W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki. [rozumiem. zamknij okno] x
 
Jesteś tutaj » Home » Trzy pytania do... »
Estery, Kiry, Rudolfa , 7 lipca 2020

Dłużnikom zatrzymywane jest prawo jazdy

2020-06-29

Trzy pytania do Beaty Kulczyckiej, dyrektorki Gorzowskiego Centrum Pomocy Rodzinie

medium_news_header_27929.jpg

- Od kiedy można składać wnioski w programie ,,Dobry start’’ i kiedy zostaną wypłacone pierwsze środki?

- Wnioski w formie elektronicznej można składać będzie już od 1 lipca przez portal informacyjno-usługowy Emp@tia na stronie https://empatia.mpips.gov.pl/, ale także przez bankowość elektroniczną lub portal PUE ZUS. Jeżeli ktoś nie może lub woli wersję papierową, to zapraszamy od 3 sierpnia do naszej siedziby na ulicę Teatralną 26. Spodziewam się jednak, że zdecydowana większość rodziców wybierze formę elektroniczną, która przed rokiem cieszyła się dużym powodzeniem i bardzo dobrze się sprawdziła. Istotnym plusem tego jest także szybkość przekazania środków na konto. Terminy ustawowe mamy stosunkowo długie, ale przed rokiem pierwsze wypłaty przekazaliśmy już 7 lipca. Staramy się szybko wszystko weryfikować i przelewać środki, zdając sobie sprawę, że rodzice chcą wcześniej zakupić wyprawkę na nowy rok szkolny, a potem spokojnie wyjechać ze swoimi dziećmi na wakacje.

- W Gorzowie mamy już ponad 1500 dłużników alimentacyjnych. Jakie są prowadzone wobec nich działania?

- Jest ich sporo i muszę przyznać, że często te postępowania są mocno skomplikowane. Najtrudniejsze mamy z tymi, którzy nie chcą z nami współpracować. Może to trochę zabrzmi dziwnie, ale ja bym jednak bardzo ich prosiła, żeby przychodzili na wywiady alimentacyjne, bo wspólnie można naprawdę znaleźć możliwości powolnego wyjścia z zadłużenia. Brak kontaktu niczego nie załatwi, sprawa nie zniknie nagle, a tylko wszystko wydłuża się w czasie postępowania, co nie jest korzystne dla dłużnika.  Dział świadczeń alimentacyjnych stara się prowadzić też działania edukacyjne. W tym celu odwiedziliśmy nawet zakład karny, gdzie zaprezentowaliśmy cały paletę możliwości spłacania zadłużeń alimentacyjnych. Zainteresowanych zachęcam do odwiedzania naszej strony internetowej, a w razie pytań można bezpośrednio kontaktować się z naszymi pracownikami, którzy wszystko wyjaśnią. Są dłużnicy, którzy czynią dużo, żeby współpracować z nami i powoli spłacają zadłużenie. Dodam jeszcze, że jedną z form wpływania na dłużników jest zatrzymywanie im prawa jazdy. Przyznam, że ten środek bywa skuteczny. Zdarzają się sytuacje, że dłużnik po odebraniu mu dokumentu od ręki chce uregulować zobowiązania, ale nie jest to wtedy takie proste, bo przepisy prawa dokładnie regulują cały proces zwrotu zaległości. Najlepiej nie doprowadzać do sytuacji, żebyśmy musieli wykorzystywać to narzędzie.

- Jak przyjął się system kolejkowy w dziale świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego?

- Wszyscy bardzo się cieszymy z montażu tego systemu, ponieważ obsługa interesantów wyraźnie się polepszyła. Mamy zdecydowanie większy porządek, wszystko przebiega dużo sprawniej. Odwiedzające nas osoby dobrze sobie radzą, nie mają problemów z wyborem sprawy, z którą do nas trafiają. Wszystko jest przejrzyście opisane. A interesanci trafiają do z wieloma sprawami, nie tylko z alimentacyjnymi. Obsługujemy przecież program 500+, omawiany już tutaj program Dobry start, mamy becikowe i inne świadczenie rodzinne, w tym różne zasiłki.

RB