Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Prosto z miasta »
Jarosława, Marka, Wiki , 25 kwietnia 2024

W telefonie będzie można sprawdzić czas usunięcia awarii

2017-08-30, Prosto z miasta

Rozmowa z Tomaszem Surdackim, zastępcą dyrektora ds. technicznych w PWiK oraz członkiem zarządu

medium_news_header_19426.jpg

- W gorzowskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020, trwa budowa systemu informacji przestrzennej (GIS). Jak ważny jest ten system dla przedsiębiorstwa?

- Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności e-usług publicznych, oferowanych przez naszą spółkę zarówno dla klientów indywidualnych, jak i podmiotów gospodarczych. System umożliwi m.in. centralne zarządzanie bazą danych GIS, analizy oraz zbieranie informacji o awariach, pracach planowanych czy sprawną wymianę danych w ramach przedsiębiorstwa. Usprawni procesy decyzyjne oraz udostępni na zewnątrz e-prezentacje elementów kluczowych armatury dla administracji publicznej, w tym centrum zarządzania kryzysowego, straży pożarnej, policji, itd. To jest ważne, bo przykładowo w trakcie szybkich akcji gaśniczych strażacy wejdą tylko na naszą stronę i będą mogli sprawdzić położenie sieci i rozłożenie hydrantów. Do tej pory najczęściej trzeba było posiłkować się mapami oraz dzwonić na nasze pogotowie wodociągowe, czynne przez 24 godziny na dobę. Oczywiście w rejonie ważnych obiektów użyteczności publicznych układ hydrantów jest świetnie znany, bo są prowadzone stałe przeglądy, ale kiedy naprawdę coś się dzieje i wchodzą emocje często potrzebna jest dodatkowa pomoc. Dzięki systemowi, nie trzeba będzie szukać map, tracić czasu, lecz z każdego urządzenia mobilnego będzie można od ręki wyświetlić niezbędne informacje. Generalnie tworzony system można podzielić na sferę techniczną i e-usługową.

- To powiedzmy kilka zdań o sferze technicznej. Jakie informacje będzie można jeszcze tam znaleźć?

- Znajdą się tu bardzo ważne dane choćby dla inwestorów, którzy bez problemów będą mogli sprawdzić położenie sieci wodno-kanalizacyjnej na interesującym ich terenie oraz prowadzone i planowane inwestycje w tym zakresie. Z czasem wprowadzone zostaną również informacje o innych sieciach, po to żeby w trakcie prac ziemnych nie dochodziło do awarii wynikających  przykładowo z uszkodzenia kabli energetycznych. Dzięki realizacji projektu każdy będzie mógł uzyskać informację o aktualnych i planowanych przerwach w dostawie wody,  udostępniona zostanie także usługa powiadamiania klientów o tym fakcie poprzez sms. Klient, także będzie miał możliwość sprawdzić aktualny stan prac wykonywanych w związku z usuwaniem awarii oraz zapoznać się w formie graficznej z zasięgiem jej oddziaływania.  Oczywiście udostępniona będzie informacja o planowanym czasie usunięcia awarii oraz o tym gdzie aktualnie stoją beczkowozy. Nie zabraknie także informacji dla użytkowników o możliwości przyłączenia się do sieci w danych miejscach. Mieszkańcy otrzymają możliwość szybkiego zgłaszania nieprawidłowości w działaniu sieci, zgłaszania stanu wodomierzy, informowaniu o kradzieży wody. To tylko naprawdę nieliczne informacje, jakie zostaną umieszczone w systemie.

- Jaka jest nasza wiedza na temat stanu sieci wodno-kanalizacyjnej w Gorzowie?

