więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Trzy pytania do... »
Jaropełka, Marii, Niny , 3 maja 2024

Najważniejszą rolę do odegrania mają rodzice

2015-03-17, Trzy pytania do...

Trzy pytania do Katarzyny Wilczyńskiej, pedagoga w Szkolnym Ośrodku Kariery przy II LO w Gorzowie

medium_news_header_10645.jpg

- Uczniowie kończący gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalne często stoją przed dylematem, w jakim kierunku zawodowym powinni pójść przy wyborze następnego stopnia edukacji. Co by pani im doradziła?

- W razie wątpliwości korzystać z pomocy specjalistów. W naszym liceum istnieje ośrodek planowania kariery zawodowej, w którym przygotowujemy uczniów do wyborów kierunków studiów. Są też ogólnodostępne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, gdzie działają punkty doradztwa zawodowego. W takich ośrodkach działania są różne. U nas staramy się organizować spotkania z naszymi absolwentami, którzy z przyjemnością odwiedzają stare mury i jednocześnie wyjaśniają młodszym koleżankom i kolegom, jak prowadzone są zajęcia na poszczególnych uczelniach w kraju. Wiadomo, że młodzież szybciej się dogaduje pomiędzy sobą. To nie wszystko, bo są spotkania ze wspomnianymi pedagogami, psychologami, ale najważniejszą rolę do odegrania mają rodzice. Ich wsparcie, pomoc w rozeznaniu rynku pracy w perspektywie nadchodzących lat jest bardzo ważne. Co do gimnazjalistów, to oni także powinni korzystać z różnej formy pomocy. Do naszego ośrodka drzwi dla nich są otwarte i jeżeli potrzebują informacji, dzięki którym łatwiej będzie podjąć im decyzję o wyborze kierunku dalszego nauczania, to w pełni im pomożemy.  Przypomnę też, że podczas organizowanych teraz dni otwartych w każdej szkole są punkty informacyjne. U nas taki dzień otwarty będzie miał miejsce 11 kwietnia. Zachęcam też do korzystania ze stron internetowych poszczególnych placówek, z którym można czerpać naprawdę bogatą wiedzę.

- Na co jednak powinni zwracać uwagę gimnazjaliści, bo trudno przypuszczać, żeby w wieku 15 lat byli oni w pełni  świadomi tego, co chcą robić w przyszłości?

- Młodzież w tym wieku jest już w pełni świadoma. Ważne są zainteresowania i w oparciu o nie powinno się w pierwszej kolejności dokonywać wyboru. Pamiętajmy jednak, że bardzo ważne są wyniki nauczania. Jeśli ktoś dobrze uczy się z przedmiotów humanistycznych, to łatwiej będzie mu potem dostać się do liceum preferującego te kierunki. Podobnie wygląda sprawa z przedmiotami ścisłymi. Wybór szkoły, jak też kierunku, jest o tyle ważny na tym poziomie, że licea nie są już ,,przechowalniami’’, miejscem pośrednim pomiędzy podstawowym nauczaniem a studiami. To na tym poziomie edukacji uczeń przygotowuje się pod konkretny kierunek studiów. Z doświadczenia widzę, że zdecydowana większość gimnazjalistów ma skonkretyzowane cele, często wiedzą, co będą chcieli robić w przyszłości.

- Gorzowskie szkoły ponadgimnazjalne idą z duchem rynkowych czasów i oferują programy nauczania skierowane na potrzeby przedsiębiorców działających na lokalnym rynku?

- Sprawa dotyczy głównie przygotowania pod kierunki techniczne. To się zaczyna wyraźnie zmieniać, ponieważ rośnie świadomość wśród uczniów, że stawiając na nauki ścisłe łatwiej potem można znaleźć atrakcyjne miejsce na rynku pracy. Dobrym tu przykładem jest rosnącą liczba dziewcząt idących po maturze na politechniki. Wiele absolwentek naszego liceum przyjeżdża potem do nas i promuje swoje uczelnie wśród naszych uczniów.

RB

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x