2015-06-24, Moto
Podczas marcowego salonu w Genewie obowiązkiem było odwiedzenie stoiska Toyoty, na którym odbywała się premiera najnowszej, czwartej już generacji modelu Avensis. Od niedawna samochód można oglądać w Gorzowie.
Słynąca z niezawodności Toyota jest również największym koncernem samochodowym świata. Jakość samochodów tej marki potwierdzają wiekowe egzemplarze poruszające się po naszych drogach, na których trudno stwierdzić jakiekolwiek ślady zużycia. Koncern dostosowuje swoją politykę do lokalnych rynków. W Europie flagowym modelem jest od 1997 roku Avensis. Mając okazje jeździć wszystkimi generacjami tego modelu, a nawet poznać ich konstruktorów, przyjemnie obserwuje się rozwój zarówno techniczny, jak i stylistyczny. Pierwsze generacje Avensisa cechowały się spokojną elegancją pozbawioną fajerwerków stylistycznych linią. Może poza wersjami liftback. Najnowsze wcielenie zwraca uwagę wyglądem. Samochód występuje w wersji limuzyna i touring sport. Mieliśmy okazję zapoznać się z tą ostatnią w najbogatszym wariancie Prestige Executive.
Linia samochodu zaprojektowana z użyciem języka Keen Look i Under Priority potrafi zachwycić. Płynnie zaprojektowane linie podkreślone chromem i czernią zapowiadają dynamikę a jednocześnie są pełne elegancji. Już po pierwszych kilometrach jazdy można odczuć, że pierwsze wrażenie było słuszne. Obite skórą fotele z wszechstronną regulacją, bardzo czytelna pełna klasyki tablica rozdzielcza z 8 calowym ekranem dotykowym, podkreślona elementami z drewna i przyjemna w dotyku kierownica sprawiają poczucie luksusu. Samochód napędzany zmodyfikowanym silnikiem wysokoprężnym D -4D jest bardzo dynamiczny a jednocześnie cichy i ekonomiczny. Według danych fabrycznych spala średnio 4, 5 l paliwa na 100 km. Przy panujących obecnie na naszych drogach ograniczeniach i diametralnej zmianie stylu jazdy kierowców łatwo osiągnąć zbliżony wynik. Wykorzystując w pełni przyspieszenia wynoszące około 9 sek do 100 km nieznacznie go przekroczymy. Jak na flagową limuzynę przystało zawieszenie wydaje się miękkie i komfortowe. Wystarczy jednak wjechać na szuter lub śliską kostkę, aby przekonać się, że trudno wprowadzić auto w jakikolwiek uślizg. Nawet pokonując muldy i koleiny utrzymuje zadany tor jazdy a w kabinie nie wiele słychać. Podczas ostrych startów auto nie traci czasu na mielenie kołami w miejscu. O bezpieczeństwo dba nie tylko dobrze skonfigurowana mechanika. Reflektory wykonane w technologii Full LED działają automatycznie a doskonałą widoczność wspomaga jeszcze czujnik deszczu. Samochód ostrzega przy niezamierzonej zmianie pasa ruchu i o niebezpieczeństwie zderzenia czołowego. Odczytuje również znaki drogowe. Doskonale skonfigurowany system Pre Collision czyni z Avensisa jedno z najbezpieczniejszych aut na drodze, nawet w ręku mało wprawnego kierowcy.
Bardzo ciekawie rozwiązano bagażnik, który w testowanej wersji touring sport posiada objętość 543 l z możliwością powiększenia do 1609. Przesuwne elementy i możliwości konfiguracji warto pooglądać w najbliższym salonie Toyoty. Limuzyna posiada bagażnik o objętości 509 l.
Do napędu najnowszego Avensisa oprócz 2 l diesla o mocy 143 KM przewidziano mniejszy, również D – 4D o poj. 1,6 l i mocy 112 KM. Jednostka ta zadowala się średnim zużyciem paliwa na poziomie 4, 1 l na 100 KM. Nowe silniki są aż o 20 kg lżejsze od dotychczas stosowanych. Silniki benzynowe, wszystkie typu Valvematic maja pojemności 1,6, 1,8 i 2,0 l. Moce wynoszą odpowiednio: 132, 147 i 152 KM. Wszystkie spalają średnio około 6 l na 100 KM.
Ryszard Romanowski
41% uczestników badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl uważa, że młodzi kierowcy stanowią największe zagrożenie na drodze.