W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki. [rozumiem. zamknij okno] x

 
Jesteś tutaj » Home » Moto »
Arety, Marty, Marcina , 24 października 2017

Audi AI: autonomia, inteligencja i innowacja

2017-07-12

We wtorek 11 lipca w Barcelonie odbyło się Audi Summit 2017. Było to spotkanie związane z premierą światową nie tylko nowego samochodu z najwyższej półki lecz także rozwiązań technicznych wiążących się m. in. ze sztuczną inteligencją.

medium_news_header_18999.jpg

Tym samym  światło dzienne ujrzały rozwiązania, które jeszcze podczas mojej rozmowy miesiąc temu z szefem biura Audi Markiem Lichte i głównym twórcą nadwozi Andreasem Mindtem były pilnie strzeżonymi projektami.

Gwiazdą Barcelony było najnowsze Audi A 8. Luksusowa limuzyna ze znakiem czterech pierścieni  nie da się już pomylić z modelami niższej klasy. Stylizacja dotychczasowych A 8 była co najmniej skromna. Samochód widoczny w lusterku mógł być łatwo wzięty np. za A 6 lub A 4.  Obecnie masywna chromowana atrapa  i wykończenia oraz zupełnie nowe linie nadwozia nie pozostawiają najmniejszych wątpliwości, że mamy do czynienia z autem z najwyższej półki. Jednocześnie samochód wyznacza nowy styl projektowania  i nową tzw. twarz marki wprowadzaną przez Marca Lichte.

Czwarta generacja A 8 jest samochodem typu mild hybrid wyposażonym w 48 v centralną instalację elektryczną.  Samochód projektowano z myślą o jeździe automatycznej np. w korku. Nie przekraczając 60 km/h samochód sam będzie jechał i zwalniał pozwalając kierowcy na inne zajęcia. Oczywiście jak na auto tej klasy przystało zastosowano najwyższej jakości materiały oraz systemy wspierające kierowcę i zapewniające maksimum komfortu pasażerom.

Światowa premiera A 8 wiązała się z cała gamą nowych rozwiązań ukrytych pod submarką Audi AI, którą opisano trzema hasłami: autonomia, inteligencja i innowacja. Warto przypomnieć, że Audi jest liderem badań nad samochodami autonomicznymi i od kilku lat posiada zgodę na jazdy bez kierowcy po drogach kilku stanów USA. Przy czym niezwykle wnikliwie i ostrożnie podchodzi do problemu tzw. sztucznej inteligencji. Niedawno na forum ONZ prezes zarządu  Audi AG Rupert Stadler wygłosił obszerny referat, w którym przedstawił zalety i zagrożenia wynikające z wprowadzenia sztucznej inteligencji do seryjnych samochodów i konieczność wspólnych działań inżynierów, filozofów,  prawników  i ekonomistów we wprowadzaniu nowego rodzaju mobilności.

W Barcelonie przedstawiono rozwiązania zapewniające znaczne zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu użytkowania samochodu. Najnowsze rozwiązania powodują, że pojazd  sam się uczy rozwiązywać problemy pojawiające się na drogach i trudno przewidywalne przez najlepszych nawet kierowców. Pojazd również dba o komfort dostosowując się do wymagań użytkownika a nawet uprzedzając jego zachcianki oferując np. odpowiednie w danej sytuacji usługi.

Wirtualna rzeczywistość i zaawansowany system połączeń elektronicznych wykorzystywany będzie również w procesie produkcji samochodów. Słynna taśma odchodzi  w przeszłość. Zaprezentowano elementy nowego procesu produkcyjnego, w którym poszczególne etapy produkcji będą synchronizowane i łączone cyfrowo. W procesie tym człowiek a nie maszyna wyznaczać będzie rytm pracy.

Zajmująca 10 tys. m kw. ekspozycja pokazała nowe oblicze motoryzacji i to o czym jeszcze  kilka dni wcześniej mówiono jak o odległej przyszłości już nadeszło. 

rar