Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Zakład Gospodarki Mieszkaniowej »
Alfa, Leonii, Tytusa , 19 kwietnia 2024

Radiowe odczyty wodomierzy w ADM-3

2015-01-28, Zakład Gospodarki Mieszkaniowej

ADM-3 jako pierwszy poszedł tak zdecydowanie w kierunku instalacji radiowych wodomierzy w budynkach wspólnotowych, którymi zarządza.  Oczywiście stało się to dzięki dobrej współpracy z właścicielami, których przekonały argumenty przestawione na zebraniach wspólnot i przyjęli stosowne uchwały umożliwiające sfinansowanie instalacji oraz wykonanie pierwszych odczytów.

medium_news_header_10160.jpg

Radiowe odczyty jak wszystko co nowe budzi pewnie wątpliwości i obawy „jak to będzie”. Dziś kiedy urządzenia są już zainstalowane i pierwsze odczyty wykonane może powiedzieć, że wszystko będzie dobrze, a nawet lepiej. Niewątpliwie możliwość łatwego dokonywania odczytów wodomierzy w lokalach jest dużym usprawnieniem  dla administracji, która zużycie tej wody rozlicza. Odczyty wykonuje się w dużo krótszym czasie i w pełni kompleksowo. Nie ma konieczności  wchodzenia do poszczególnych mieszkań przez osobę odczytującą (co dla wielu mieszkańców jest już plusem). Możliwe jest odczytywanie liczników również w tych mieszkaniach gdzie lokatorów chwilowo nie ma w domu lub wyjechali gdzieś na dłużej. Teraz zebranie potrzebnych odczytów zajmuje mniej czasu i nie wymaga żadnej uwagi ani działania ze strony lokatora.

Przy okazji wymiany liczników z tradycyjnych na radiowe zostały opomiarowane lokale, które do tej pory liczników nie miały i były rozliczane na zasadzie ryczałtów, czy rozdzielania różnicy w zużyciu wody pomiędzy podwodomierzami, a wodomierzem głównym.  Jest to niewątpliwie kolejna korzyść z podjętych przez wspólnoty uchwał. Teraz rozliczenie jest prostsze, precyzyjniejsze i bardziej przejrzyste. W rozliczeniu wody w budynku biorą udział wszystkie podwodomierze odczytane w tym samym czasie. Dysponując w 100% odczytami rzeczywistymi, w praktyce to za co przyjdzie lokatorowi zapłacić jest tym co faktycznie zużyliśmy za dany okres i przy kolejnym rozliczeniu wody nie zaskoczy nikogo niedopłata wynikająca z różnicy pomiędzy prognozowanym zużyciem a rzeczywistym, co mogło mieć miejscy przy niemożności dokonania odczytu, gdy nie było dostępu do lokalu.  

W przypadku radiowych odczytów eliminuje się dużo pomyłek związanych z nieprawidłowym odczytem liczników, błędami podczas zapisywania a następnie wprowadzania odczytów do komputera. Wykonywane radiowo odczyty trafiają do komputera i dalej są w nim przetwarzane. Oczywiście błędy mogą się zdarzyć, są one wychwytywane i wyjaśniane. Najwięcej nieprawidłowości występuje podczas pierwszych odczytów, zaraz po instalacji radiowych liczników, bo wtedy wychodzą ewentualne problemy z pracą czy instalacją urządzeń radiowych.  Po sprawdzeniu wszystkich przypadków budzących wątpliwości i usunięciu ich przyczyn powstawania rozliczanie wody będzie dużo szybsze i wygodniejsze zarówno dla lokatora jak i administracji.

Oczywiście jak w przypadku każdej zmiany przejście na odczyty radiowe wymagało odpowiedniego przygotowania i środków, zarówno ze strony właściciel jak i administracji. Administracja musiała przygotować odpowiednie uchwały i przekonać właścicieli. Następnym krokiem było wybranie na podstawie złożonych ofert firmy, która dostarczy i zainstaluje radiowe wodomierze, oraz zajmie się ich odczytywaniem i przekazywaniem odczytów administracji w celu dokonania rozliczenia.  Źródłem finansowania tych czynności był fundusz remontowy, czyli koszty ponieśli właściciele w tym gmina w stopniu wynikającym z udziału (ilości wodomierzy w lokalach gminnych). Właścicielem wodomierzy przy takim źródle finansowania stały się wspólnoty, nie poszczególni lokatorzy.

