Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Prosto z miasta »
Marii, Marzeny, Ryszarda , 26 kwietnia 2024

Czas na strategiczne decyzje radnych sejmiku

2012-11-10, Prosto z miasta

medium_news_header_1993.jpg
Inwestowanie dużych pieniędzy w Babimost wzbudza sporo kontrowersji.

W poniedziałek 19 listopada br. odbędzie się sesja sejmiku woj. lubuskiego, na której dyskutowany i głosowany będzie projekt strategii rozwoju naszego regionu w najbliższych latach. W projekcie znalazły się 24 kluczowe inwestycje, które w opinii zarządu województwa mają priorytetowe znaczenie dla rozwoju lubuskiego.

Mimo iż w projekcie strategii znajduje się wiele zapisów odnoszących się do Gorzowa i północnej części województwa, w wielu środowiskach naszego miasta i okolic artykułowane są zastrzeżenia do takiego a nie innego ułożenia priorytetów inwestycyjnych przez administrację samorządową w Zielonej Górze. Wciąż bowiem nie gwarantują zrównoważonego rozwoju województwa. Jednym z tych oficjalnych środowisk jest Zachodni Ośrodek Polityki Regionalnej, kierowany przez młodego społecznika Michała Obiegło. W imieniu ośrodku wystosował on list z apelem do radnych sejmiku o weryfikację tego projektu strategii, gdyż nie tylko jego zdaniem „dla mieszkańców podregionu gorzowskiego jest zdecydowanie nie do zaakceptowania”.

Oto pełny tekst listu Zachodniego Ośrodka Polityki Regionalnej wysłany do wszystkich radnych sejmiku woj. lubuskiego:

Szanowny Panie Radny!

Dokładnie 19 listopada br. będzie Pan uczestnikiem kluczowej dla regionu dyskusji oraz głosowania nad Strategią Rozwoju Województwa Lubuskiego. Okres konsultacji dokumentu, to przede wszystkim wiele opinii, uwag oraz wniosków, które pochodzą z bardzo różnych środowisk. Ich analiza pozwoliła Stowarzyszeniu Zachodni Ośrodek Polityki Regionalnej przygotować listę sześciu projektów, których konieczność realizacji sygnalizowana jest od dawna. Mając powyższe na uwadze, zwracam się do Pana z gorącą prośbą o ich poparcie. Pragnę podkreślić, że dotychczasowa lista inwestycji jest zdominowana przez inwestycje z południowej części województwa. Ponadto Zarząd Województwa na ostatnim posiedzeniu dodał do listy 23 propozycji, kolejną - rozwój lotniska w Babimoście. Ta lista dla mieszkańców podregionu gorzowskiego jest zdecydowanie nie do zaakceptowania. Brakuje w niej propozycji, o które w szeroko pojętym interesie północy województwa pragniemy się upomnieć.

Poparcie propozycji obywatelskiej inicjatywy zostanie z pewnością zauważone i docenione przez wyborców. Za dwa lata przy urnach mieszkańcy zagłosują na radnych, którzy z dumą reprezentowali ich interesy. Wierzę, iż będzie to Pan. Realizacja poniższych projektów pozwoli by województwo rozwijało się szybciej i w sposób zrównoważony.
Wniosek z listą propozycji został przekazany przewodniczącemu Sejmiku Województwa Lubuskiego Tomaszowi Możejce oraz Zarządowi Województwa.
Serdecznie dziękuję za udzielone poparcie!

Michał Obiegło

Przewodniczący ZOPR

 

Zachodni Ośrodek Polityki Regionalnej zwraca się z wnioskiem o poparcie poniższych projektów:

1. Elektryfikacja linii kolejowej nr 203 (uzupełnienie pkt 14 obecnej wersji strategii województwa.
2. Modernizacja i rozbudowa linii oraz taboru tramwajowego w Gorzowie Wlkp.
3. Rozwój infrastruktury rekreacyjno – sportowej w okolicach Gorzowa Wlkp.
4. Renowacja i termomodernizacja zabytkowego zespołu kamienic z XIX i XX w. na Nowym Mieście w Gorzowie.
5. Budowa obwodnicy Strzelec Krajeńskich oraz Dobiegniewa w ramach modernizacji drogi krajowej nr 22 (uzupełnienie punktu nr 7)
6. Przejęcie Muzeum Oflagu II C Woldenberg w Dobiegniewie przez Zarząd Województwa Lubuskiego, jako elementu Muzeum Lubuskiego w Gorzowie Wlkp.

