Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Gospodarka »
Marii, Marzeny, Ryszarda , 26 kwietnia 2024

Poradnik przedsiębiorcy część 1

2017-02-17, Gospodarka

Poradnik Przedsiębiorcy oraz ulotkę „Jak Założyć Swój Własny Biznes - Gorzowski Przewodnik Początkującego Przedsiębiorcy – krok po kroku” opracowane w ramach Porozumienia na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorczości otrzymasz bezpłatnie w Wydziale Obsługi Inwestora i Biznesu Urzędu Miasta oraz u Partnerów Porozumienia.

medium_news_header_17577.jpg

Pojęcie działalności gospodarczej

Zgodnie z art. 2 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Przepisów ustawy nie stosuje się do działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego, a także wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów oraz wyrobu wina przez producentów będących rolnikami wyrabiającymi mniej niż 100 hektolitrów wina w ciągu roku gospodarczego, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 120, poz. 690 i Nr 171, poz. 1016).

Przedsiębiorca to osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

Nazwa firmy

Każda firma musi z założenia posiadać nazwę. Jest to podstawowy element budowania jej wizerunku i w dużym stopniu to właśnie od niej zależy czy firma zaistnieje w świadomości klientów. Dobra nazwa to wyraźny sygnał dla odbiorcy – wiąże się bowiem z określonymi emocjami i skojarzeniami. Powinna być przede wszystkim łatwa do zapamiętania, dobrze skojarzona z profilem działalności oraz na tyle specyficzna, by odróżniała ją od konkurencji.

Zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego „firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko”. Oprócz tego wymogu prawo pozostawia sporą dowolność. Do celów łatwiejszej identyfikacji firmy (np. wśród kilkudziesięciu innych, prowadzonych przez osoby o takim samym nazwisku) warto oprócz imienia i nazwiska dodać unikalny człon. Pełną nazwą firmy posługiwać należy się głównie w kontaktach z urzędami i instytucjami oraz przy podpisywaniu dokumentów prawnych. Na co dzień czy też w elementach wizualnych, np. szyld nad sklepem, ulotka reklamowa, nalepka na produkcie itp., używa się generalnie nazwy skróconej. Oprócz nazwy można umieszczać na dokumentach sprzedaży nie tylko elementy tekstowe, ale również graficzne (np. znak towarowy, logo) – te również powinny zostać dobrze przemyślane.

Przed ostateczną decyzją o wyborze nazwy dla naszej firmy warto sprawdzić, czy podobna nazwa nie funkcjonuje już na rynku. Zbytnie podobieństwo może sprawiać, iż zamiast do naszej firmy, klienta skieruje się do konkurencyjnej.

PKD

Istotne jest szczegółowe określenia, czym będzie się zajmować firma. Służy do tego Polska Klasyfikacja Działalności (PKD) czyli zestaw kodów, którymi przedsiębiorca określa rodzaj wykonywanej działalności. PKD ma strukturę wielopoziomową – od ogólnych sekcji jak rolnictwo, budownictwo, transport, handel hurtowy do najbardziej szczegółowych podklas, które pozwalają jednoznacznie określić pełny kod danej działalności przedsiębiorcy, np. podklasa 41.20.Z to roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.

Określenie kodu PKD jest obowiązkowe na etapie składania wniosku o wpis do CEIDG. We wniosku rozróżniono kod głównej działalności (przeważającej u danego przedsiębiorcy) oraz kody pozostałej działalności gospodarczej (inne czynności, które wykonuje przedsiębiorca, a które nie są jego główną działalnością). 

Wybór właściwego PKD rozpocząć należy od wyboru działalności przeważającej, czyli tej, która będzie dominowała (można tego dokonać przykładowo na podstawie procentowego udziału poszczególnych rodzajów działalności w ogólnej wartości przychodów). Schemat klasyfikacji PKD dostępny jest na stronie stat.gov.pl

Na podstawie wniosku CEIDG-1 i wybranego PKD Urząd Statystyczny nadaje numer REGON. Jest to inaczej Rejestr Gospodarki Narodowej, który gromadzi informacje o podmiotach gospodarczych w zakresie terytorialnym, własnościowym, branżowym oraz form prawnych. Jest najważniejszym źródłem tego typu danych w kraju, stąd identyfikacja firm poprzez REGON jest bardzo istotna oraz obowiązkowa.

Należy pamiętać, że prowadzenie niektórych rodzajów działalności wymaga podjęcia przez przedsiębiorcę dodatkowych czynności, np. wpisania się do odpowiedniego rejestru. Przykładowo otwarcie zakładu fryzjerskiego nie podlega żadnym ograniczeniom, a hurtowa sprzedaż wyrobów tytoniowych wymaga np. zgłoszenia jako podatnik podatku akcyzowego.

Przedsiębiorca, który nie przewidział wszystkich możliwych zakresów działania swojego przedsiębiorstwa, nie będzie mógł w tych obszarach prowadzić działalności. Zawsze jednak można dokonać nieodpłatnie zmiany zakresu działalności poprzez aktualizację danych we wniosku CEIDG.

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x