2017-07-12, Moto
We wtorek 11 lipca w Barcelonie odbyło się Audi Summit 2017. Było to spotkanie związane z premierą światową nie tylko nowego samochodu z najwyższej półki lecz także rozwiązań technicznych wiążących się m. in. ze sztuczną inteligencją.
Tym samym światło dzienne ujrzały rozwiązania, które jeszcze podczas mojej rozmowy miesiąc temu z szefem biura Audi Markiem Lichte i głównym twórcą nadwozi Andreasem Mindtem były pilnie strzeżonymi projektami.
Gwiazdą Barcelony było najnowsze Audi A 8. Luksusowa limuzyna ze znakiem czterech pierścieni nie da się już pomylić z modelami niższej klasy. Stylizacja dotychczasowych A 8 była co najmniej skromna. Samochód widoczny w lusterku mógł być łatwo wzięty np. za A 6 lub A 4. Obecnie masywna chromowana atrapa i wykończenia oraz zupełnie nowe linie nadwozia nie pozostawiają najmniejszych wątpliwości, że mamy do czynienia z autem z najwyższej półki. Jednocześnie samochód wyznacza nowy styl projektowania i nową tzw. twarz marki wprowadzaną przez Marca Lichte.
Czwarta generacja A 8 jest samochodem typu mild hybrid wyposażonym w 48 v centralną instalację elektryczną. Samochód projektowano z myślą o jeździe automatycznej np. w korku. Nie przekraczając 60 km/h samochód sam będzie jechał i zwalniał pozwalając kierowcy na inne zajęcia. Oczywiście jak na auto tej klasy przystało zastosowano najwyższej jakości materiały oraz systemy wspierające kierowcę i zapewniające maksimum komfortu pasażerom.
Światowa premiera A 8 wiązała się z cała gamą nowych rozwiązań ukrytych pod submarką Audi AI, którą opisano trzema hasłami: autonomia, inteligencja i innowacja. Warto przypomnieć, że Audi jest liderem badań nad samochodami autonomicznymi i od kilku lat posiada zgodę na jazdy bez kierowcy po drogach kilku stanów USA. Przy czym niezwykle wnikliwie i ostrożnie podchodzi do problemu tzw. sztucznej inteligencji. Niedawno na forum ONZ prezes zarządu Audi AG Rupert Stadler wygłosił obszerny referat, w którym przedstawił zalety i zagrożenia wynikające z wprowadzenia sztucznej inteligencji do seryjnych samochodów i konieczność wspólnych działań inżynierów, filozofów, prawników i ekonomistów we wprowadzaniu nowego rodzaju mobilności.
W Barcelonie przedstawiono rozwiązania zapewniające znaczne zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu użytkowania samochodu. Najnowsze rozwiązania powodują, że pojazd sam się uczy rozwiązywać problemy pojawiające się na drogach i trudno przewidywalne przez najlepszych nawet kierowców. Pojazd również dba o komfort dostosowując się do wymagań użytkownika a nawet uprzedzając jego zachcianki oferując np. odpowiednie w danej sytuacji usługi.
Wirtualna rzeczywistość i zaawansowany system połączeń elektronicznych wykorzystywany będzie również w procesie produkcji samochodów. Słynna taśma odchodzi w przeszłość. Zaprezentowano elementy nowego procesu produkcyjnego, w którym poszczególne etapy produkcji będą synchronizowane i łączone cyfrowo. W procesie tym człowiek a nie maszyna wyznaczać będzie rytm pracy.
Zajmująca 10 tys. m kw. ekspozycja pokazała nowe oblicze motoryzacji i to o czym jeszcze kilka dni wcześniej mówiono jak o odległej przyszłości już nadeszło.
rar
41% uczestników badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl uważa, że młodzi kierowcy stanowią największe zagrożenie na drodze.