2015-06-19, Moto
Nowa Fabia zaimponowała pod wieloma względami.
Testowana wersja o mocy 105 KM okazała się wygodna, bardzo dynamiczna, doskonale trzymająca się drogi a do tego oszczędna. Warto porównać ją z modelem kombi o mocy 90 KM.
Trudno dyskutować o estetyce nadwozia. Styl nowej Fabii doskonale podsumowała pani Maria oglądająca auto na parkingu. – Samochód ma bardzo subtelną urodę. Nie rzuca się w oczy ale wystarczy mu się przyjrzeć, aby docenić piękno linii. Jest bardziej agresywna niż ,,uśmiechnięta’’ pierwsza Fabia ale ,,oczy’’ ma przepiękne – mówiła, wpatrując się w doskonale zaprojektowane reflektory ze światłami dziennymi LED.
Wnętrze samochodu budzi podziw przestronnością. Wygospodarowanie bagażnika o objętości 530 l w samochodzie o długości zaledwie 4257 mm świadczy perfekcji biura projektowego dowodzonego przez Josefa Kabana. Trudno w tym miejscu nie przypomnieć, że ten młody słowacki stylista projektował najdroższy i najszybszy samochód seryjny świata Bugatti Veyron. Rzadko się zdarza, ze ekspert od supersamochodów tworzy styl popularnej marki. Efektem m. in jest tzw. rodzinne podobieństwo wszystkich modeli i nie rzucająca się w oczy elegancja linii.
Gdy wiele lat temu miałem okazję jechać na szkolenie dziennikarskie nad morze Północne Fabią Kombi I, nie mogłem się na dziwić, że w tak małym aucie podróżują wygodnie 4 osoby z pokaźną ilością bagażu. Najnowsza Fabia jest jeszcze większa i można ją śmiało nazwać samochodem rodzinnym.
Wewnątrz znajdziemy wiele rozwiązań niespotykanych w produktach innych marek. W obszernym schowku zmieści się litrowa butelka PET, na bokach oparć przednich foteli są kieszonki mieszczące telefon lub mapę, na środkowej konsoli nieopodal uchwytów do napojów znajduje się schowek na urządzenia multimedialne, schowek w przednich drzwiach bez trudu mieści 1,5 l butelkę i jest wyposażony w dodatkowy pojemnik na odpadki a w drzwiach kierowcy wygospodarowano dodatkowy schowek na kamizelkę odblaskową. Klapka wlewu paliwa ukrywa skrobaczkę do szyb. W zimie nie trzeba szukać tego narzędzia we wnętrzu samochodu.
Niezwykle praktycznie rozwiązano przestrzeń ogromnego bagażnika. Posiada on nieutrudniającą załadunku równą podłogę, pod którą oprócz koła zapasowego i narzędzi znajdziemy dodatkowe schowki. Schowki wygospodarowano również w miejscach gdzie zwykle sterczą nadkola. Znajduje się tam gaśnica i wiele miejsca na drobne przedmioty. Zestaw siatek i stosowne zaczepy sprawiają, że przewożone rzeczy nie przemieszczają się w zakrętach.
Fabia Kombi 15 KM słabsza od testowanego uprzednio modelu ma niemal nieodczuwalnie gorszą dynamikę, szczególnie gdy jeździmy w zgodzie z przepisami. Samochód o rozstawie osi 2470 mm doskonale trzyma się drogi i doskonale hamuje, mimo ze w tej wersji na tylnej osi zastosowano hamulce bębnowe. Samochód bardzo dobrze sprawdza się zarówno na miejskich zatłoczonych ulicach jak i w dalekich trasach turystycznych. Przełożenia w pięciobiegowej skrzyni są doskonale dobrane a wyświetlacz ułatwia kierowcy decyzję, który bieg wybrać. Średnia silnikowo Fabia potrafi zadziwić na autostradzie kierowców znacznie większych samochodów. Mając zbliżoną dynamikę deklasuje dużych konkurentów zużyciem paliwa. Podczas testu wyświetlacz chwilowego zużycia rzadko dochodził do 7 l benzyny na 100 km.
Ryszard Romanowski
41% uczestników badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl uważa, że młodzi kierowcy stanowią największe zagrożenie na drodze.