W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki. [rozumiem. zamknij okno] x
 
Jesteś tutaj » Home » Zakład Gospodarki Mieszkaniowej »
Augustyny, Łukasza, Urbana , 30 października 2020

ZGM rozlicza zaliczki za ciepło i mieszkania

2020-10-16

Co jakiś czas mieszkańcy zasobów komunalnych ZGM znajdują kartki z rozliczeniem za wodę, ciepła wodę i czynsze. Jak twierdzą specjaliści, gorzowianie coraz lepiej radzą sobie z opłatami.

medium_news_header_28832.jpg

- Co roku rozliczamy mieszkańców z tytułu zużytej wody oraz z opłat czynszowych. Dzieje się to tak, ponieważ zawsze na początku roku robimy pewną prognozę kosztów i pobieramy od lokatorów opłaty zaliczkowo – tłumaczy Robert Jankowski, wicedyrektor Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej.

Więcej, albo mniej

Rozliczenia, jaki otrzymują mieszkańcy dotyczą zużycia i opłat za zimną wodę, za ciepłą oraz za czynsz. – Jak mówiłem, mieszkańcy płacą zaliczki, my potem je rozliczamy i wychodzi, czy dana osoba ma nadpłatę lub też niedopłatę – mówi Robert Jankowski.

Na takie szczegółowe rozliczenia poszczególnych mieszkańców pozwalają odrębne dla każdego rodzaju medium liczniki, jakie mają pozakładane wszystkie lokale w zasobie komunalnym.

- Coraz więcej wspólnot decyduje się na zakładanie liczników z nakładkami radiowymi, bo to znacznie upraszcza odczyty. No i są one dokładniejsze – mówi wicedyrektor Robert Jankowski. Tłumaczy, że takie liczniki powodują, iż osoba, która spisuje ich stan, nie musi wchodzić do domu, nie musi czekać na obecność domowników, tylko w jednym czasie ma obraz zużycia wody czy ciepła przez poszczególnych lokatorów. – Bo nawet jeśli ktoś ma stary licznik, bez takiej nakładki i jak podaje odczyt w swoich ADM, to zawsze jest to z jakimś przesunięciem w czasie – mówi wicedyrektor ZGM.

Nowego typu liczniki mają także jeszcze jedną funkcję. Automatycznie informują właściciela, że ktoś usiłował przy nich coś robić. Co też jest nie bez znaczenia.

Gotówka lub zaliczka

Co zrobić, kiedy z rozliczenia wynika, iż mamy nadpłatę za jedno z mediów? – Wyjścia są dwa. Można poprosić o zaliczenie nadwyżki na poczet przyszłych rachunków. Lokator może też wystąpić o zwrot nadpłaconej gotówki. W pierwszym przypadku nie trzeba nic robić, natomiast w drugim prosimy o kontakt z nami za pośrednictwem właściwego ADM – tłumaczy Robert Jankowski.

I dodaje, że na przestrzeni kilku ostatnich lat wyraźnie widać, iż gorzowianie nauczyli się oszczędzać. – te media, woda, ciepło, ścieki są drogie. Dlatego też ludzie uważniej nimi gospodarują, co widać podczas rozliczeń – przyznaje Robert Jankowski.

Trend ten jest wyraźnie uchwytny zwłaszcza w lokalach, w których od kilku lat dostarczane jest ciepło dzięki programowi KAWKA. Jak na początku funkcjonowania programu zdarzały się spore niedopłaty, tak teraz coraz mniej jest takich sytuacji. Mieszkańcy zwyczajnie nauczyli się gospodarować ciepłem.

roch