O realizacji całego procesu instalacji i rozliczania wody na bazie odczytów radiowych opowiada nam z-ca Kierownika ADM-3 Tomasz Adamowicz.

- Czy trudno było przekonać właścicieli do wymiany wodomierzy na radiowe? Jakie argumenty najbardziej przemawiały za podjęciem stosownych uchwał?

- Za podjęciem uchwał przemawiał przede wszystkim argument scedowania wszystkich spraw dotyczących wodomierza na administrację, a tym samym na firmę z którą ADM w imieniu wspólnot mieszkaniowych podpisze stosowną umowę. Właściciel nie musi odczytywać stanu wodomierza i podawać do administracji, nie musi pilnować okresu legalizacji.

- Ile wspólnot się zdecydowało na instalację a ile zrezygnowało? Jak się to ma procentowo do całości zasobów zarządzanych przez ADM-3?

- Na 170 wspólnot zdecydowało się 69, co stanowi 40% zasobów zarządzanych przez ADM. Zbliża się w tym roku czas zebrań podczas których będziemy informować o przebiegu prac na we wspólnotach, które zgodziły się na wymianę wodomierzy i chcielibyśmy nakłonić pozostałych właścicieli do wymiany liczników wody w bieżącym roku.

- Ile czasu zajęło przygotowanie administracji potrzebnych dokumentów, przekonanie właścicieli? Czy wymagało to zorganizowania zebrań we wspólnotach czy indywidualnie docierano do poszczególnych właścicieli?

- Pierwszą wymianę w jednej ze wspólnot przeprowadziliśmy w roku 2013. Różnice w zużyciu wody były tak znaczne, że jedyną słuszną decyzją była ta o wymianie wodomierzy z nakładkami radiowymi. Podjęte działania okazały się słuszne. Decyzję o wymianie wodomierzy na pozostałych wspólnotach podjęliśmy na początku roku 2014 kiedy to zbliżał się termin corocznych obowiązkowych zebrań ze wspólnotami mieszkaniowymi. Dodatkowo do tych zmian, które chcieliśmy zaproponować właścicielom doszedł obowiązek legalizacji liczników wody w większości lokali, który przypadał na rok 2014 (ADM prowadzi ewidencję wszystkich wodomierzy w swoich zasobach), a koszt takiej legalizacji przypada i tak na właściciela wodomierza i jest praktycznie równoznaczny z zakupem nowego. Tak więc nie wymagało to organizowania dodatkowych zebrań ze wspólnotami, jedynie niekiedy uzupełniało się brakujące podpisy w drodze indywidualnego zbierania głosów.

- Jakie korzyści z radiowych odczytów widzi dla siebie administracja?

- Przede wszystkim możliwość odczytania wszystkich wodomierzy na budynku w jednym czasie, co daje dokładniejszy wynik w porównaniu z rozliczeniem z licznika głównego i niweluje różnice jakie miały miejsce w przypadku odczytów fizycznych co czasem rozciągało się w okresie 4-6 tygodni, a to jak można się domyśleć generowało spore różnice między podlicznikami a licznikiem głównym na budynku co z kolei powodowało wzrost współczynnika różnicy wody, którym to obciążani są z reguły osoby, których lokale nie posiadały liczników wody. Druga korzyść to opomiarowanie w 100% lokali gminnych, które często nie posiadały wodomierzy i to na takich najemców spadał głównie obowiązek płacenia za różnice wody miedzy podlicznikami a licznikiem głównym a to jak można się domyśleć w niektórych przypadkach mogło nieść za sobą zadłużenie lokalu.

- Kiedy trafią do mieszkańców pierwsze rozliczenia wody dokonane na podstawie odczytów z radiowych wodomierzy?

- Pierwsze odczyty zostały przeprowadzone na koniec grudnia więc pierwsze rozliczenia trafią do lokatorów już w najbliższym czasie.

- Co było największym problemem przy realizacji tego projektu, co przysporzyło najwięcej kłopotu administracji?

- Największym problemem był dostęp do lokali mimo informowania o wymianie z wyprzedzeniem. Firma która instalowała wodomierze zrobiła to w dwóch etapach. Pierwszy – montaż w lokalach, do których właściciele zapewnili dostęp, a drugi – uzupełniający, po wcześniejszym skontaktowaniu się z najemcą lub właścicielem celem wykluczenia niepotrzebnych wizyt na adresach.

Tekst i fot. Piotr Koch

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x