Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Zakład Gospodarki Mieszkaniowej »
Anicety, Klary, Rudolfina , 17 kwietnia 2024

Co zrobić, gdy brakuje pieniędzy na czynsz?

2013-07-16, Zakład Gospodarki Mieszkaniowej

medium_news_header_4326.jpg

Kiedy dochodzi do sytuacji, że zaczyna nam brakować pieniędzy na opłacenie czynszu a po opłaceniu mieszkania ledwie starcza nam na jedzenie albo zaczyna brakować na lekarstwa – powinniśmy rozważyć możliwość ubiegania się o dodatek mieszkaniowy.

Dodatek mieszkaniowy to forma świadczenia pieniężnego wypłacanego przez gminę, które pozwala na utrzymanie mieszkania nawet wówczas, gdy najemca lub właściciel nie są wstanie tego dokonać w pełni z własnych środków.

Aby się ubiegać o przyznanie dodatku mieszkaniowego należy złożyć odpowiedni wniosek wraz z dokumentami potwierdzającymi, że spełniamy ustawowo określone warunki. Po rozważeniu złożonego wniosku i jego weryfikacji Prezydent Miasta wydaje decyzję o tym, czy dodatek zostanie przyznany i w jakiej wysokości.

Wnioski o przyznanie dodatku mieszkaniowego należy składać w Wydziale Spraw Społecznych Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. znajdującego się przy ul. Teatralnej 26. Tam również odbierzemy decyzje po rozpatrzeniu wniosku. W wszelkich sprawach związanych z ubieganiem się o dodatek mieszkaniowy, w szczególności jeśli chodzi o pobranie wniosku i pomoc w jego wypełnieniu, można się zwrócić do pracownika administracji, zajmującego się naszym rejonem. Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na wniosek osoby uprawnionej do dodatku mieszkaniowego na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku. Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli jego kwota po wyliczeniu byłaby niższa niż 2% kwoty najniższej emerytury. Dodatek mieszkaniowy wypłaca się, w terminie do 10-tego dnia każdego miesiąca, zarządcy domu lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny. Osobie będącej właścicielem domu jednorodzinnego dodatek mieszkaniowy wypłaca się w całości do ręki w kasie Urzędy Miasta.

O tym, czy zostanie nam przyznany dodatek mieszkaniowy decyduje kilka kryteriów, które musimy spełnić. O dodatek mieszkaniowy mogą się ubiegać:

Kolejnym warunkiem jest spełnienie kryterium dochodowego, które mówi, że dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, którym średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, obowiązującej w dniu złożenia wniosku. Za dochód uważa się wszelkie przychody brutto po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.

Do dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, dodatków dla sierot zupełnych, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka, dodatku z tytułu urodzenia dziecka, pomocy w zakresie dożywiania, dodatku mieszkaniowego, zapomogi pieniężnej, o której mowa w przepisach o zapomodze pieniężnej dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny w 2007 r.

Od dnia 1 marca 2013 r. kwota najniższej emerytury wynosi 831, 15 zł, a więc125% najniższej emerytury to kwota 1038, 94 zł, a 175% najniższej emerytury to kwota 1454, 51 zł.

Kolejnym kryterium, które należy spełnić jest powierzchnia zajmowanego lokalu, która nie może przekraczać ustawowo przyjętej normy. Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż o 30% lub 50% w przypadku gdy udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%.

Normy te zgodnie z ustawą dla poszczególnych ilości osób wynoszą:

a w razie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2.

Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, jeżeli niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.

W przypadku kiedy powodem nie przyznania nam dodatku mieszkaniowego jest za duża powierzchnia lokalu, którą zajmujemy, możemy rozważyć możliwość zamiany mieszkania na mniejsze za pośrednictwem powołanego w tym celu Biura Zamiany Mieszkań znajdującego się przy ul. Wawrzyniaka 4. Zamiana mieszkania na mniejsze zmniejszy koszty utrzymania lokalu oraz umożliwi otrzymanie dodatku.

Dodatek mieszkaniowy nie zrefunduje nam wszystkich opłat. Wysokość dodatku mieszkaniowego stanowi różnicę między wydatkami przypadającymi na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu mieszkalnego, a kwotą stanowiącą wydatki poniesione przez osobę otrzymującą dodatek mieszkaniowy, z zastrzeżeniem jak niżej, w wysokości:

Jeżeli średni miesięczny dochód jest równy lub wyższy od 150% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 100% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, wówczas dla celów obliczania dodatku mieszkaniowego przyjmuje się wydatki poniesione przez osobę otrzymującą dodatek w wysokości:

Wysokość dodatku mieszkaniowego łącznie z ryczałtem nie może przekraczać 70% wydatków przypadających na normatywną powierzchnię zajmowanego lokalu mieszkalnego lub 70% faktycznych wydatków ponoszonych za lokal mieszkalny, jeżeli powierzchnia tego lokalu jest mniejsza lub równa normatywnej powierzchni. Rada gminy, w drodze uchwały może podwyższyć lub obniżyć, nie więcej niż o 20 punktów procentowych, wysokość wskaźników procentowych.

Jeżeli w wyniku wznowienia postępowania stwierdzono, że dodatek mieszkaniowy przyznano na podstawie nieprawdziwych danych zawartych w deklaracji lub wniosku, osoba otrzymująca dodatek mieszkaniowy jest obowiązana do zwrotu nienależnie pobranych kwot w podwójnej wysokości.

W wypadku stwierdzenia, że osoba otrzymująca dodatek mieszkaniowy, nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal, wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuje się w drodze decyzji administracyjnej, do czasu uregulowania zaległości. Jeżeli uregulowanie zaległości nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania decyzji wstrzymującej wypłatę, decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wygasa. W wypadku uregulowania należności w terminie określonym w zdaniu drugim wypłaca się dodatek mieszkaniowy za okres, w którym wypłata była wstrzymana.

Szczegółowych informacji o dokumentach jakie należy dostarczyć ubiegając się o dodatek mieszkaniowy można zasięgnąć w Wydziale Spraw Społecznych ul. Teatralna 26, pokój nr 3 lub 5, piętro I, tam również pobierzemy czyste formularze. Więcej informacji odnośnie dodatków mieszkaniowych można uzyskać dzwoniąc na numer telefonu 95 735 58 31 lub 95 735 58 32.

Piotr Koch

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x