Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Nasze rozmowy »
Alfa, Leonii, Tytusa , 19 kwietnia 2024

„To Szczyt hipokryzji, ale oni tak mają”

2014-03-10, Nasze rozmowy

Dotyczy: wywiadu z prezydentem Tadeuszem Jędrzejczakiem pt. „To szczyt hipokryzji, ale oni tak mają” opublikowanym na portalu echogorzowa.pl. 

medium_news_header_6729.jpg

Oto wyjaśnienia Michała Iwanowskiego, rzecznika prasowego Zarządu Województwa Lubuskiego.

Treść niektórych wypowiedzi prezydenta Tadeusza Jędrzejczaka zawiera manipulacje faktami i tym samym wprowadza czytelników w błąd. W związku z tym, pragniemy odnieść się w sposób bezpośredni do trzech fragmentów w/w wywiadu i przedstawić stan faktyczny poruszanych przez prezydenta zagadnień.

1. Fragment wypowiedzi: cyt. „Ma chcemy więc dostać tylko to, co proporcjonalnie, jak to wynika z przeliczników i zaproponowanych inwestycji, nam się należy. Złożyliśmy odpowiednie projekty, podpisaliśmy jako pierwsi umowę na ZIT-y, mamy przygotowaną strategię i chcemy ją realizować”.

Odpowiedź: Zgodnie z harmonogramem przygotowania ZIT, przyjętym w 2013 r. przez Minister Elżbietę Bieńkowską, uzgodnienia strategii ZIT oraz ich akceptacja przez Instytucję Zarządzającą RPO (w tym przypadku Zarząd Województwa) powinny nastąpić do listopada 2013 r. Runda negocjacji z przedstawicielami gorzowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego, w których uczestniczył prezydent Jędrzejczak, odbyła się 20 lutego br. Niestety, do tego czasu Zarząd Województwa nie otrzymał strategii gorzowskiego ZIT.

Projekt tej strategii otrzymaliśmy dopiero 4 marca br., tj. trzy miesiące po terminie wskazanym przez Ministerstwo w w/w harmonogramie.

A zatem Zarząd Województwa nie mógł zaakceptować roszczenia o dodatkowe środki, ponieważ prezydent Jędrzejczak nie przedstawił do dnia negocjacji ani strategii MOF-u, ani strategii ZIT-u, ani kart projektów. Decyzja o ewentualnym zwiększeniu środków finansowych na gorzowski ZIT może zostać podjęta dopiero po sprawdzeniu zgodności i spójności planowanych projektów ze strategiami MOF i ZIT. Takie zasady ustaliło Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

 

2.Fragment wypowiedzi: cyt. „Budżet województwa składa się z rządowych subwencji i dotacji, w 10 proc. z tzw. janosikowego, a pozostałą tworzą przychody z udziału w podatkach PIT i CIT. W praktyce to oznacza, że północna część województwa dostarcza do lubuskiego budżetu dwie trzecie z tytułu tych podatków, gdyż to tu są przedsiębiorstwa, które płacą najwięcej podatków i zatrudniają najwięcej ludzi, którzy też płacą podatki.”

 

Odpowiedź: Pan prezydent w powyższej wypowiedzi powiela półprawdy i mity, które niewiele mają wspólnego z rzeczywistymi wpływami do budżetu województwa z tytułu udziału w podatkach. Najlepiej niech przemówią cyfry. Otóż wpływy z udziału w podatku CIT do budżetu województwa (dane Departamentu Finansów UMWL na dzień 01.12.2013 r.) wyglądają następująco:

Urząd Skarbowy Gorzów Wlkp. – 1.572 tys. zł

Urząd Skarbowy Międzyrzecz – 354 tys. zł

Urząd Skarbowy Słubice – 225 tys. zł

Urząd Skarbowy Sulęcin – 161 tys. zł

Urząd Skarbowy Drezdenko – 80 tys. zł

Razem podregion gorzowski – 2.392 tys. zł

Pierwszy i Drugi Urząd Skarbowy w Zielonej Górze – 2.089 tys. zł

Urząd Skarbowy Nowa Sól – 316 tys. zł

Urząd Skarbowy Krosno Odrz. – 96 tys. zł

Urząd Skarbowy Świebodzin – 412 tys. zł

Urząd Skarbowy Żary – 408 tys. zł

Urząd Skarbowy Żagań – 254 tys. zł

Urząd Skarbowy Wschowa – 320 tys. zł

Razem podregion zielonogórski – 3.895 tys. zł

Widać więc, że wpływy z CIT do budżetu województwa w 2013 r. są akurat wyższe w podregionie zielonogórskim. Przy tej okazji warto dodać, że liczba mieszkańców w powiatach dawnego woj. gorzowskiego, wchodzących w skład woj. lubuskiego wynosi 387.265, natomiast w powiatach dawnego woj. zielonogórskiego, wchodzących w skład woj. lubuskiego, liczba ta wynosi 636.052. Ma to znaczenie choćby w przypadku wpływów z podatku PIT.

Przede wszystkim jednak Zarząd Województwa nie konstruuje budżetu ani strategii rozwojowych według kryterium północ - południe lub Zielona Góra – Gorzów. Niniejsze zestawienie, uwzględniające podział wedle tego kryterium, zostało sporządzone wyłącznie na potrzeby sprostowania takich wypowiedzi, jak pana prezydenta Jędrzejczaka, które niestety wpisują się w niedobrą tradycję rozbudzania zielonogórsko-gorzowskich animozji.

3.Fragment wypowiedzi: cyt. „Ten szpital czy centrum pediatryczne, jak nazywają, który tak naprawdę ma być nowym oddziałem szpitala wojewódzkiego, nie był ujęty w żadnym dokumencie strategicznym, które były tworzone przy konstruowaniu Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Powstał nagle i niespodziewanie.”

 

Odpowiedź: To oczywista nieprawda, wielokrotnie powtarzana przez przeciwników budowy centrum pediatrycznego w Zielonej Górze. Dlatego po raz kolejny informujemy, że konsultacje projektu RPO Lubuskie 2020 trwały od lutego 2013 r. W tym czasie odbył się szereg spotkań konsultacyjnych.  18 listopada 2013 r. budowa szpitala dziecięcego jako projektu strategicznego RPO-Lubuskie 2020 była prezentowana na spotkaniu grupy roboczej ds. RPO, której przewodniczy Katarzyna Drożak, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego UMWL.  Zarząd Woj. Lubuskiego przyjął pierwszy wstępny projekt założeń RPO – Lubuskie 2020, na posiedzeniu 19 listopada 2013 r. Dokument dostępny jest na stronie lubuskie.pl. Marszałek Elżbieta Polak 27 listopada 2013 r. na posiedzeniu Konwentu Starostów w Modrzycy referowała założenia RPO i listę projektów strategicznych, w tym projekt budowy centrum pediatrycznego w Zielonej Górze. Nikt nie zgłaszał wówczas uwag czy zastrzeżeń. Zarząd Województwa na posiedzeniu 23 stycznia 2014 r. podsumował drugi etap konsultacji społecznych projektu RPO Lubuskie 2020. W toku konsultacji wpłynęło 412 wniosków i uwag z rozmaitych instytucji, organizacji i stowarzyszeń. Wszystkie zostały wnikliwie przeanalizowane, natomiast uwzględnionych zostało 108 uwag, nieuwzględnionych 255, częściowo uwzględniono 24.

 

Co do wypowiedzi pana prezydenta dotyczących rzekomych nieprawidłowości, jakie mają towarzyszyć procedurom konkursowym, należy podkreślić, że pierwszą czynnością jaką powinien uczynić pan prezydent, to zawiadomienie właściwych organów państwa, a nie formułowanie zarzutów za pośrednictwem mediów. Ponieważ jednak są to zarzuty niczym nieuzasadnione i nieuprawnione, dlatego do pana prezydenta zostało skierowanie wezwanie do zaprzestania naruszeń prawa poprzez rozpowszechnianie obraźliwych i nieprawdziwych treści, zawierające żądanie odwołania tych pomówień i opublikowania przeprosin.

 

Michał Iwanowski

Rzecznik Prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x