2017-02-14, Moto
W dniu Walentynek, pięć lat temu, w Toronto powstała firma AK Motor International, która postanowiła odrodzić kultową Syrenę w technologiach XXI wieku. Założyciel firmy, projektant i stylista Arkadiusz Kamiński, który przed laty wyemigrował do Kanady, postanowił spełnić marzenie z dzieciństwa.
Pesymiści i krytycy wszelkich polskich poczynań technicznych ostrożnie wypowiadali się o firmie, która szybko przedstawiła projekty, a po trzech latach istnienia zaoferowała samochód sportowy. Wyścigowa Syrena Meluzyna prowadzona przez Pawła Dytko zadebiutowała podczas prestiżowego kryterium na ulicy Karowej w Warszawie. Sportowe Meluzyny powstają w Nysie, mieście znanym z produkcji dawnych mikrobusów. Samochody seryjne powstawać będą na Żeraniu w miejscu niezwykle ważnym dla polskiej motoryzacji.
Walentynki 2017 to pierwsza prezentacja miejskiego auta elektrycznego nazwanego Syrena NIXI. Samochód produkowany ma być na terenie warszawskiej FSO. Będzie to pojazd dopuszczony do ruchu w kategorii M 1. Jego konstrukcja ma zapewnić komfortowa jazdę dwóch osób wraz z bagażem. Zasięg w warunkach ruchu miejskiego będzie nie mniejszy niż 150 km. Opracowywane wraz z polskimi instytutami naukowymi akumulatory będą mogły być doładowywane do 90 proc. pojemności w zaledwie 15 min. Zakłada się, że koszt przejechania 100 km nie przekroczy 6 zł. Pełna użyteczność samochodów elektrycznych wymaga sieci punktów ładowania. Budowę jej zapowiada rząd. Na marginesie można zauważyć, że nieliczne poruszające się po gorzowskich ulicach auta elektryczne nieźle sobie radzą wykorzystując domowe gniazdka. Niestety, te źródła prądu w większości przypadków nie zapewniają tzw. szybkiego ładowania.
W konstrukcji samochodu nie będzie żadnych ustępstw pogarszających jakość lub bezpieczeństwo podróżnych. Syrena NIXI ma być wizytówką polskiej motoryzacji. Jednym z założeń projektu jest wykorzystanie w 100 proc. elementów polskiej produkcji. Pozyskanie krajowych kooperantów nie powinno być trudne, ponieważ jesteśmy jednym z europejskich potentatów nie tylko w produkcji samochodów zagranicznych marek, ale i części oraz koniecznych do produkcji elementów.
W przypadku samochodów elektrycznych newralgicznym punktem są akumulatory. Trwają prace mające doprowadzić do produkcji polskiego rozwiązania zasobnika energii, w które zaangażowane są renomowane placówki naukowe. Na razie rozwiązania zarówno układu napędowego jak i akumulatorów okryte są tajemnicą.
Miejska, elektryczna Syrena nie ma być drogim i spartańskim samochodzikiem elektrycznym, jakich coraz więcej na światowych rynkach. Ma być to w pełni użyteczny i komfortowy pojazd zapowiadający kolejne, zapewne nie tylko elektryczne, konstrukcje AK Motor Polska Sp. z o. o.
RAR
41% uczestników badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl uważa, że młodzi kierowcy stanowią największe zagrożenie na drodze.