W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki. [rozumiem. zamknij okno] x
 
Jesteś tutaj » Home » Zakład Gospodarki Mieszkaniowej »
Arkadii, Krystyna, Stanisławy , 13 listopada 2018

ZGM już przygotowuje się do zimy i przyszłej wiosny

2018-08-17

Firmy mają sprzątać klatki, chodniki przed domami, odchwaszczać trawniki. Muszą też raz w sezonie wymienić piasek w piaskownicach. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej właśnie szuka tych, którzy zadbają o czystość w miejskim zasobie.

medium_news_header_22522.jpg

- Zgodnie z wymaganiami musimy ogłaszać przetargi na wykonywanie takich usług, jak utrzymanie czystości, więc to robimy – mówią w ZGM. Właśnie trwa przetarg, który na początku września wyłoni firmy sprzątające zasób ZGM. I jak można przeczytać w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, może to być jedna firma, ale mogą to być różne firmy. Miasto bowiem podzielonej jest na pięć Administracji Domów Mieszkaniowych i w każdym ADM może przetarg wygrać inna firma.

Gruby i szczegółowy dokument

Specyfikacja to dość obszerny dokument, w którym dokładnie wymienione, czego Zakład Gospodarki Mieszkaniowej oczekuje od przyszłych firm sprzątających. Dla mieszkańców całego zasobu komunalnego, w tym również dla wspólnot zarządzanych przez ZGM, ważne są zadania, jakie miasto stawia.

I tak oczywiście firma musi sprzątać zarówno klatki schodowe, korytarze piwniczne, wózkarni i pralnie, czyli wszystkie części wspólne, to musi także zadbać o czystość podwórek oraz czystość chodników, przy których są położone kamienice. W zimie oznacza to między innymi usuwanie zalodzenia, śniegu i dbanie, aby chodniki były bezpieczne dla przechodniów. Ponadto trzeba dbać o żywopłoty, trawniki, te należy odchwaszczać, ale też sprzątacze będą mieli w obowiązku dostarczanie mieszkańcom poczty od ZGM, sprawdzanie stanu wodomierzy, monitorowanie stanu czystości pomieszczeń.

Dokładnie wiadomo, kiedy i co trzeba robić

Ale w specyfikacji zapisano znacznie dokładniej obowiązki firm. Ponieważ przetarg obejmuje okres świadczenia usług od 1 listopada tego roku do 30 kwietnia przyszłego, więc zamawiający ułożył niejako grafik czynności.

I już wiadomo, że klatki mają być zamiatane w poniedziałki, środy i piątki. Muszą być myte raz na dwa tygodnie, a lamperie w tych, gdzie są, przynajmniej raz w miesiącu. Drzwi, zwane w starych kamienicach bramami, muszą być myte raz w miesiącu, a stolarka okienna dwa razy w czasie trwania umowy na usługę. Natomiast piwnice, pralnie, wózkarnie – jednym słowem inne pomieszczania wspólne – sprzątane mają być dwa razy w miesiącu.

Wiadomo też, że firma musi raz w okresie trwania usługi wymienić piasek w piaskownicy – i tu pada określony termin – między 1 a 30 kwietnia przyszłego roku. Utylizacja starego piasku i zakup oraz wsypanie nowego leży po stronie firmy sprzątającej. – No i bardzo dobrze, że miasto stosuje takie surowe wymagania. My tam też sprawdzamy, jak wygląda sprzątanie, bo przecież za to płacimy – mówią mieszkańcy kamienic komunalnych. I dodają, że już od jakiegoś poważnego czasu bardzo rzadko lub prawie wcale się nie zdarza, aby ktoś nie dotrzymał swoich obowiązków.

Nadzór nad firmami sprzątającymi mają kierownicy poszczególnych Administracji i to oni najczęściej reagują, kiedy firmy nie wywiązują się ze swoich obowiązków.

roch