2015-05-22, Moto
Przepisy ułatwiające prowadzenie motocykli o pojemności nieprzekraczającej 125 ccm ożywiły rynek motocyklowy. Na drogach pojawiło się więc znacznie więcej jednośladów.
Jazda motocyklem to dla wielu spełnienie marzeń i jak ktoś kiedyś powiedział najprzyjemniejsza rzecz, jaką robi się w spodniach. Ogromna grupa osób słusznie zauważyła, że skuter lub lekki motocykl to najszybszy i najtańszy w użyciu środek komunikacji. Dojeżdżanie do pracy lub załatwianie sprawunków w mieście na dwóch kołach kosztuje mniej niż korzystanie z tramwaju lub autobusu miejskiego. Większość maszyn klasy 125 nie spala więcej niż 3 l na 100 km. Parkingi mamy za darmo, a niewielki pojazd przejedzie niemal wszędzie. Warto również pamiętać, że klasa 125 jest znacznie bezpieczniejsza od motorowerów klasy 50 ccm, których szybkość maksymalną przepisy ograniczyły do 45 km/h. Szybki i o wysokich przyspieszeniach pojazd klasy 125 nie jest już drogowym kopciuszkiem i zawalidrogą poniewieraną przez kierowców samochodów. Motocyklista z łatwością ucieknie z niebezpiecznej sytuacji a ruszając z pod świateł niewielu mu dorówna.
Maszyny klasy 125 doskonale również nadają się do turystyki i bez problemów przewiozą pasażera. Na szosie mogą poruszać się z prędkością podróżną przekraczającą 100 km/h.
Problemem może być wybór pojazdu. Osoby, które nie mają praktyki i nie potrafią przeprowadzić prostych napraw, powinny kupować pojazdy nowe i dobrych marek. Warto pamiętać, że większość jednośladów nie ma tzw. kopki, dzięki której można odpalić silnik np. przy słabym akumulatorze. Skutery wyposażone w automatyczną przekładnie bezstopniową nie dają się zapalić na tzw. pych. Dobrze więc wybrać pojazd renomowanej marki i dbać o jego stan techniczny.
- Firmy motocyklowe zareagowały na ruch w klasie 125 wprowadzeniem nowych modeli i znaczną obniżką cen. Ceny maszyn Suzuki klasy 125 zaczynają się już od około 6 tys. zł. Marka słynie z jakości i niezawodności. Warte polecenia są też pojazdy mniej u nas znanych, ale dobrze już zadomowionych w krajach Europy Zachodniej takich jak np. SYM. Gwarantujemy pełny serwis i obsługę gwarancyjną tych marek. Kierowca ma tylko zatankować i cieszyć się jazdą – mówi Michał Chmielewski z salonu Suzuki.
Oprócz motocykla bardzo ważny jest dobrej jakości kask spełniający co najmniej normę ECE oraz rękawice, buty i odzież. W tym wypadku skuter wygrywa z motocyklem. Plastikowe osłony skutecznie chronią przez deszczem i kałużami. Wystarczy kask, dobra kurtka i rękawice. Najgorsze co może spotkać motocyklistę, to sytuacja gdy walczy z zimnem i deszczem zamiast koncentrować się na prowadzeniu pojazdu. Skuter również jest łatwiejszy w prowadzeniu. Dzięki automatycznej przekładni kierowcy pozostaje jedynie operowanie kierownicą, gazem i hamulcami. Niektóre firmy tak ułatwiają życie kierowcom, że do swoich skuterów montują nawet nagrzewnice. Coraz więcej modeli dysponuje układem wtrysku paliwa i elektroniką, której nie powstydziłby się niejeden samochód.
Ryszard Romanowski
41% uczestników badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl uważa, że młodzi kierowcy stanowią największe zagrożenie na drodze.