W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki. [rozumiem. zamknij okno] x
 
Jesteś tutaj » Home » Kultura »
Emila, Laury, Rogera , 14 listopada 2018

Zjadą się gwiazdy, ale też przyjadą inni aktorzy

2018-11-06

Po raz 35. przez cały tydzień najważniejszy będzie teatr.

medium_news_header_23227.jpg

Po raz 35. odbędą się Spotkania Teatralne, na które miłośnicy sceny czekają przez cały rok.

Krystyna Janda, Joanna Szczepkowska, Katarzyna Żak, ale też świetnie znany i znakomicie zapamiętany Krzysztof Kolba pojawią się w Gorzowie na teatralnym święcie. Będą hity, ale też i spektakle w wykonaniu zespołów z mniejszych miejscowości.

Zgodnie z tradycją, teatralne święto otworzy najnowszy spektakl gospodarza, Teatru Osterwy, czyli „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza w autorskim ujęciu Rafała Matusza.

10 listopada, sobota, 19.00

Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, adaptacja i reżyseria Rafał Matusz, scenografia i kostiumy Aleksandra Szempruch; ruch sceniczny Witold Jurewicz, Marlena Bełdzikowska; muzyka Piotr Klimek; przygotowanie wokalne Marek Zalewski; asystent reżysera Karolina Miłkowska- Prorok; multimedia Zachariasz Jędrzejczyk.

Na scenie Michał Anioł; Bartosz Bandura; Marta Karmowska; Teresa Gałła; Joanna Ginda; Bogumiła Jędrzejczyk; Mikołaj Kwiatkowski; Przemysław Kapsa; Anna Łaniewska; Jan Mierzyński; Edyta Milczarek; Karolina Miłkowska-Prorok; Artur Nełkowski; Kamila Pietrzak-Polakiewicz; Bożena Pomykała-Kukorowska; Joanna Rossa; Krzysztof Tuchalski; Darian Wiesner; Cezary Żołyński.

Autorska wizja ujęcia narodowej epopei, próba pokazania, że wątki romantycznego poematu są ciągle aktualne.

11 listopada, niedziela, 19.00, Teatr im. Aleksandra Sewruka w Elblągu

Wojciech Bogusławski, Cud mniemany, czyli krakowiacy i górale, reżyseria Emil Wesołowski. Na scenie: Jacek Gudejko, Anna Suchowiecka, Krzysztof Kolba, Lesław Ostaszkiewicz, Alan Bochnak, Aleksandra Wojtysiak, Marcin Tomasik, Jacek Różański,  Mikołaj Ostrowski, Teresa Suchodolska, Beata Przewłocka, Marta Masłowska, Maria Makowska-Franceson, Jerzy Przewłocki, Artur Hauke, Irena Adamiak, Maria Semotiuk, Krzysztof Bartoszewicz, Mariusz Michalski, Adam Plewiński, Michał Żołyński, Piotr Boratyński, Piotr Szejn, Jerzy Michalski, Marta Bacajewska. Orkiestra Państwowych Szkół Muzycznych, tancerze i chórzyści.

Autorem Cudu Mniemanego jest Wojciech Bogusławski – ojciec sceny narodowej i teatru politycznego. „Krakowiaków i górali” uważa się za  pierwszą polską operę narodową, do której muzykę napisał Jan Stefani.

Miejscem akcji są zachowane do dziś młyn i karczma obok klasztoru oo. cystersów w Mogile. W czasach gdy Wojciech Bogusławski uczył się w Szkołach Nowodworskich w Mogile, dwa razy do roku odbywał się odpust, na który licznie przybywali zarówno mieszkańcy okolic Krakowa, jak i górale. Miejsce to mógł znać także dlatego, że Mogiła leżała na drodze do Kościelnik, gdzie w tym czasie mieszkali jego krewni ze strony matki, Linowscy. Obecnie obie te miejscowości znajdują się na terenie Nowej Huty, gdzie o W. Bogusławskim i jego wodewilu przypomina pomnik przy ul. W. Sieroszewskiego, Teatr Ludowy im. W. Bogusławskiego, osiedla Krakowiaków i Górali oraz ul. Bardosa.

12 listopada, poniedziałek, 19.00, Teatr Polonia

Sabina Baral, Zapiski z wygnania, adaptacja Magda Umer i Krystyna Janda
reżyseria Magda Umer. Na scenie Krystyna Janda i Janusz Bogacki z zespołem muzycznym w składzie Tomasz Bogacki - gitara, Mateusz Dobosz/Paweł Pańta - kontrabas, Bogdan Kulik - perkusja, Marek Zebura – skrzypce.

