W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki. [rozumiem. zamknij okno] x
 
Jesteś tutaj » Home » Rozmowa tygodnia »
Antoniego, Bartłomieja, Karoliny , 5 lipca 2020

Musimy być przygotowani na niespodzianki

2020-02-19

Z Tomaszem Surdackim,‭ ‬zastępcą dyrektora ds.‭ ‬technicznych i członkiem zarządu PWiK‭ ‬Sp.‭ ‬z o.o‭ ‬w Gorzowie,‭ ‬rozmawia Robert Borowy

medium_news_header_26982.jpg

-‭ ‬Od kilku lat Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji prowadzi bardzo dużo inwestycji.‭ ‬Czy pod tym względem‭ ‬2019‭ ‬rok był dla spółki wyjątkowo pracowity‭?

-‭ ‬Był bardzo pracowity,‭ ‬a najlepszym tego wynikiem jest to,‭ ‬że w trakcie tych dwunastu miesięcy‭ ‬realizowaliśmy‭ ‬ponad‭ ‬80‭ ‬większych lub mniejszych zadań inwestycyjnych.‭ ‬To naprawdę dużo.‭ ‬Wszystkie‭ ‬wymagają‭ ‬bowiem‭ ‬podobnej procedury.‭ ‬Wymogi dla prowadzenia dużych inwestycji czy małych‭ ‬są praktycznie takie same.‭ ‬Niektóre z tych‭ ‬prac już zakończyliśmy,‭ ‬część nadal jest realizowana i już ruszamy z następnymi.‭ 

-‭ ‬Przyzwyczailiśmy się do tego,‭ ‬że niewiele inwestycji w mieście jest oddawanych w terminie.‭ ‬Jak to wygląda w przypadku PWiK‭?‬  

-‭ ‬Inwestycje zależne tylko od‭ ‬naszej firmy i związane z naszą‭ ‬podstawową‭ ‬działalnością‭ ‬są realizowane w planowanych terminach i najczęściej w przyjętych‭ ‬kosztach.‭ ‬Gros naszych prac jest‭ ‬jednak‭ ‬uzależnionych od‭ ‬inwestycji‭ ‬drogowych.‭ ‬Tam,‭ ‬gdzie występują opóźnienia przy realizacji inwestycji drogowych,‭ ‬również‭ ‬u nas skutkuje zmianą planowanego terminu wykonania robót,‭ ‬gdyż nie możemy działać niezależnie od wykonawców prowadzących‭ ‬te‭ ‬roboty.‭ ‬Zdarzają się także sytuacje,‭ ‬których nie można było wcześniej przewidzieć i ma to potem wpływ na podniesienie kosztów inwestycji czy wydłużenia‭ ‬ich realizacji‭ ‬w określonym‭ ‬czasie.‭ ‬Mówię o potrzebie choćby wykonania dodatkowych prac.‭ ‬Przykładem niech będzie ulica Kostrzyńska,‭ ‬gdzie w trakcie prac‭ ‬drogowych‭ ‬okazało się,‭ ‬że niektóre przewody kanalizacji sanitarnej i wodociągowe wymagają‭ ‬ingerencji,‭ ‬przez co musiał zostać rozszerzony front robót‭ ‬o te prace.‭ ‬A to z kolei wiązało się z potrzebą wykonania dodatkowego projektu,‭ ‬znalezienia wykonawcy‭ ‬i przez to terminy się‭ ‬wydłużyły na całej‭ ‬inwestycji drogowej.‭  

-‭ ‬Często zdarza się,‭ ‬że dopiero po odkryciu infrastruktury wodno-kanalizacyjnej‭ ‬znajdującej się w ziemi jesteście zaskakiwani ich stanem‭?

-‭ ‬Nie powiedziałbym,‭ ‬że często,‭ ‬ale zdarzają się takie sytuacje.‭ ‬Mamy dobrze rozpisaną miejską infrastrukturę,‭ ‬dzięki czemu wiemy,‭ ‬co gdzie i w jakim stanie się znajduje.‭ ‬Obecnie prowadzone modernizacje głównych‭ ‬arterii‭ ‬drogowych‭ ‬w mieście stanowią‭ ‬jednak dobrą okazję,‭ ‬żebyśmy‭ ‬mogli uporządkować naszą sieć na kolejne kilkadziesiąt lat.‭ ‬Jedynie na wspomnianej Kostrzyńskiej byliśmy nieco zdziwieni‭ ‬widokiem części głównych instalacji,‭ ‬która‭ ‬była w złym stanie technicznym‭ ‬a nawet na znacznych odcinkach‭ ‬obetonowana.‭ ‬Są to dwa przewody o średnicy‭ ‬800‭ ‬mm każdy.‭ ‬Z punktu‭ ‬widzenia technicznego za bardzo nie wiemy,‭ ‬czemu to działanie służyło,‭ ‬zwłaszcza że znajdująca się‭ ‬w tym miejscu‭ ‬sieć pochodzi‭ ‬z lat‭ ‬80-tych,‭ ‬a więc nie jest bardzo stara.‭ ‬Niedaleko przy‭ ‬Warcie swój park pontonowy kiedyś mieli saperzy i być może ten odcinek drogi musiał‭ ‬na ich potrzeby‭ ‬zostać wzmocniony.‭ ‬Swoją drogą przewody te,‭ ‬zwłaszcza wodociągowe,‭ ‬już mają‭ ‬drobne uszkodzenia‭ ‬i dlatego są wymieniane.

-‭ ‬Czy kosztowo wcześniej przygotowane‭ ‬wyliczenia pokrywają się poźniej na przetargach z ofertami wykonawców‭?

-‭ ‬W ostatnim okresie rynek wyraźnie się ustabilizował i osiągamy na przetargach ceny,‭ ‬na które jesteśmy przygotowani.‭ ‬Dlatego pod tym kątem nie ma problemów.‭ ‬One występują gdzie‭ ‬indziej,‭ ‬przy przebudowie‭ ‬skomplikowanych instalacji z jednoczesnym zachowaniem ciągłości podawania wody i odbioru ścieków.‭ ‬Wiąże się to bowiem z wykonaniem dodatkowych prac,‭ ‬które trudne są‭ ‬wcześniej‭ ‬do‭ ‬skosztorysowania,‭ ‬ponieważ wielu z nich nie można przewidzieć z góry.‭ 

-‭ ‬W bieżącym roku nadal największą grupę inwestycji‭ ‬stanowić będą te powiązane z remontami miejskich dróg‭?

-‭ ‬Tak,‭ ‬musimy zakończyć prace na ulicy Sikorskiego,‭ ‬Żwirowej,‭ ‬czy na DK‭ ‬22‭ ‬przy wylotówce na Gdańsk.‭ ‬Nie‭ ‬chodzi‭ ‬tylko‭ ‬o samą instalację wodną,‭ ‬bo w przypadku ulicy Żwirowej korzystamy z okazji i kładziemy‭ ‬też‭ ‬kanalizację sanitarną dla domostw znajdujących się od cmentarza w kierunku ulicy Roosvelta.‭ ‬Ponadto prowadzimy jeszcze roboty na ulicy Szczecińskiej i wielu innych miejscach.

-‭ ‬Z nowych inwestycji,‭ ‬jakie prace ruszą niebawem‭?

-‭ ‬Z takich większych inwestycji mamy już podpisane porozumienie z miastem i przygotowujemy się do prac‭ ‬na ulicach Chrobrego,‭ ‬Mieszka I-go czy Spichrzowej.

-‭ ‬ Praca w tym rejonie,‭ ‬gdzie znajduje się sporo przedwojennych kamienic,‭ ‬będzie wiązać się z‭ ‬utrudnieniami‭?

