W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki. [rozumiem. zamknij okno] x
 
Jesteś tutaj » Home » Trzy pytania do... »
Borysa, Magdy, Marii-Magdaleny , 25 maja 2020

Aktywni radzą sobie nie tylko z wirusami

2020-05-11

Trzy pytania do Anny Bezulskiej, dra nauk o kulturze fizycznej w Wydziale Turystyki i Nauk o Zdrowiu w AJP oraz tegorocznej brązowej medalistki mistrzostw świata masters w biegach narciarskich

medium_news_header_27602.jpg Fot. archiwum prywatne  

- Pogoda coraz bardziej sprzyja aktywności fizycznej. Jak można jednak biegać w maseczce?

- W zwykłych maseczkach, zakupionych w aptekach, markecie czy w Internecie bieganie lub szybsza jazda na rowerze tak naprawdę nie ma sensu, bo jest bardzo utrudniona. Osobiście nie wyobrażam sobie intensywnych zajęć z maseczką na ustach i nosie, zwłaszcza jeżeli w planie ktoś ma utrzymanie dotychczasowego reżimu treningowego. Powiem wprost, że jeżeli chcemy potruchtać czy wybrać się na szybszy spacer, a maseczka przeszkadza w tym zachęcam do pójścia do lasu. Natomiast dodam, że w tej chwili są przygotowywane specjalistyczne maseczki z odpowiednich materiałów dla sportowców oraz tych, którzy bardzo aktywnie ćwiczą. Mam nadzieję, że się sprawdzą, choć nie wiadomo jeszcze, kiedy będą dostępne.

- Co pani doradzi tym wszystkim, którzy przez ostatnie dwa miesiące siedzieli głównie w mieszkaniach, a teraz chcą wyjść na świeże powietrze rozprostować kości?

- Znam dużo osób, które siedząc w domach wcale nie odpuścili i potrafili tak sobie zorganizować życie, żeby codziennie móc potrenować. Dla nich wyjście na zewnątrz nie stanowiło żadnego problemu i nie stanowi. Natomiast można mieć obawy co do ludzi, którzy jeszcze do niedawna uprawiali sport w rekreacyjnym wydaniu, potem przesiedzieli kilka tygodni w czterech ścianach i teraz poczuli potrzebę powrotu do aktywności fizycznej. Te kilka tygodni to nie jest w sumie długa przerwa, ale dla osób, których organizmy nie są odpowiednio wytrenowane każdy powrót do aktywności jest trudny. Szczególnie, kiedy danej osobie wydaje się, że niewiele się wokół niej zmieniło. Przestrzegałabym przez takim myśleniem, bo można zostać poważnie zaskoczonym. Trzeba mierzyć siły na zamiary i pamiętać, że na przestrzeni ostatnich dwóch miesięcy znacząco zmieniły się warunki pogodowe, a także parametry naszych organizmów. Ze względu na zamknięte siłownie czy kluby fitness nie możemy teraz za bardzo skorzystać z pomocy trenerów personalnych, ale starajmy się bardzo spokojnie wejść w ponowny trening. Jak trzeba korzystajmy z porad znanych trenerów, których filmiki znajdują się w Internecie.

- Jak to jest z budową odporności organizmu poprzez sport?

- Odpukać, ale w ogóle nie choruję, a sport aktywnie uprawiam przez całe niemal życie. W tym także w niskich temperaturach, co dodatkowo zwiększa odporność. Temat aktywności ruchowej jest już tak powszechnie znany, że nikt praktycznie nie podważa celowości uprawiania sportu dla zdrowia. I mówimy tutaj o wszystkich, także o osobach mających różne problemy. Ważne jest stopniowanie trudności i wybór zestawu ćwiczeń. Inne będą dla ludzi z kłopotami kardiologicznymi, inne dla mający problemy z oddychaniem, a jeszcze inne dla tych z nadciśnieniem. Jeden powinien spacerować, drugi biegać, trzeci jeździć na rowerze, a czwarty pływać. Przypuszczam, że obecna pandemia przekona część ludzi do tego, żeby zmienić obecny tryb życia na bardziej zdrowszy. Wszelkie statystyki pokazują, że osoby aktywne łatwiej radzą sobie nie tylko z wirusami, ale z wieloma innymi chorobami. W tym wszystkim trzeba jeszcze pamiętać, że kluczową rolę w budowie odporności odgrywa prawidłowe odżywianie.

RB