Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Prosto z miasta »
Anieli, Kasrota, Soni , 28 marca 2024

Warto inwestować w rozwój gorzowskiej młodzieży

2014-10-09, Prosto z miasta

Jak należy pozyskać a następnie mądrze wydać ponad pół miliona złotych unijnych środków? 

medium_news_header_9073.jpg

Wystarczy zapoznać się z projektem ,,Nowoczesna edukacja zawodowa’’, który przez ostatni rok był realizowany w gorzowskim Zespole Szkół Budowlanych.

- Od lat staramy się uczestniczyć w różnych programach, ale zawsze czyniliśmy to w ramach partnerstwa z innymi podmiotami. Teraz podjęliśmy próbę zrobienia czegoś własnymi siłami i przyznam, że mieliśmy liczne obawy, ale wszystko wypadło znakomicie – cieszy się Elżbieta Popielnicka, dyrektorka ds. dydaktycznych w ZSBud.

Wysoką notę z realizacji projektu i z umiejętnego wydatkowania ponad 558 tysięcy złotych wystawiła również placówce wiceprezydent Gorzowa Alina Nowak.

- Myślę, że młodzież w pełni skorzystała ze wszystkich szkoleń z korzyścią dla swojej przyszłości – zaznaczyła prezydent, dla której jednak największą zdobyczą projektu było nawiązanie bliskiej współpracy pomiędzy rynkiem pracy z przygotowującą się na jej wejście młodzieżą szkolną.

- Podobne projekty są prowadzone w innych placówkach oświatowych, gdyż na tego rodzaju cele rocznie są przeznaczane miliony złotych. I zawsze najważniejsze jest, żeby zostały one mądrze wydatkowane. Przykład płynący z ,,Budowlanki’’ pokazuje, że warto dalej inwestować w rozwój naszej gorzowskiej młodzieży – dodała.

Podobną ocenę wystawił wicekurator oświaty Radosław Wróblewski, któremu bardzo podobała się prosta w swojej wymowie nazwa projektu, pokazująca kierunek działań. - Istotą każdego projektu powinno być dążenie do znalezienia się na rynku pracy. Każdy projekt kiedyś się zaczyna, kiedyś się kończy, ale na ich bazie trzeba rozwijać nowoczesną edukację zawodową – zaznaczył.

Do projektu ,,Nowoczesna edukacja zawodowa’’ przystąpiło 240 uczniów Zespołu Szkół Budowlanych i w zależności od zainteresowań oraz kierunku kształcenia uczestniczyli oni w różnych zajęciach. Jednym z nich było doskonalenie umiejętności projektowych z wykorzystaniem profesjonalnego oprogramowania AutoCAD, które jest wykorzystywane w biurach i firmach projektowych branży architektonicznej, budowlanej i mechaniczno-samochodowej na całym świecie. W trakcie zajęć 120 uczniów klas budowlanych i samochodowych opanowało od podstaw zasady  komputerowego tworzenia rysunków. Na podstawie przeprowadzonych diagnoz oszacowano aż 20-procentowy przyrost wiedzy i umiejętności w tym zadaniu. Co najważniejsze, uczniowie mogli przystąpić do egzaminu i uzyskać certyfikat ECDL CAD.

- Kiedy przyszedłem na pierwsze zajęcia byłem zdezorientowany i obawiałem się, że niewiele z tego wyniosę – opowiada Paweł Olejniczak, który na egzaminie uzyskał najlepszy wynik ze wszystkich uczniów. – Od dawna interesuję się projektowaniem, moim marzeniem jest pójść na studia na architekturę. Powiem szczerze, że to szkolenie wiele mi dało, pokazało przede wszystkim, jak wygląda nowoczesne projektowanie komputerowe – dodaje. 

Dodatkowo, prowadząca szkolenie poznańska firma BUDiKOM przeszkoliła dwoje nauczycieli do prowadzenia zajęć z projektowania CAD, przekazała odpowiednie materiały dydaktyczne i teraz zajęcia można już prowadzić w szkole.

Innym ważnym szkoleniem było przygotowanie 100 uczniów do językowych egzaminów certyfikacyjnych TOEIC i WiDaF. Są to egzaminy przeznaczone do testowania znajomości języka angielskiego i niemieckiego w biznesie oraz w środowisku pracy. Zajęcia odbywały się w dziesięcioosobowych grupach i każda miała do zaliczenia kilkaset godzin lekcyjnych. Zajęcia zostały przygotowane głównie pod kątem poznania języków w branży budowlanej oraz samochodowej, z szerokim wsparciem i wykorzystaniem technik multimedialnych oraz interaktywnych. Wszyscy uczniowie zdali międzynarodowy egzamin certyfikowany w większości na poziomach B1 lub B2, co można przyjąć za wynik zadawalający, gdyż odpowiada to średnio zaawansowanej znajomości danego języka.

