W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki. [rozumiem. zamknij okno] x
 

 

Jesteś tutaj » Home » Prosto z miasta »
Libuszy, Wacławy, Wacława , 28 września 2020

Linie kolejowe w regionie do odnowienia

2020-09-03

Zarząd województwa chce, aby z rządowych pieniędzy udało się uruchomić lub wyremontować już istniejące linie kolejowe.

medium_news_header_28478.jpg

Czy tak się stanie, wiadomo będzie pod koniec listopada.

Rząd uruchomiał program Kolej Plus, który ma polegać na remoncie i przywracaniu do funkcjonowania lokalnych linii kolejowych oraz remoncie i unowocześnianiu już istniejących. Właśnie Ministerstwo Infrastruktury za pośrednictwem branżowego pismo „Kolejowy Rynek” udostępniło pełna listę zgłoszonych wniosków. Na niej są także propozycje odnoszące się do linii dotyczących także Gorzowa.

I do Poznania, i do Mysliborza

Wśród zgłoszonych są takie oto propozycje: Remont linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód; Remont linii nr 364 na odcinku Międzyrzecz - Wierzbno (Międzychód); Rewitalizacja linii kolejowej nr 364 na odcinku Międzyrzecz - Sulęcin – Rzepin; Odbudowa linii nr 415 na odcinku Gorzów Wlkp. - Myślibórz oraz Rewitalizacja linii nr 426 na odcinku Strzelce Krajeńskie - Strzelce Krajeńskie Wschód wraz z odbudową infrastruktury peronowej w Strzelcach Krajeńskich

Interesujące są zawłaszcza dwie propozycje, czyli remont linii Skwierzyna – Międzychód. Jeśli by się to udało, wówczas Gorzów zyskałby najszybsze połączenie z Poznaniem, ponieważ jest to linia kolejowa wprost łącząca oba miasta, bez konieczności przesiadek w Krzyżu lub Zbąszynku. Równie ciekawa jest propozycja odbudowy i przywrócenia dla ruchu linii z Gorzowa do Myśliborza, przez znawców uznawana za jedną z najpiękniejszych w Polsce.

Na razie lista marzeń

Jak informuje „Kolejowy Rynek” budżet programu to 6,6 mld zł, w tym ok. 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa tj. 85%, a ok.1 mld zł to środki jednostek samorządu terytorialnego, czyli 15%. Do 26 listopada PKP Polskie Linie Kolejowe będą szczegółowo analizować każdy wniosek i rozmawiać z wnioskodawcami tak, by do kolejnego etapu przeszły propozycje, które spełniają postawione w programie kryteria. Nadesłane zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do kolejnego etapu. Później samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Po II etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do Programu. Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.

roch