2015-10-06, Moto
Krótko po polskiej premierze Skody Superb w wersji sedan trafiła do polskich salonów wersja kombi.
Już można ją oglądać nawet w najbogatszej wersji Laurin & Klement.
Styliści potrafili połączyć, również w tym modelu, agresywną sportową linię z elegancją. Trudno uwierzyć, aby w wersji sedan Superba komukolwiek zabrakło miejsca. Jeżeli jednak takie osoby się znajdą, to warto aby zainteresowały się modelem Combi. Samochód wyróżnia się na tle konkurentów linią nadwozia. Wykorzystując ogromny rozstaw osi, wynoszący 2841 mm, wygospodarowano ogromny bagażnik o pojemności 625 l. Nie ogranicza on ani o milimetr miejsca na tylnej kanapie, co zdarza się niektórym tego typu konstrukcjom. Bagażnik jest dwupozimowy ze sprytnie rozmieszczonymi bocznymi schowkami. Możemy pomieścić w nim zarówno duże bagaże, jak i drobne zakupy. Dzięki schowkom, zaczepom i siatkom nic nie będzie hałasować podczas jazdy. Podobnie jak w sedanie, żeby otworzyć bagażnik wystarczy dyskretny ruch nogą pod tylnym zderzakiem a do zamknięcia służy przycisk ulokowany w dolnej części pokrywy. Jeżeli załadunek prowadzimy w ciemności i nie wystarczy oświetlenie komory bagażnika możemy użyć zmyślnie schowanej diodowej latarki.
Zaletą dużego rozstawu osi jest bardzo dobra stateczność samochodu. Skoda jednak na tym nie poprzestała. Zastosowano zawieszenie adaptacyjne Dynamic Chassis Control oraz możliwość wyboru stylu jazdy przez kierowcę od ekonomicznego po sportowy. Doskonałą widoczność zapewniają adaptacyjne światła biksenonowe. Manewrowanie tym dużym pojazdem wspomaga doskonale działający asystent z systemem czujników i kamera . Jeżeli chcemy zaparkować bez pomocy asystenta obraz pozwala manewrować nawet bez użycia lusterek. Zgodnie z zasadą Simple Clever w aucie umieszczono wiele ciekawych i ułatwiających życie rozwiązań. W klapce wlewu paliwa znajdziemy skrobak do szyb, w przednich drzwiach parasole i kamizelki odblaskowe, jest praktyczne miejsce na tablet a litrowa butelka z wodą blokuje się w schowku tak, że można odkręcić ją jedną ręką. Znajdziemy wejścia USB, Aux oraz gniazda 24 V i 230 V. Zestaw 12 wysokiej klasy głośników Canton potrafi zmienić kabinę w salę koncertową. Dostępna opcjonalnie wersja systemu multimedialnego Columbus połączy nas z szybkim internetem LTE. Elementy wyposażenia wymieniać można długo.
Wnętrze pojazdu zaprojektowano i wykonano perfekcyjnie. W jego projektowaniu brał udział polski stylista Tomasz Ossoliński. Wersja Laurin & Klement ma pokryte skórą siedzenia z wytłoczonym logo, efektową trójramienną kierownicę i malowane lakierem fortepianowym ozdobne listwy. Trudno dostrzec jakąkolwiek koncernową unifikację lub podobieństwo do innych marek klasy premium. Oprócz doskonałego wykończenia i znaczków wersja ta wyróżnia się zewnętrznie bardzo efektownymi aluminiowym felgami o rozmiarze 18 cali. Superb, jego projekt i jakość doskonale wpisuje się w obchodzoną w tym roku 90 rocznice połączenia firm Laurin & Klement i Skoda.
Pod maską flagowej Skody znajdziemy jeden z pięciu silników benzynowych TSI lub jeden z trzech diesli. Silniki benzynowe oferują moc od 125 do 280 KM a diesle od 120 do 190. Wersja z silnikiem benzynowym 1, 4 l o mocy 125 KM kosztuje około 84 tys. zł. Warto dodać, że ten średnio wysilony motor zadowala się zużyciem paliwa na poziomie 5,4 l. Opcjonalnie możemy wybrać automatyczną skrzynię biegów DSG i napęd na wszystkie koła, który jeszcze podnosi i tak niezwykle wysoki poziom bezpieczeństwa.
Ryszard Romanowski
41% uczestników badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl uważa, że młodzi kierowcy stanowią największe zagrożenie na drodze.