2017-01-04, Moto
Początek roku to tradycyjnie już start rajdu Dakar, salon samochodowy w Detroit i liczne plebiscyty. Najbardziej prestiżowym wśród nich jest Car of The Year 2017.
Konkurs odbywa się od 1964 roku. Wtedy dumnym zwycięzcą został Rover 2000. COTY to plebiscyt, w którym jurorami są dziennikarze specjalizujący się w testach nowych samochodów. Reprezentują oni renomowane pisma motoryzacyjne lub działy poświęcone motoryzacji największych dzienników Europy. W tym roku najlepszy samochód wybierać będzie 58 jurorów. Polskę reprezentuje Wojciech Sierpowski znany z własnego wydawnictwa Auto Rok oraz ostatnio z tekstów w Auto Moto. Pan Wojciech jest uznanym ekspertem wielokrotnie występującym jako juror w tym plebiscycie.
Drugim reprezentującym nasz kraj jurorem jest Maciej Ziemek z Auto Motor i Sport. Każdy z członków jury może przyznać 25 punktów. Zwycięzcę tegorocznego konkursu poznamy 6 marca, podczas wieczoru poprzedzającego pierwszy dzień prasowy salonu samochodowego w Genewie. Do tego czasu laureatem pozostaje zwycięzca ubiegłorocznej edycji Opel Astra.
Wśród wielu zgłoszonych konstrukcji do rywalizacji o zaszczytny tytuł wybrano siedem. Jest wśród nich najszybszy sedan świata Alfa Romeo Giulia. Doceniono samochód reprezentujący zupełnie nową linię stylistyczną Citroena model C 3. Wielu uważa, ze protoplasta tego stylu projektowania Citroen Cactus powinien był otrzymać tytuł. Być może nowy C 3 będzie miał większy wpływ na jurorów.
Kolejnymi kandydatami są Mercedes klasy E i całkowicie odmieniony zarówno stylistycznie jak i mechanicznie Nissan Micra.
Kandydatami do tytułu zostały dwa długo oczekiwane suvy. Jednym z nich jest Peugeot 3008 a drugim crossover Toyoty model C – HR. Obydwa modele już w chwili premiery wywołały ogromne zainteresowanie, które zaowocowało ogromną ilością zamówień zanim pojawiły się w sieci dealerskiej.
Jurorzy uznali najnowszy styl projektowania firmy Volvo nominując model S 90 i jego pochodny VC 90. Te długo oczekiwane samochody wyznaczają zupełnie nową drogę i styl projektowania szwedzkiej firmy. Jak na Volvo przystało posiadają niezwykle zaawansowane rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa zarówno biernego jak i czynnego. Ich design znacznie odbiega od tego co firma prezentowała jeszcze do niedawna.
Wybór będzie trudny.
Wyniki COTY zawsze wywołują dyskusje. Mówi się nawet o stronniczości. Tymczasem przed jurorami stoją bardzo trudne wyzwania. Muszą ocenić, który samochód najlepiej jeździ i jest najbardziej przyjazny kierowcy a jednocześnie wybrać konstrukcje wyznaczającą trendy przemysłu samochodowego na najbliższe lata. W konkursie nie ma również podziału na segmenty. Król jest jeden. W wielu innych mniej prestiżowych konkursach organizowanych głównie przez media wyłaniani są zwycięzcy poszczególnych klas. W COTY jest za to znacznie większa liczba jurorów i znacznie większy prestiż.
Ryszard Romanowski
41% uczestników badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl uważa, że młodzi kierowcy stanowią największe zagrożenie na drodze.