- Języka angielskiego uczę się od szóstej klasy szkoły podstawowej i mogę powiedzieć, że nieźle sobie z nim radzę – mówi Przemysław Domaszewicz, który okazał się najlepszy w trakcie egzaminu. – Szkolenie pozwoliło mi jednak lepiej poznać język, zwłaszcza w obszarze zawodowym, a także uwierzyć w siebie. Przekonałem się, że potrafię rozmawiać w tym języku. Mając teraz międzynarodowy certyfikat każdy z nas z powodzeniem może starać się w przyszłości o pracę w krajach Unii Europejskiej, co jest wartością dodaną całego szkolenia - uważa.

I podobnie jak w przypadku projektowania komputerowego bardzo dużo na szkoleniu zyskała sama szkoła, gdyż czworo nauczycieli zdało egzamin i uzyskało uprawnienia  międzynarodowych egzaminatorów  certyfikatów TOEIC i WiDaF, a firma prowadząca zajęcia dostarczyła na potrzeby realizacji zadania podręczniki, słowniki i zestawy ćwiczeniowe. Materiały te są obecnie na bieżąco wykorzystane podczas otwartych już zajęć lekcyjnych.

W ramach projektu realizowano również dodatkowe zajęcia z zakresu kompetencji kluczowych jak przedsiębiorczość czy doradztwo edukacyjno-zawodowe. W jego efekcie 80 uczniów klas szkoły zasadniczej otrzymało bogate wsparcie merytoryczne oraz nabyło umiejętności poruszania się po rynku pracy, tuż przed ukończeniem szkoły. Były ponadto staże zawodowe, podczas których kolejnych 50 uczniów pracowało w 20 firmach branży budowlanej i samochodowej województwa lubuskiego. Każdy z uczniów przepracował min. 150 godz. w ciągu 4 tygodni stażu.

- Staże odbywały się w trakcie wakacji, dlatego mieliśmy obawy co do frekwencji, ale okazało się, że żaden z uczniów nie opuścił ani jednego godziny i wszyscy w pełni zadowoleni kończyli praktyki, za które zresztą zostali solidnie wynagrodzeni finansowo. Mnie najbardziej cieszy, że wykazali się sumiennością i wytrwałością, co potwierdzili pracodawcy w ankietach ewaluacyjnych – podkreśliła dyrektor Elżbieta Popielnicka, będąca jednocześnie koordynatorem całego projektu.

Jednym z zakładów, który gościł praktykantów w ramach unijnego projektu był Zakład Gospodarki Mieszkaniowej. I dyrektor tej firmy Paweł Jakubowski mówi bez ogródek, że różnica pomiędzy zajęciami warsztatowymi w szkole a praktycznymi w terenie różni się znaczącą.

- Przynajmniej u nas uczniowie byli traktowani jak normalni pracownicy. Przeszli prawdziwą szkołę życia, oczywiście pod czujnym okiem naszych inspektorów budowlanych czy pracowników administracji. Poznali wszystkie procedury, w tym dokumentacje potrzebne do realizacji poszczególnych zadań, ale również ciężko pracowali przy remontach. Myślę, że dużo wynieśli z tych praktyk a my liczymy, że niektórzy powrócą tu już jako pracownicy, bo nie kryję, że mamy problemy ze znalezieniem ludzi dobrze przygotowanych i chcących pracować – tłumaczy dyrektor Paweł Jakubowski.

Realizacja projektu została rozłożona aż na 11 miesięcy, ale jej finał przyniósł same korzyści. Dyrektor Elżbieta Popielnicka już na koniec zwróciła uwagę, że gorzowski rynek budowlano-samochody jest bardzo chłonny, czego przykładem były liczne zapytania od przedsiębiorców, czy istnieje możliwość przedłużenia umów z uczniami na staże o kolejny miesiąc.

- Nasza szkoła daje dobre przygotowanie zawodowe, ale jesteśmy też świadomi, że szkolenia warsztatowe nie oddadzą tego wszystkiego co może spotkać uczniów już w zawodowym życiu. Dlatego poszerzenie szkolenia zawodowego o uczestnictwo w projektach unijnych jest ważne i przynosi korzyści wszystkim stronom. Jestem zadowolona z realizacji zakończonego projektu i wierzę, że w kolejnych latach będziemy kontynuować naszą wizję edukacyjną w ,,Budowlance’’... – zakończyła.

Robert Borowy

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x