2020-01-29, Komentarze na gorąco
W związku z publikacją pt. „Po zrównoważonym rozwoju pozostały wspomnienia” z dnia 29.01.2020 r. na portalu echogorzowa.pl, przesyłam poniżej wyciąg z omawianego przez Pana projektu Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030, które w całej rozciągłości przeczą stawianym przez Pana tezom.
Są to zapisy świadczące o zrównoważonym rozwoju regionu, z uwzględnieniem wizji, celu głównego, celów operacyjnych, obszarów strategicznej interwencji oraz planowanych przedsięwzięć, odnoszących się do północnej części województwa lubuskiego.
Wnoszę o opublikowanie tych zapisów na łamach portalu, a jednocześnie zachęcam do zasięgania informacji PRZED planowanymi publikacjami, co pozwoli uniknąć stawiania nieuzasadnionych i niepopartych faktami tez. Służymy pomocą w udostępnianiu stosownych informacji.
Zapisy projektu SRWL 2030 świadczące o planowanym zrównoważonym rozwoju:
Wizja (jeden z punktów):
"region, w którym dwa największe miasta: Zielona Góra i Gorzów Wielkopolski, wraz z obszarami funkcjonalnymi, współpracują ze sobą, rozwijają się dynamicznie i równomiernie , średnie i mniejsze miasta wzmacniają swoją rolę lokalnych i ponadlokalnych ośrodków rozwoju, w tym w partnerstwie miejsko-wiejskim, a na obszarach wiejskich kultywowane są tradycje, przy zapewnieniu wysokich standardów życia".
Cel główny:
Inteligentne gospodarowanie potencjałami regionu dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju, spójności społecznej i przestrzennej oraz wysokiej jakości życia mieszkańców.
Cel operacyjny 3.5 "Rozwój funkcji metropolitalnych ośrodków wojewódzkich wraz z ich obszarami funkcjonalnymi" wraz z uwzględnionymi kierunkami interwencji odnosi się w równej mierze do Gorzowa Wlkp., jak i Zielonej Góry. Pozostałe cele i kierunki interwencji mają charakter ogólnowojewódzki.
Obszary Strategicznej Interwencji (OSI) - czyli wskazane w strategii rozwoju obszary, do których w szczególnym stopniu należy kierować interwencję publiczną obejmującą finansowane z różnych źródeł inwestycje (w tym gospodarcze, infrastrukturalne i w zasoby ludzkie).
Jako pierwsze wśród kategorii OSI wskazanych z poziomu regionalnego wskazano: Miejskie obszary funkcjonalne ośrodków wojewódzkich – Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry.
Jako główną oś rozwoju województwa określono korytarz drogi S3 przebiegającej przez obszary funkcjonalne obu miast wojewódzkich. Funkcję uzupełniającą w zakresie rozwoju głównych powiązań funkcjonalnych pełnią na północy drogi łączące MOF Gorzów Wlkp. z Kostrzynem nad Odrą (droga wojewódzka 132) oraz ze Strzelcami Krajeńskimi (droga krajowa 22), a na południu droga krajowa nr 27 łącząca MOF Zielona Góra z Żarami (MOF-em Żary-Żagań) i dalej autostradą A18.
Przedsięwzięcia strategiczne (załącznik do projektu)
Wśród 38 przedsięwzięć wskazanych w załączniku do projektu, tylko w przypadku 3 wskazano jako lokalizację wprost Zieloną Górę czyli: "Park Technologii Kosmicznych" (partnerzy projektu czyli UZ i Hertz mają siedzibę w ZG), "Centrum Doradztwa Patentowego – Lubuski Fundusz Patentowy" i "Lubuskie Centrum Innowacyjnych Start-upów" (w przypadku dwóch ostatnich ZG jako lokalizację wskazano w związku z tym, że beneficjentem projektów będzie prawdopodobnie Urząd Marszałkowski z siedzibą w Zielonej Górze, natomiast realizacja projektu dotyczyć będzie całego województwa).
Pozostałe przedsięwzięcia mają charter ogólnowojewódzki lub dotyczą wielu lokalizacji (np. przedsięwzięcie " Rozwój oferty parków przemysłowo-technologicznych" obejmuje rozwój oferty parków przemysłowo-technologicznych: Parku Naukowo-Technologiczny Uniwersytetu Zielonogórskiego sp. z o.o., Regionalnego Centrum Technologii i Wiedzy „INTERIOR” sp. z o.o. Nowa Sól i Gorzowskiego Ośrodka Technologicznego Park Naukowo-Przemysłowy sp. z o.o.).
W opisie poszczególnych przedsięwzięć uwzględniono m.in. takie kluczowe dla północy regionu inwestycje jak:
- opracowanie koncepcji i harmonogramu budowy drogi krajowej 22 od Granicy Państwa w Kostrzynie nad Odrą do Granicy Województwa Lubuskiego z uwzględnieniem obwodnic miejscowości: Słońsk, Krzeszyce, Gorzów Wielkopolski, Strzelce Krajeńskie, Dobiegniew
- budowa przeprawy mostowej na rzece Warcie w rejonie Gorzowa Wielkopolskiego w ciągu drogi krajowej nr 22
- modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż – Kostrzyn
- program ekologicznego transportu zbiorowego (rozbudowa oraz modernizacja infrastruktury i doposażenie taboru transportu publicznego w obszarze funkcjonalnym Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry)
- Modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej i Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 (Warta, Noteć). Dostosowanie Międzynarodowej Drogi Wodnej E30 i E70 do klasy IV, w tym wyznaczenie nowego przebiegu drogi wodnej E70, a także wpisanie obu dróg do sieci kompleksowej TEN-T.
Zaznaczyć należy, że lista przedsięwzięć nie jest zamknięta i podczas konsultacji zgłaszane są kolejne propozycje, również z Gorzowa Wlkp. Podczas spotkań na temat aktualizacji strategii, wielokrotnie przedstawiciele urzędu podkreślali, że liczba inwestycji zrealizowanych na północy bądź południu regionu zależy w dużej mierze od aktywności mieszkańców, w tym samorządowców, przedsiębiorców, organizacji z danego terenu.
Z poważaniem
Michał Iwanowski
Rzecznik Prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego
Od autora: Pozostanę jednak przy swoim zdaniu, które podziela wielu mieszkańców i samorządowców z Gorzowa i północy regionu.
Jan Delijewski
W miniony piątek dla lubuskich uczniów zabrzmiał ostatni dzwonek przed zimową przerwę.