2017-04-19, Moto
Światowy przemysł motoryzacyjny ruszył na całego w rok 2017. Po względnie spokojnym salonie samochodowym w Detroit nastąpił pełen nowych rozwiązań i technologii salon w Genewie. Krótko po nim otworzył swoje podwoje Auto Shanghai 2017, który jest imprezą na największym i najszybciej rozwijającym się rynku świata.
W Chinach mają swoje fabryki wszystkie znaczące marki. Nieskomplikowane i tanie samochody miejscowych producentów trafiają do odbiorców dopiero wchodzących w świat motoryzacji. Klasa średnia jeździ Toyotami, Volkswagenami, Citroenami, Mercedesami, BMW itp. Najbogatsi kupują Ferrari, Bentleye, Rolls – Royce i podobne marki z najwyższej półki w ilościach, o których rynek europejski może tylko pomarzyć. Trudno więc się dziwić, że najważniejsze premiery odbywają się w Kraju Środka.
Jedną z najważniejszych jest Skoda Vision E. Pierwszy koncepcyjny samochód elektryczny czeskiej marki. Premiera ta potwierdza wypowiedzi szefów VW i Audi o przygotowywanej przez koncern rynkowej inwazji aut elektrycznych. O ile z samochodów koncepcyjnych VW do produkcyjnych wchodzą tylko niektóre rozwiązania techniczne i elektryczne, to w Skodzie działo się dotąd zupełnie inaczej. Koncepty serii Vision dostosowywano do warunków wielkoseryjnej produkcji i stosunkowo szybko trafiały do salonów sprzedaży. Można przypuszczać, że podobnie będzie z Vision E.
Najnowszy koncept nie jest niewielkim autem na prąd o mizernym zasięgu. Jego parametry aspirują do Tesli. Samochód ma 4668 mm długości, 1924 szerokości i aż 1591 wysokości. Jego rozstaw osi wynosi 2851 mm co zwykle gwarantuje doskonałe trzymanie się drogi i odpowiedni poziom komfortu. Pięciodrzwiowa limuzyna napędzana jest dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 225 kW czyli ponad 315 KM. Napęd przekazywany jest na 4 koła i pozwala na osiągnięcie prędkości 180 km/h przy zasięgu wynoszącym 500 km.
Ogromne wnętrze samochodu zawiera wiele niespodzianek. Fotele można obracać a pasażerom nie przeszkadza środkowy tunel, który przy napędzie elektrycznym i odpowiedniej konstrukcji płyty podłogowej nie jest do niczego potrzebny. Koncept Vision E zawiera liczne ekrany dotykowe i systemy komunikacji z kierowca. Autonomiczny system jazdy trzeciej generacji pozwala zrezygnować z kierowcy podczas jazdy w korkach, na autostradach i drogach szybkiego ruchu oraz podczas parkowania. Kierowca może z autem komunikować się za pomocą głosu i gestów a specjalny system monitorowania śledzi wzrok kierowcy i wyciąga odpowiednie wnioski. Co ciekawe systemy te są już dokładnie przetestowane i nie są niczym z pogranicza science fiction. Warto przypomnieć, że niedawno obsypano nagrodami system komunikacji gestami opracowany przez krakowskie laboratorium koncernu Delphi.
W samochodzie zastosowano również ciekawe rozwiązania stylistyczne. Sylwetkę coupe podkreślono efektownymi bocznymi listwami a efektowna stylizacja przodu zawiera adaptacyjne reflektory systemu Matrix LED.
Podczas premierowej odsłony dyrektor Skody Bernhard Maier mówił, że jest to początek konstrukcji aut elektrycznych i do 2015 roku firma wprowadzi na rynek gamę pojazdów hybrydowych plug – in oraz co najmniej 5 modeli samochodów elektrycznych.
RAR
41% uczestników badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl uważa, że młodzi kierowcy stanowią największe zagrożenie na drodze.