2021-01-14, Trzy pytania do...
Trzy pytania do Małgorzaty Durdy, dyrektora do spraw sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska w Starachowicach
- W sierpniu na gorzowskich ulicach ma pojawić się sześć nowych autobusów MAN Lion’s City. Umowa została podpisana, ale tych autobusów fizycznie jeszcze nie ma. Dlaczego?
- Jest to całkowicie nowy model autobusu miejskiego, którego produkcję rozpoczęliśmy w ubiegłym roku i dotychczas z taśmy zjechało już kilkaset pojazdów. W Polsce na razie dwie sztuki są użytkowane w Gdyni, natomiast w grudniu dostarczyliśmy do Lubina 25 kolejnych, tym razem o napędzie gazowym. Gorzów będzie kolejnym polskim miastem, któremu dostarczymy te pojazdy. Nastąpi to w sierpniu, wtedy odbędą się próbne jazdy, natomiast do codziennego ruchu trafią zapewne we wrześniu. Produkcja rozpocznie się niebawem, ponieważ każdy zestaw pojazdów jest przygotowywany pod potrzeby zamawiającego.
- Jakie są to potrzeby?
- Każdy dostarczany przez nas pojazd musi spełniać oczekiwania klienta, a są one różne i wynikają na przykład ze specyfiki danego miasta. W przypadku Gorzowa wiemy, że dużą wagę przykłada się tutaj do automatycznego sterowania otwieraniem i zamykaniem drzwi przez pasażerów. W Polsce w większości miast jest to popularne, ale przykładowo w wielu krajach europejskich ,,gorącego guzika’’ nie używa się na ogół. W gorzowskich autobusach będzie ponadto nieco inny układ siedzeń, inna będzie też kolorystyka pojazdów.
- Jakie zalety posiada ten nowy model?
- Wzrok przyciąga przede wszystkim nowoczesna i wyrazista stylistyka. Dużym atutem tych autobusów jest jego nowy układ napędowy oraz wnętrze, zaprojektowane z myślą o wygodzie pasażerów. W środku są one wyższe, co wpływa na lepszą przejrzystość, wentylację i klimatyzację. Zresztą jest więcej różnych udogodnień dla pasażerów, ale także zadbaliśmy o maksymalne dla nich bezpieczeństwo w czasie podróży. Na pokładzie znajdują się między innymi defibrylatory, które mogą okazać się przydatne w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia pasażerów lub mieszkańców. Zwiększyliśmy komfort pracy dla kierowców, którzy codziennie muszą wiele godzin spędzić za kierownicą. To miejsce pracy zostało zaprojektowane w sposób ergonomiczny, dzięki czemu kierowca może całkowicie skoncentrować się na jeździe, a nie szukaniu najwygodniejszej pozycji. Średnio w Polsce przyjmuje się, że autobusy są eksploatowane 15 lat. Ten model został tak zaprojektowany, żeby posłużył nawet 20 lat.
RB
Trzy pytania do prof. AJP dr hab. Beaty A. Orłowskiej, dziekan Wydziału Prawa i Bezpieczeństwa w Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie