpliwie poczekać  na marcową konferencję prasową podczas  genewskiego Motorshow.

Ryszard Romanowski

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x