-‭ ‬Ciężko prowadzi‭ ‬się prace‭ ‬modernizacyjne z jednoczesnym utrzymaniem‭ ‬wysokiej jakości‭ ‬usług dla mieszkańców.‭ ‬Do tego w centrum zdecydowana większość przewodów pochodzi z XIX wieku,‭ ‬czyli są to pierwsze rury położone w chwili budowy wodociągu.‭ ‬Musimy być przez to przygotowani na liczne niespodzianki,‭ ‬dlatego bardzo ważna będzie dobra współpraca z wykonawcą.‭ 

-‭ ‬Ale mieszkańcy wspomnianych ulic muszą przygotować się na czasowe odcięcie ich od wody‭?

-‭ ‬Nie,‭ ‬przy takich pracach‭ ‬wyłączenia‭ ‬są chwilowe,‭ ‬jedynie w razie konieczności przeprowadzenia przełączeń.‭ ‬Mogą też wystąpić drobne awarie w konkretnych budynkach,‭ ‬bo stan niektórych instalacji wewnętrznych jest różny.‭ ‬Jak przy każdym remoncie mogą‭ ‬pojawić się chwilowe zabrudzenia‭ ‬wody w momencie jej przełączania lub wymiany filtrów.‭ ‬Zawsze ważna jest kultura wykonawstwa,‭ ‬a ona w dużej części jest zależna od firmy prowadzącej remont.‭ ‬My oczywiście staramy się uczulać je na to i prowadzimy nadzór,‭ ‬a więc spodziewam się,‭ ‬że wszystko potoczy się,‭ ‬jak w innych częściach miasta,‭ ‬gdzie prowadzimy prace.‭  

-‭ ‬To ile‭ ‬inwestycji jest zaplanowanych na‭ ‬2020‭ ‬rok‭?

-‭ ‬Podobnie jak w ubiegłym roku zapisanych mamy ponad‭ ‬80‭ ‬różnych tytułów inwestycyjnych.‭ ‬Przeznaczymy na nie ponad‭ ‬36‭ ‬mln złotych własnych środków oraz‭ ‬6‭ ‬milionów‭ ‬złotych z puli unijnej.‭ ‬Zdecydowana większość prac będzie‭ ‬miała‭ ‬na celu poprawę stanu technicznego naszych urządzeń,‭ ‬w tym kierunku,‭ ‬żeby dostawa wody i odbiór ścieków przebiegał bardzo sprawnie.‭ 

-‭ ‬Jak wygląda obecna gorzowska mapa kanalizacji sanitarnej‭? ‬Nadal dużo jest na niej białych plam‭?

-‭ ‬Obecnie,‭ ‬obok wspomnianej ulicy Żwirowej,‭ ‬prowadzimy dużą inwestycję budowy kanalizacji w rejonie ulicy Szczecińskiej‭ ‬w okolicach‭ ‬Baczyny.‭ ‬Mamy tam do podłączenia kilkadziesiąt budynków.‭ ‬W zeszłym roku skończyliśmy prace dla rejonu ulic skupionych wokół Wylotowej.‭ ‬Wspominając o tych pracach chcę zwrócić uwagę,‭ ‬że systematycznie realizujemy wieloletni plan na terenie Związku Celowego Gmin MG-6.‭ ‬Nie tylko w Gorzowie,‭ ‬ale skoro rozmawiamy tylko o naszym mieście,‭ ‬to‭ ‬najwięcej do zrobienia jest na Zakanalu,‭ ‬w‭ ‬rejonie ulicy Kasprzaka.‭ ‬Już w tym roku chcemy przygotować dokumentację.‭ ‬Ze względu na‭ ‬rozproszoną zabudowę inwestycja ta potrwa kilka lat.‭ ‬Przy czym mówimy tutaj o naprawdę sporym terenie,‭ ‬bo‭ ‬przez hasło‭ ‬,,Kasprzaka‭’’ ‬rozumiemy‭ ‬wiele innych ulic znajdujących się w sąsiedztwie,‭ ‬jak choćby Nowy Dwór,‭ ‬Kręta,‭ ‬Podgórna,‭ ‬Niwicka.‭ 

-‭ ‬Ciekawą inwestycją będzie zapewne położenie‭ ‬nowych‭ ‬instalacji wodnej i kanalizacyjnej pod dnem Warty.‭ ‬Konieczność czy znak czasu‭?