„Zapiski z wygnania” to osobiste wspomnienia Sabiny Baral, 20-letniej emigrantki roku 1968, która wyjechała razem z rodzicami. „Ile cierpienia można znieść, zanim się nie oszaleje? Powychodzili z lasów, z dziur w ziemi, z szaf, piwnic i strychów, wyszli półżywi z obozów, wrócili z Syberii i Kazachstanu, do domu, do Polski. A potem, przez następne dwadzieścia trzy lata nie wyjechali (…). Chcieli mieszkać tutaj, tu, gdzie się urodzili ich rodzice i gdzie się urodziły ich dzieci – my. Po wojennej gehennie, po latach cierpienia i strachu, mimo wszystko jeszcze raz zadecydowali, że Polska to ich kraj. I tych ludzi po 1968 roku Polska wyrzuciła”.

13 listopada, wtorek, 19.00, Teatr Capitol

Zdobyć, utrzymać, porzucić 2. Rozstania i powroty, scenariusz i reżyseria Krzysztof Jaślar. Na scenie Katarzyna Pakosińska, Katarzyna Żak, Olga Bończyk, Władysław Grzywna.

Jest to kontynuacja pierwszego spektaklu – wielkiego przeboju, który opowiadał o związkach damsko-męskich. Część druga to temat niby poważny: „Rozstania i powroty”. Będzie o punktach zapalnych, rodzinie i innych rzeczach. Jak zapowiadają twórcy – będzie lekko, łatwo, przyjemnie.

14 listopada, środa, 19.00, Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego, Zielona Góra

Pedro Calderón de la Barca, Księżniczka na opak wywrócona, reżyseria  Robert Kuraś. Na scenie Alicja Stasiewicz, Joanna Wąż, Lech Mackiewicz, James Malcolm, Robert Kuraś, Radosław Walenda, Aleksander Stasiewicz.

Napisana blisko cztery wieki temu hiszpańska komedia omyłek cieszy się do dziś powodzeniem w wielu teatrach nie tylko dzięki ponadczasowej i żwawej męsko-damskiej intrydze. „Ostrą” kreską zarysowane postaci, w polskiej wersji stworzonej przez poetę Jarosława Marka Rymkiewicza – urzekają pełną humoru kwiecistością języka, ale i wybiegającymi poza barokową ramę odniesieniami. Forma spektaklu nawiązuje do niezwykle barwnej epoki wędrownego teatru jarmarcznego, w którym wszyscy członkowie artystycznej trupy zajmują się wszystkim (łącznie z efektami muzycznymi) na oczach publiczności, a płeć aktora jest drugorzędna wobec płci granej przez niego na scenie postaci. Blisko stąd do znanej i popularnej konwencji commedii dell’arte, włącznie z jej żartobliwie rubasznym erotyzmem. W jaki sposób zaskakujące perturbacje i ciągłe zamiany postaci doprowadzą wreszcie zakochanego Roberta i jego wybrankę Dianę przed ołtarz? Akcja zmienia się jak w kalejdoskopie, a widzom gwarantuje ogromną dawkę zabawnych sytuacji i błyskotliwych, choć czasami ciętych i rubasznych dialogów.

15 listopada, czwartek, 19.00, Fundacja Skene Pro Arte, Warszawa

Colleen Murphy, Ranny ptaszek, przekład  Mirosław Połatyński, reżyseria: Dariusz Taraszkiewicz. Na scenie Barbara Bursztynowicz, Włodzimierz Matuszak, Tomasz Ciachorowski.

Mocna dawka humoru i ważne międzyludzkie sprawy, czyli prawdziwa czarna komedia. Dwa akty rozpięte na wielu emocjach – blisko życia, ludzkich ułomności, codziennych śmiesznostek i niespełnionych tęsknot. On i ona we własnej sypialni… Ale spokojnie, obejdzie się bez ekscesów, przecież to stare dobre małżeństwo. Rutyna, czasem znudzenie i zrzędzenie, dużo zaufania i szacunku, a do tego sporo wykrętów i szukania dziury w całym. Tempo akcji staje się zawrotne, gdy do sypialni tych dwojga wpada przez balkon cuchnący bezdomny.

16 listopada, piątek, 19.00, Teatr Rampa, Warszawa

Eva, reżyseria: Joanna Szczepkowska. Na scenie Dorota Osińska i Joanna Szczepkowska.

Inspiracją do powstania spektaklu muzycznego „Eva” był nie tylko anielski głos jego bohaterki, ale również talent Doroty Osińskiej, często porównywanej do Evy Cassidy, zmarłej w wieku 33 lat genialnej i charyzmatycznej piosenkarki. Eva Cassidy mimo krótkiej kariery sprzedała ponad 4 mln płyt. Autorka i reżyserka nowego tytułu Joanna Szczepkowska dostrzegła również podobieństwa charakterów, gustów artystycznych i brzmień głosów jakie łączą obie artystki.

Roch

Fot. Archiwum Teatru Osterwy/Ewa Kunicka