Uzasadnienie wniosku:

1. Elektryfikacja linii kolejowej nr 203 (uzupełnienie pkt 14 obecnej wersji strategii województwa.

Linia kolejowa nr 203, stanowiąca część Kolei Wschodniej (Ostbahnu), to jedna z najstarszych i najbardziej obłożonych linii kolejowych w zachodniej Polsce. Prócz olbrzymich walorów historycznych pełni rolę spoiwa pomiędzy Brandenburgią i Berlinem północną częścią województwa lubuskiego i wielkopolskiego. Elektryfikacja jest koniecznością, by dostosować linię do warunków pozwalających w pełni skorzystać z jej potencjału. Elektryfikacja pozwoli również na poprawienie standardów ekologicznych. W tej chwili kładziony jest na to duży nacisk w Unii Europejskiej w związku z polityką ograniczania emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Obecna wersja listy w pkt. 14 zakłada tylko modernizację i rozbudowę linii kolejowej nr 203, co jest zapisem zbyt ogólnym i nie gwarantuje, iż elektryfikacja zostanie zrealizowana w ramach jej modernizacji. Na inwestycje kolejowe istnieje możliwość uzyskania do 75 % dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej.
Analogicznie do modernizacji linii kolejowej nr 273 zasadne jest również wymienienie zakładanych parametrów prędkości. Wnioski w sprawie elektryfikacji linii składane były już wielokrotnie przez rozmaite środowiska, a w kwietniu bieżącego roku list otwarty z apelem do władz o elektryfikację poparło 40 instytucji.

2. Modernizacja i rozbudowa linii oraz taboru tramwajowego w Gorzowie Wlkp.

Inwestycja szczególnie istotna dla Gorzowa Wlkp. który od wielu lat zmaga się z przestarzałym taborem tramwajowym i niedostosowaną do bieżących potrzeb siecią. Obecnie władze miasta są na etapie tworzenia projektu, który zakłada rozbudowę linii na największe osiedla.

Stworzenie parkingów typu park + ride i integrację transportu szynowego z autobusami podmiejskimi. Wpisanie tego projektu będzie również doskonałym uzupełnieniem dla zrównoważonego rozwoju województwa w stosunku do uruchomienia Kolei Aglomeracyjnej mającej połączyć Sulechów-Zieloną Górę i Nową Sól na południu regionu. Przykładem podobnego dofinansowania może być wsparcie spółki Tramwaje Szczecińskie sp. z o. o. z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa zachodniopomorskiego, w którym Szczecin jest jedynym miastem w województwie posiadającym linie tramwajowe podobnie jak Gorzów w lubuskim.

3. Rozwój infrastruktury rekreacyjno – sportowej w okolicach Gorzowa Wlkp.

Inwestycje w obiekty sportowe, szczególnie wielofunkcyjne to duży bodziec dla rozwoju wychowania fizycznego, sportu zawodowego oraz zwiększenia potencjału rozrywkowego miasta. Znakomitym przykładem korzyści wynikających z powstania hali jest Zielona Góra, która dzięki dofinansowaniu w wysokości 31 mln zł z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, wybudowała taki obiekt kilka lat temu. Gorzów Wlkp. słynący z drużyn halowych m. in w koszykówce kobiet, siatkówce, piłce ręcznej potrzebuje wielofunkcyjnego obiektu, który zaspokoiłby potrzeby organizacji imprez sportowych oraz rozrywkowych. Wpisanie do listy kluczowych inwestycji pozwoli w przyszłości na łatwiejsze pozyskania środków z Regionalnego Programu Operacyjnego. Gorzów słynie również ze znakomitych lekkoatletów, wioślarzy i kajakarzy, którzy z powodu braku odpowiedniej bazy sportowej zmuszeni są do trenowania w innych miastach bądź decydują się na zaprzestanie uprawiania sportu wyczynowego. Realizacja tego punktu jest zrównoważeniem planu inwestycyjnego dla Wojewódzkiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Drzonkowie, który również został zapisany, jako kluczowa inwestycja dla regionu. W ramach tego zadania zasadne jest stworzenie podobnych warunków, jak w WOSiR w Drzonkowie:

