więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Trzy pytania do... »
Hugona, Piotra, Roberty , 29 kwietnia 2024

Najważniejsze jest zachowanie rozsądku

2015-02-02, Trzy pytania do...

Trzy pytania do Anny Trocińskiej, p.o. Miejskiego Rzecznika  Praw Konsumentów i Spraw Mieszkańców

medium_news_header_10203.jpg

- Sprzedaż internetowa rozwija się w zawrotnym tempie, ale wielu konsumentów nadal ma obawy, czy jest ona bezpieczna?

- Jeżeli zachowamy podstawowe zasady bezpieczeństwa nabywania towarów przez Internet to nie powinniśmy się obawiać. Do takich zakupów należy odpowiednio się przygotować. Po pierwsze, unikajmy dziwnych i podejrzanych stron. Wchodźmy tylko na internetowe strony powszechnie znanych sklepów. Po drugie, dokładnie sprawdzajmy dane przedsiębiorstwa, nazwę, adres siedziby, regon itp. Po trzecie, przeczytajmy dokładnie regulamin sprzedaży oraz opinie o sklepie. I wreszcie, w każdych okolicznościach zachowajmy zdrowy rozsądek. Przed ostatecznym kliknięciem musimy dowiedzieć się od kogo kupujemy, jaki towar i na jakich zasadach. Jeżeli widzimy w sprzedaży interesujący nas produkt po wyjątkowo atrakcyjnej cenie zastanówmy się, czy jest to realna cena? Przeczytajmy dokładny opis, zadzwońmy nawet do sklepu z pytaniem, co jest powodem gwałtownej obniżki. Możemy oczywiście kupować nie tylko w sklepach internetowych ale również na aukcjach. Popularne jest zwłaszcza allegro. Pamiętajmy jednak, że na tej platformie sprzedają różni ludzie. W tym gronie są sklepy, są też indywidualni handlowcy, jak i osoby prywatne. Kupując od przedsiębiorców zawsze możemy powołać się na uregulowania prawne dotyczące konsumentów. W przypadku osób fizycznych wygląda to inaczej.

- O czym należy jeszcze pamiętać przy sprzedaży na odległość?

- O tym, że w tej chwili mamy dwa obowiązujące akty prawne. Dla wszystkich, którzy nabyli towar do 25 grudnia 2014 roku obowiązuje ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów, od 25 grudnia w życie weszła ustawa o prawach konsumenta. Nie są to wielkie zmiany, ale jednak są. Na przykład wcześniej mieliśmy prawo zwrócić towar w przeciągu 10 dni, teraz okres ten wydłużono do 14 dni. Pamiętajmy też o tym, co chcemy zrobić w sytuacji, kiedy dostarczony towar zawiera wadę. Możemy nie tylko go zwrócić, czyli odstąpić od umowy. Możemy także złożyć reklamację w sytuacji, kiedy chcemy pozostawić dany towar u siebie, a jest on wadliwy. Do 25 grudnia 2014 roku w takim przypadku mogliśmy zażądać naprawy lub wymiany, po 25 grudnia możemy zażądać naprawy, wymiany albo obniżenia ceny. Z innych zmian warto jeszcze wspomnieć, że powróciliśmy do pojęcia rękojmi, rezygnując z terminu niezgodności towaru z umową. Rękojmia to możliwość dochodzenia roszczeń związanych z wadą rzeczy od sprzedawcy. Dotyczy to oczywiście całej sprzedaży, nie tylko na odległość.

- Co zrobić, gdy stwierdzimy, że towar zakupiony drogą internetową nie spełnia określonych warunków, a sprzedawca unika jego przyjęcia?

- W takim przypadku wchodzimy w przepisy kodeksu postępowania cywilnego. Wzywamy sprzedawcę do zwrotu uiszczonej należności pod rygorem wystąpienia do sądu. Jeżeli nadal będzie unikał kontaktu i nie zwróci tej należności we wskazanym terminie składamy pozew do sądu o wydanie nakazu zapłaty. Nie niesie to za sobą jakiś skomplikowanych procedur. Całość odbywa się w postępowaniu uproszczonym, powód widzi praktycznie tylko biuro podawcze sądu. Jeżeli ktoś nie wie, jak przejść tą prostą w sumie drogę może zgłosić się do naszego biura, zawsze pomożemy. Najważniejsze jest dotrzymanie wszelkich terminów.

RB

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x