2013-04-12, @forum gorzowian
Pan Redaktor Jan Delijewski,
Panie Redaktorze, pragnę powołać się na nową okoliczność, która dowodzi trafności Pana obaw co do rzeczywistych kierunków polityki Urzędu Marszałkowskiego w Zielonej Górze odnośnie rozdziału środków pieniężnych na inwestycje w województwie, w perspektywie finansowej lat 2014-2020. Proszę zwrócić uwagę na bulwersujący - w moim mniemaniu - fakt, iż w dzisiejszym komunikacie Urzędu Marszałkowskiego, opublikowanym na oficjalnej stronie Urzędu (tekst "Lubuskie 2020 - założenia do programu"), na załączonej liście kluczowych inwestycji województwa, pominięto zarówno rozwój infrastruktury i taboru publicznego w obszarze Gorzowa, jak i poprawę infrastruktury sportowo-rekreacyjnej miasta, choć oba te zadania inwestycyjne zostały umieszczone na liście w ramach Strategii Rozwoju Województwa 2020r. Świadczyć to może o niedbalstwie w redagowaniu tekstu; bardziej prawdopodobne jest jednak to, że inwestycje na północy województwa nie są dziś w ogóle brane pod uwagę.
Interesujące jest to, że poza opisaną przez Pana wypowiedzią Pani Marszałek odnośnie mostu w Milsku, w dzisiejszym internetowym wydaniu Gazety Lubuskiej, ukazała się następna wypowiedź, tym razem dotycząca szczegółów realizacji inwestycji - modernizacja linii kolejowej Żagań-Żary-Forst. W tym kontekście wypadałoby zapytać Panią Marszałek w jakiej perspektywie czasowej można oczekiwać konkretnych ustaleń dotyczących elektryfikacji linii kolejowej Kostrzyn-Krzyż. Wydaje się, że wbrew ogólnemu stwierdzeniu w Strategii, że linia ta ma być "docelowo" zelektryfikowana, Urząd Marszałkowski nie zamierza w ogóle przeprowadzić tej inwestycji...
Oceniając na bieżąco komunikaty wysyłane z urzędu Marszałka należy stwierdzić, że inwestycje na północy województwa, jeżeli w ogóle, będą realizowane na końcu, i tylko w przypadku nie wyczerpania środków. Co więcej, warto zauważyć, że i tak większość nowych zadań inwestycyjnych w infrastrukturze drogowej na północy województwa ulokowana jest w obszarze dróg krajowych (nr 22, 24), co czyni faktyczne zaangażowanie finansowe województwa wątpliwym (w przeciwieństwie do zakreślonej Strategią wizją rozwoju infrastruktury wojewódzkiej na południu - np. drogi wojewódzkie 296/297, most na drodze 282..). Może to oznaczać, że większość z przyznanej kwoty ponad 700 mln euro zostanie spożytkowanych na południu województwa. Celowym jest więc, rzeczywistym "być albo nie być", zintegrowanie opiniotwórczego środowiska Gorzowa i ościennych powiatów, by wymusić na Zarządzie Województwa sprawiedliwy podział środków dla obu subregionów, i co istotne, rzeczywistą pracę nad projektami lokowanymi na północy województwa (ośrodek naukowo-przemysłowy, akademia, elektryfikacja kolei, drogi, most w Kostrzynie, itp.).
Z poważaniem
Mariusz Mec
List otwarty do Jana Kaczanowskiego - przewodniczącego Rady Miasta Gorzowa i Grażyny Wojciechowskiej - radnej Miasta Gorzowa.