- Dobra. Niemcy pozostawili dosyć szczegółowe mapy dotyczące całej sieci, natomiast w latach 50. wykonana została dokładna inwentaryzacja. Problemy pojawiły się z chwilą ekspansji budownictwa wielorodzinnego i budowy bloków mieszkalnych. Zbieranie informacji w tym okresie polegało głównie na tym, że nasi majstrowie robili szkice przy układaniu sieci lub dokonywaniu odbiorów poszczególnych ich odcinków. Nie wszystkie te materiały się zachowały, dlatego też pracujemy nad zobiektowaniem wszystkich elementów uzbrojenia wodno-kanalizacyjnego. Wprowadzany system będzie tworzony i uzupełniany przez kolejne lata, gdyż do każdego elementu chcemy zgromadzić możliwie pełne informacje. Do tej pory nie posiadaliśmy narzędzia do kompleksowego gromadzenia i analizowania informacji z praktycznie wszystkich dostępnych baz danych prowadzonych w przedsiębiorstwie. Jestem przekonany, że wprowadzany system z czasem ułatwi nam zarządzanie infrastrukturą i realnie przyczyni się do dalszego rozwoju w kolejnych latach.

- Ważnym elementem systemu ma być Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta. Co zyska każdy z nas, będący odbiorcą wody i zarazem klientem PWiK, z chwilą uruchomienia eBOK?

- Uzyskamy łatwiejszy dostęp do wszystkich danych, które nas dotyczą bez potrzeby wychodzenia z domu. Za pomocą specjalnego konta każdy będzie miał podgląd do zawartych umów i faktur, dokonanych rozliczeń, nieuregulowanych zobowiązań, historii odczytów z wodomierzy oraz terminów ich legalizacji. Nadchodzi czas powolnego zastępowania papierowej dokumentacji formą elektroniczną. Dlatego będzie można składać wszelkie zgłoszenia już za pomocą przesyłu informatycznego. W systemie znajdzie się rozbudowana pomoc dla klientów. Oczywiście każdy z nas będzie miał łatwy dostęp do różnych źródeł danych, z czego najważniejsze mają dotyczyć bieżących informacji o etapie załatwienia złożonego wniosku. Obecnie mamy taki dostęp, ale w mocno ograniczonym zakresie. Po wdrożeniu systemu całość będzie świetnie rozbudowana i łatwa w odbiorze.

- Wielu z nas nie jest jeszcze do końca przekonana do życia w wirtualnym świecie i woli mieć w ręku umowę, fakturę, a opłaty realizować na poczcie. W razie potrzeby zaś porozmawiać z fachowcem osobiście lub telefonicznie niż wysyłać zapytanie za pomocą komputera. Czy dla takich klientów wprowadzenie systemu oznacza kłopoty?

- Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę i jesteśmy przyzwyczajeni do stałych kontaktów z naszymi klientami. Z drugiej strony rośnie grupa osób w społeczeństwie preferująca elektroniczny dostęp do wszystkich informacji. To naturalne, taka jest zresztą tendencja światowa. Odchodzi się od tradycyjnych form komunikacji. U nas będą działały niejako dwa systemy. Oczywiście będziemy zachęcali jak najszersze grono klientów do korzystania z eBOKu, który pod wieloma względami będzie szybszy, bardziej przyjazny, dokładniejszy, bogatszy w informacje. Nie zmieni się dotychczasowy sposób obsługi klientów, którzy wolą tradycyjny kontakt z przedsiębiorstwem, w niezmienionych godzinach będzie pracowało Biuro Obsługi Klientów przy ulicy Śląskiej. Nasi dyspozytorzy dalej będą służyć informacją, ale ich zakres pomocy będzie skromniejszy niż ten znajdujący się w systemie elektronicznym.

- Jaki jest koszt projektu i kiedy zakończy się jego realizacja?

- Koszt został wyliczony na prawie 1,6 mln złotych, z czego dofinansowanie unijne wynosi blisko 1,3 mln złotych. Cała inwestycja zostanie zakończona w połowie przyszłego roku, choć sfera techniczna już powoli jest wprowadzana. Zachęcam do wchodzenia na naszą stronę i systematycznego poznawania elektronicznej oferty. Oczywiście system można będzie modyfikować, zależy nam na tym, żeby był on jak najbardziej wygodny dla klientów. Jesteśmy otwarci na sugestie i podpowiedzi użytkowników zarówno w samym odbiorze, jak i w sferze jego korzystania.

- Dziękuję za rozmowę.

Robert Borowy

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x