- budowa hali widowiskowo-sportowej,
- wyposażenie przystani wioślarskiej AWF,
- modernizacja stadionu lekkoatletycznego z budową nawierzchni tartanowej,
- modernizacja stadionu piłkarskiego OSiR,
- budowa boiska piłkarskiego o wymiarach FIFA (105 x 68m) o sztucznej nawierzchni, podgrzewanej ze sztucznym oświetleniem, w kompleksie boisko typu Orlik,
-budowa toru regatowego dla sportów wodnych (kajakarstwo i wioślarstwo) - jako potencjalne

4. Renowacja i termomodernizacja zabytkowego zespołu kamienic z XIX i XX w. na Nowym Mieście w Gorzowie.

Cały kompleks Nowego Miasta w Gorzowie wpisany jest do rejestru zabytków i stanowi jeden z największych walorów architektonicznych województwa lubuskiego. Jest to cenne dziedzictwo kulturowe i jeden z ważniejszych ośrodków sztuki secesyjnej w Polsce. Spuścizna architektury niemieckiego Landsberga na co dzień wpływa na tożsamość obecnego wielokulturowego Gorzowa. Kompleks Nowego Miasta został w 2012 został wyróżniony w ogólnopolskim konkursie DesigNOWE Miasto. Od wielu lat kompleks popada w ruinę, a wraz ze starówka w Zielonej Górze, która w ubiegłych latach dostała znaczne dofinansowanie z budżetu województwa, ma szansę na promocję województwa poprzez walory architektoniczno-historyczne. 4

5. Budowa obwodnicy Strzelec Krajeńskich oraz Dobiegniewa w ramach modernizacji drogi krajowej nr 22 (uzupełnienie punktu nr 7).

Zasadne wydaje się uszczegółowienie o budowę wymienionych obwodnic, o które od wielu upominają się mieszkańcy powiatu strzelecko-drezdeneckiego. Ponadto zasadne jest uszczegółowienie planowanych zadań na drogach nr 22 i 24, podobnie jak w przypadku budowy mostu w Milsku (pkt. Nr 11), gdzie wypisane są planowane zadania oraz zakładane rezultaty.

6. Przejęcie Muzeum Oflagu II C Woldenberg w Dobiegniewie przez Zarząd Województwa Lubuskiego, jako elementu Muzeum Lubuskiego w Gorzowie Wlkp.

Obóz Oflag II C Woldenberg był niemieckim obozem jenieckim przeznaczonym dla oficerów Wojska Polskiego. Jest unikatowym przykładem świetnej organizacji, dyscypliny oraz racjonalnego wykorzystania intelektualnych zasobów żołnierzy, wśród których byli przedstawiciele wszystkich zawodów i stopni naukowych.

Przez ponad pięć lat istnienia obozu przetrzymywanych było w nim ponad 6 tys. polskich oficerów i podoficerów uczestniczących w kampanii wrześniowej i Powstaniu Warszawskim. Trafiło tu wielu wybitnych naukowców, aktorów, architektów, plastyków, muzyków, pisarzy oraz inżynierów.
Obóz w Woldenbergu, wraz z Międzyrzeckim Rejonem Umocnionym mają potencjał by razem wytworzyć synergię, która stanie się prawdziwą wizytówką województwa w Polsce i na świecie. Przełoży się to wymiernie na liczbę osób odwiedzających region, co będzie czynnikiem wspierającym lokalną gospodarkę.

Rozwój muzeum ma szansę na zmianę opinii o Polakach, jako niepoprawnych romantykach, którzy potrafią bohatersko ginąć za ojczyznę, ale nie potrafią sumiennie dla niej pracować. Przejecie obozu w Woldenbergu byłoby znakomitym zrównoważeniem rozwoju turystyki w północnej części województwa w stosunku do rozbudowy Winnicy Lubuskiej w Zaborze, która została umieszczona na liście 23 kluczowych projektów.

 

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x