W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki. [rozumiem. zamknij okno] x
 
Jesteś tutaj » Home » Kultura »
Bogusława, Bronisława, Ilony , 18 sierpnia 2019

Dużo bardzo dobrej muzyki i pewna komedia

2019-02-28

Klasyka i to jaka, Maciej Maleńczuk – to dla melomanów. Przezabawna Hanna Śleszyńska jako diva operowa – to dla fanów teatru. Poza tym kilka innych ciekawych wydarzeń.

medium_news_header_24144.jpg

Pierwszy weekend marca jawi się nadzwyczaj ciekawie. Będzie sporo różnych wydarzeń, które powinny zadowolić nawet bardzo wybrednych koneserów. My tradycyjnie podpowiadamy, gdzie i co się dzieje.

Piątek, 1 marca

10.00, Teatr Osterwy, Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, reż. Rafał Matusz.

18.00, Galeria BWA, Miejski Ośrodek Sztuki, ul. Pomorska. PROTEST! Bruno Barbey, Alice Creischer, Robert Doisneau, Latifa Echakhch, Paul Fusco, Otto Griebel, Harald Hirsch, Renata Kaminska, Jean-Luc Moulène, Tanja Mouraud, Oskar Nerlinger, Ludwig Rauch, Jens Rötzsch, Andreas Rost, Ines Schaber, Gundula Schulze Eldowy, David Seymour, Sylvie Ungauer, Karl Völker. Kuratorka: Ulrike Kremeier. Wystawa „Protest“ poświęcona jest artystycznym refleksjom na temat ruchów protestacyjnych w XX wieku. Prezentowane grafiki, fotografie, video i instalacje nie odnoszą się bezpośrednio do podłoża i warunków, które powodowały istotne społeczne i polityczne protesty, lecz raczej mają na celu uchwycić ich obecność i związane z nimi konsekwencje w sferze publicznej, głownie w przestrzeni miejskiej. Ważnym tematem wystawy są formy obecności krytyki. Na myśl nasuwają się istotne pytania odnośnie idei „narodowości“, która często stanowi argument uzasadniający protesty i działania protestujących. Bardziej niż o indywidualny wymiar chodzi o ogólnospołeczne i kolektywne znaczenie tego zjawiska. Każdy ruch protestacyjny legitymizuje się słowną lub wizualną argumentacją tematu, postawy czy światopoglądu dążąc do mobilizacji mas. Wyobrażenie „narodu“ (das Volk, le peuple, the people) ma na celu utworzenie homogenicznego ciała narodowego, a przez to poczucia wspólnotowości. Jednak idea przedstawionej tu zideologizowanej kolektywnej narracji jest zawsze częściowo wyimaginowana, a czasem nawet fikcyjna. Podczas gdy dawniej obrazy tradycyjnie wytwarzane i rozpowszechniane w mediach i sztuce były wykorzystywane do manipulacji, dziś przede wszystkim służą w celu dowodzenia znaczenia i słuszności sprawy za pomocą internetu. Prace zebrane na wystawie odnoszą się do społeczno-politycznych protestów w latach 20. i 30. XX wieku we Francji i w Niemczech oraz podążają tropem zjawiska anonimizacji protestu. Przedstawiają manifestacje środowisk pracowniczych i studenckich, a także pokazują demonstracje, które doprowadziły do upadku NRD. Wiele z prezentowanych dzieł powstało równolegle do przedstawianych protestów, przez co mają także wartość dokumentacyjną - w swojej artystycznej formie są jednocześnie świadectwem społecznym i historyczno-artystycznym.

19.00, Filharmonia Gorzowska, ul. Dziewięciu Muz. Pięć twarzy wiolonczeli. Koncert kameralny. Koncert rozpocznie muzyka barokowa i spopularyzowana przez tę epokę Passacaglia skomponowana przez Georga Friedrchicha Händla jako jedna z części jego Suity nr 7 (1720). Medytacyjny utwór Fratres (1977) Arvo Pärta to przykład muzycznego minimalizmu. Dzieło napisane zostało w stworzonym przez estońskiego kompozytora stylu tintinnabuli (łac. dzwonek). Wrażenie grających dzwonków ma dać słuchaczowi poczucie spokoju, harmonii i wewnętrznego wyciszenia. Za to w utworze Deux mouvements (1935) Aleksandra Tansmana – współtwórcy neoklasycyzmu w muzyce światowej – głosy wiolonczel mienią się całą gamą barw i emocji za sprawą licznych kontrastów dynamicznych i rytmicznych. Nastrojów i kolorów nie brakuje również utworowi Hommage a Maurice Ravel nawiązującemu do twórczości jednego z największych kolorystów w historii muzyki klasycznej. Program dopełnią dwie kompozycje: inspirowana muzyką hebrajską Kol Nidrei (1880) Maxa Brucha oraz jedna z suitcyklu Bachianas Brasileiras (1930-1945) Heitora Villa-Lobosa. Jak wskazuje gra słowna w tytule utworu, usłyszymy w niej niespotykane połączenie żywiołowości brazylijskiego folku z barokowym stylem Johanna Sebastiana Bacha.

WYKONAWCY: Kwintet wiolonczelowy: Piotr Więcław – wiolonczela, Katarzyna Winkiewicz – wiolonczela, Natalia Makuch – wiolonczela, Agnieszka Lasek – wiolonczela, Katarzyna Olejnik –  wiolonczela.

18.30, 20.30, Teatr Osterwy. Koncert wiedeński – Tomczyk Art. Na koncercie zabrzmią największe przeboje Johanna Straussa, nie zabraknie także popisowych arii z najsłynniejszych operetek "Zemsta nietoperza", "Baron cygański", "Wesoła Wdówka", "Księżniczka Czardasza" oraz "Kraina Uśmiechu".

Sobota, 2 marca

16.00, 19.00, Filharmonia Goryowska, ul. Dziewięciu Muz. QUEEN SYMFONICZNIE W GORZOWIE!.

19.00, Teatr Osterwy. Maleńczuk + Rhythm Section – Agencja Copa La Musica.

Niedziela. 3 marca

8.00, Sala widowiskowa MCK, Drzymały. Targi Kolekcjonerów.

10.00, 12.00, Teatr Osterwy. Zakończenie semestru zimowego Art Dance Baby

19.00, Teatr Osterwy. „AKOMPANIATOR” Hanna Śleszyńska i Jan Jankowski. Znakomita komedia o tym, co łączy divę operową i jej akompaniatora. Najwyższej klasy komedia i w dodatku ze śpiewającą operowe arie Hanną Śleszyńska.

Afisz uzupełniają propozycje kin Helios, 60 Krzeseł i Cinema 3D.

Roch

Fot. Teatr Osterwy/Ewa Kunicka