Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Zakład Gospodarki Mieszkaniowej »
Irydy, Tamary, Waldemara , 5 maja 2024

Jak we własnym zakresie wyremontować wynajmowany lokal

2015-10-01, Zakład Gospodarki Mieszkaniowej

Każdy najemca lokalu mieszkalnego ma prawo wykonać we własnym zakresie roboty remontowe i ubiegać się o okresowe obniżenie czynszu, które następuje w formie zwolnienia z opłat czynszowych do wysokości 50% podstawy wymiaru czynszu miesięcznie – do wyczerpania kwoty wynikającej z rozliczenia remontów wykonanych przez najemcę.

Ustalanie zakresu remontów przeprowadzanych przez Najemców  i rozliczanie nakładów dokonywane jest w oparciu o ustawę z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jednolity: Dz.U. 2014r. poz. 150).

Tryb postępowania:

Pisemne wystąpienie najemcy do wynajmującego o wyrażenie zgody na wykonanie remontu we własnym zakresie.

Uzyskanie zgody Wynajmującego na proponowany zakres robót z powiadomieniem o zakwalifikowaniu robót, które stanowić mogą podstawę do ubiegania się o okresowe obniżenie czynszu.

Podpisanie umowy określającej:

zakres robót zakwalifikowanych do wykonania i stanowiących podstawę do ubiegania się o okresowe obniżenie czynszu celem zwrotu poniesionych nakładów,

termin wykonania prac remontowych,

zasady rozliczania robót.

Pisemne zgłoszenie wynajmującemu zakończenia robót celem ich odbioru.

Odbiór techniczny i spisanie protokołu odbioru robót.

Wniosek pisemny najemcy o okresowe obniżenie czynszu.

Przedstawienie przez najemcę kosztorysu powykonawczego i jego weryfikacja przez wynajmującego.

Do robót będących podstawą do ubiegania się o okresowe obniżenie czynszu zaliczamy:

roboty remontowe wynikające z protokołu przekazania lokalu obciążające Wynajmującego,

nakłady podwyższające trwale wartość lokalu,

udokumentowane nakłady Najemcy na przystosowanie lokalu do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wykaz robót: 

wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej:

1 szt. umywalka + 1 szt. bateria,

1 szt. dolnopłuk + miska ustępowa + sedes,

wodomierz,

wymiana instalacji wodno-kanalizacyjnej bez armatury i wyposażenia,

wykonanie instalacji elektrycznej,

wymiana instalacji elektrycznej - bez osprzętu,

wykonanie instalacji centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami, piecem i wkładem kominowym dla etażowego ogrzewania gazowego,

 wymiana instalacji c.o. wraz z grzejnikami,

wykonanie instalacji ciepłej wody,

wymiana instalacji ciepłej wody – bez armatury i wyposażenia,

wykonanie instalacji gazowej,

 wymiana instalacji gazowej – bez armatury i wyposażenia,

 wykonanie nowych pomieszczeń (np. WC),

 wykonanie dodatkowych okien w przypadku gdy lokal jest niedostatecznie doświetlony,

wykonanie elementów trwale związanych ze stropami, ścianami i podłożem – np. posadzki gresowe wykonane z uwagi na zły stan techniczny podłogi zakwalifikowanej do wymiany, płytki ścienne w nowym pomieszczeniu WC,

 wykonanie przebudowy lokalu w uzasadnionych przypadkach,

wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w przypadku uzasadnionej wymiany z uwagi na zły stan techniczny,

Zasady rozliczania nakładów poniesionych przez najemcę, będących podstawą do ubiegania się o okresowe obniżenie czynszu.

Podstawą rozliczenia jest kosztorys powykonawczy dostarczony przez Najemcę po wykonaniu robót i zweryfikowany przez Inspektora Technicznego Wynajmującego według następujących zasad:

Robocizna – stawkę robocizny i wskaźniki narzutu dla robót ogólnobudowlanych przyjmuje się na poziomie minimalnym SEKOCENBUD określonych dla województwa lubuskiego wg poziomu cen z kwartału poprzedzającego datę rozpoczęcia robót. 

Materiały:

Wysokość zwrotu za wymienioną stolarkę okienną wraz z montażem, obróbką, parapetami wewnętrznymi i zewnętrznymi wynosi:

okna PCV – 300 zł/m²,

okna drewniane bez ozdób – 500 zł/m²,

okna drewniane z ozdobami – 600 zł/m²

Wysokość zwrotu za nawiewnik okienny (z montażem) wynosi 70 zł/szt.

Wysokość zwrotu za wymienioną stolarkę drzwiową wraz z ościeżnicą
i montażem wynosi:

drzwi wewnętrzne standard – 180 zł/m²,

drzwi zewnętrzne – 350 zł/m².

Pozostałe materiały rozliczane są według minimalnych cen SEKOCENBUD określonych dla województwa lubuskiego wg poziomu cen z kwartału poprzedzającego datę rozpoczęcia robót. 

Materiały nie ujęte w SEKOCENBUD rozliczane są na podstawie faktur zakupu.

Zwrot kosztów za wykonane prace remontowe nastąpi w formie zwolnienia z opłat czynszowych do wysokości 50% podstawy wymiaru czynszu miesięcznie – do wyczerpania kwoty wynikającej z rozliczenia remontów wykonanych przez najemcę.

Mariusz Kołcz 

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x