-‭ ‬Stan techniczny przewodów znajdujących się na moście kolejowym jest już na tyle kiepski,‭ ‬że trzeba je wymienić.‭ ‬I mając teraz do wyboru różne technologie‭ ‬uznaliśmy,‭ ‬że najlepiej będzie umieścić je‭ ‬siedem metrów pod dnem rzeki.‭ ‬ 

-‭ ‬Jaki jest problem,‭ ‬żeby wymienić instalację w dotychczasowym miejscu‭?

-‭ ‬Na moście nie ma odpowiedniego‭ ‬dojścia do wykonania takich prac,‭ ‬trzeba byłoby najpierw przygotować kładkę.‭ ‬Poza tym wszystkie prace czy prowadzenie potem konserwacji każdorazowo wiązałoby się‭ ‬z zamknięcie ruchu kolejowego,‭ ‬a na‭ ‬to nikt nie może sobie pozwolić.‭ 

-‭ ‬Z technicznego punktu widzenia ta inwestycja jest skomplikowana‭?

-‭ ‬Dzisiaj już nie.‭ ‬Nawet w Gorzowie niektóre instalacje idą pod dnem akwenów,‭ ‬jak choćby pod kanałem Ulgi.‭ ‬Zwrócę uwagę,‭ ‬że samo ujęcie wody znajduje się w Siedlicach za rozlewiskiem Warty w rejonie ulicy Żytniej.‭ ‬I stamtąd przewody przechodzą pod starorzeczem Warty.‭ ‬Swoją drogą będziemy je także wymieniać.‭ ‬Wartość inwestycji to‭ ‬blisko‭ ‬10‭ ‬milionów złotych.‭ ‬Mamy‭ ‬już‭ ‬przygotowany‭ ‬projekt.‭ ‬Całość ponownie zostanie przeprowadzona pod dnem znajdujących się tam cieków wodnych.‭ 

-‭ ‬Jak sprawdza się farma fotowoltaiczna w Siedlicach i czy są planowane kolejne tego rodzaju inwestycje na potrzeby PWiK‭?

-‭ ‬Sprawdza się świetnie,‭ ‬zwłaszcza teraz w dobie ostatnich znaczących zmian cen energii.‭ ‬Jak zaczęliśmy budować farmę megawatogodzina kosztowała nas około‭ ‬200‭ ‬złotych,‭ ‬teraz jest to znacznie powyżej‭ ‬300‭ ‬złotych.‭ ‬Opłacalność inwestowania w farmy jest coraz wyższa i tam,‭ ‬gdzie są potrzebne i jest miejsce,‭ ‬będziemy budować.‭ ‬Głównie w oczyszczalni ścieków.‭ ‬Jeżeli pojawią się‭ ‬dodatkowe‭ ‬środki pomocowe,‭ ‬to‭ ‬wybudujemy mikroinstalacje w rejonach naszych dużych przepompowni wód.

-‭ ‬W planie firmy jest zakup‭ ‬samochodów elektrycznych.‭ ‬Skąd taki pomysł‭?

-‭ ‬To potrzeba,‭ ‬gdyż zgodnie z ustawą o elektromobilności,‭ ‬czyli stopniowym przechodzeniu‭ ‬na samochody elektryczne,‭ ‬nasze przedsiębiorstwo jest zobowiązane do osiągnięcia określonego wskaźnika,‭ ‬jakim jest‭ ‬20‭ ‬procent pojazdów elektrycznych w całym taborze.‭ ‬Dlatego‭ ‬w tym roku chcemy zakupić sześć pojazdów,‭ ‬w przyszłym kolejne trzy.‭ ‬Będą to samochody dla naszych służb interwencyjnych poruszających się głównie po mieście.‭ ‬Chodzi o krótkie trasy,‭ ‬ale sporo wyjazdów,‭ ‬dlatego korzystać z tych aut będą głównie elektrycy i elektromonterzy oraz pracownicy wydziału obsługi odbiorców,‭ ‬w tym‭ ‬monterzy wodomierzy.‭ 

-‭ ‬Dziękuję za rozmowę.