W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki. [rozumiem. zamknij okno] x
Jesteś tutaj » Home » Sport - żużel »
Adeli, Felicyty, Klemensa , 23 listopada 2020

Profil kibica i wizerunek PGE Ekstraligi

2020-11-18

Najlepsza żużlowa liga świata to atrakcyjna rozrywka, a w ramach dyscypliny sportowej, którą jest żużel – nie ma sobie równych.

medium_news_header_29064.jpg

To w PGE Ekstralidze wychowywane są gwiazdy światowego żużla. W porównaniu z innymi rozgrywkami ligowymi, PGE Ekstraliga postrzegana jest pozytywnie, lepiej niż piłkarska PKO BP Ekstraklasa.

Badanie profilu kibica oraz wizerunku PGE Ekstraligi przeprowadzono w drugiej połowie października we współpracy z Pentagon Research.Jakie są wnioski? PGE Ekstraliga cieszy się największą popularnością spośród rozgrywek żużlowych – kibicuje jej ponad 88 proc. fanów żużla. Kolejnymi rozgrywkami pod względem popularności są: Indywidualne Mistrzostwa Polski, Speedway of Nations oraz Speedway Grand Prix (po około 83 – 85 proc.).

Zdecydowana większość kibiców żużlowych interesuję się tą dyscypliną dłużej niż 10 lat. Wynika to z rodzinnego charakteru kibicowania, gdzie zainteresowanie żużlem przekazywane jest z pokolenia na pokolenie.

Wizerunek PGE Ekstraligi na tle wybranych lig sportowych

W oczach kibiców sportowych PGE Ekstraliga przedstawia się przede wszystkim jako liga, która wychowuje gwiazdy reprezentacji Polski (72 proc.) oraz dostarcza widowisk sportowych na wysokim poziomie (70 proc.). Jeszcze bardziej pozytywnie PGE Ekstraligę - co oczywiste - postrzegają jej fani. Według ok. 90 proc. kibiców żużla jest to liga, która wychowuje gwiazdy reprezentujące Polskę na arenie międzynarodowej.

Z badań Pentagon Research wynika, że w oczach ogółu kibiców sportowych PGE Ekstraliga ma zdecydowanie korzystniejszy wizerunek niż PKO BP Ekstraklasa. Miłośnicy żużla mają inne priorytety niż ogół kibiców. Najważniejszym czynnikiem, który decyduje o zainteresowaniu rozgrywkami sportowymi wśród kibiców żużlowych jest obecność w lidze zespołu z miasta lub okolicy, w której mieszka kibic. Rozgrywki muszą naturalnie dotyczyć kibica ulubionej dyscypliny sportu, a także dostarczać dobrych widowisk sportowych.

Poziom zaangażowania w kibicowanie

Zdecydowana większość kibiców na poziomie deklaratywnym postrzega żużel i kibicowanie rozgrywkom żużlowym jako atrakcyjną rozrywkę. Aż 93 proc. kibiców żużlowych twierdzi, iż interesowanie się żużlem sprawia im sporą przyjemność. Ponadto 9 na 10 miłośników tej dyscypliny deklaruje, że kibicując żużlowcom czują się naprawdę sobą.

Niemal każdy kibic oglądał w sezonie 2020 przez co najmniej 30 minut przynajmniej jedną transmisję meczu PGE Ekstraligi w nSport+ lub Eleven Sports. Natomiast 60 proc. badanych interesujących się rozgrywkami oglądała co najmniej 30 transmisji. W deklaracjach badanych widoczny jest w sezonie 2020 PGE Ekstraligi wzrost zainteresowania transmisjami, co może wynikać ze znacznego ograniczenia możliwości obserwowania rozgrywek na stadionach (COVID-19).

Widzowie meczów PGE Ekstraligi z reguły lepiej oceniali transmisje emitowane na Platformie CANAL+. Największa dysproporcja w ocenie widoczna jest w odniesieniu do jakości pracy komentatorów.

W próbie ogólnopolskiej najwięcej fanów żużla zadeklarowało, że są kibicami RM SOLAR Falubazu Zielona Góra (23 proc.), a następnie: MOJE BERMUDY Stali Gorzów (21), Motoru Lublin (19), FOGO Unii Leszno (18), MRGARDEN GKM Grudziądz (12), BETARD Sparty Wrocław (9), ELTROX Włókniarza Częstochowa (9) i PGG ROW Rybnik (6).

Jeśli chodzi o profil demograficzny kibiców PGE Ekstraligi, to zauważalne są zmiany w porównaniu z latami poprzednimi. Aktualnie 64 proc. kibiców to mężczyźni. Najwięcej kibiców znajduje się w przedziale wiekowym 30 – 39 lat (32 proc.) oraz mniej niż 24 lata (29 proc.). Wyższe lub średnie wykształcenie deklaruje 85 proc. ankietowanych. Pod względem lokalizacyjnym po 19 proc. kibiców zadeklarowało, że zamieszkują wsie, a także miasta o wielkości 200 – 500 mieszkańców i powyżej 500 tys.

(PGEE)

Fot. Bogusław Sacharczuk
Jak badano? Badania przeprowadzono metodą CAWI na dwóch próbach.