W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki. [rozumiem. zamknij okno] x
 
Jesteś tutaj » Home » Rozmowa tygodnia »
Damiana, Mirabeli, Wincentego , 27 września 2020

Lepiej rowerem niż samochodem do śródmieścia

2020-08-05

Z Pawłem Najdorą,‭ ‬działaczem inicjatywy‭ ‬,,Rowerowy Gorzów‭’’‬ oraz specjalistą ds.‭ ‬zarządzania ruchem drogowym,‭ ‬rozmawia Robert Borowy

medium_news_header_28233.jpg

-‭ ‬Od trzech lat‭ ‬zajmuje się pan ruchem drogowym w mieście.‭ ‬Na czym polega ta praca‭?

-‭ ‬Jest to praca niosąca wiele wyzwań,‭ ‬a‭ ‬jej głównym celem jest takie działanie,‭ ‬żeby w mieście ruch drogowy był płynny,‭ ‬żeby kierowcy mieli możliwość dojechania do wszystkich punktów i przede wszystkim,‭ ‬żeby ten ruch był bezpieczny.‭ ‬Zarządzając ruchem drogowym co chwilę należy szukać lepszych rozwiązań oraz‭… ‬kompromisów.‭ ‬Przykłady często czerpiemy z innych miast,‭ ‬ale nie zawsze‭ ‬możemy je wprost przełożyć na nasze podwórko,‭ ‬bo Gorzów ma swoją specyfikę.

-‭ ‬Co pan ma na myśli‭?

-‭ ‬Choćby to,‭ ‬że wystarczy jeden korek i w wielu miejscach ruch przestaje być płynny.‭ ‬Wynika to z braku odpowiedniej ilości‭ ‬alternatywnych‭ ‬arterii drogowych.‭ ‬Na pewno‭ ‬przydałaby się‭ ‬dodatkowa przeprawa mostowa odciążająca centrum‭ ‬czy kładka dla rowerzystów.‭ ‬Mam nadzieję,‭ ‬że w kolejnych perspektywach unijnych Gorzów będzie miał na tyle dużo środków finansowych,‭ ‬że dalej będziemy mogli inwestować‭ ‬w poprawę sieci dróg i zwiększenia‭ ‬na nich‭ ‬bezpieczeństwa.

-‭ ‬Z roku na rok rośnie u nas liczba pojazdów.‭ ‬Czy Gorzów jest na tyle pojemnym miastem,‭ ‬że poradzi sobie z rosnącym ruchem‭?

-‭ ‬Myślę,‭ ‬że gorzowianie dalej będą szli z duchem czasu,‭ ‬a wzory będą czerpać od innych.‭ ‬Kiedyś mieliśmy modny plastik,‭ ‬dzisiaj jest on na cenzurowanym i zaczynamy go odsuwać od siebie.‭ ‬Podobnie będzie z samochodami w mieście.‭ ‬Powoli,‭ ‬ale systematycznie zaczniemy przerzucać się na rowery,‭ ‬transport miejski czy spacery.‭ ‬Takie miasta,‭ ‬jak Paryż,‭ ‬Barcelona zaczynają zawężać drogi,‭ ‬ze względu na zmniejszający się ruch samochodowy w swoich centrach.‭ 

-‭ ‬Czyli‭ ‬pana zdaniem‭ ‬przyjdzie‭ ‬taki moment,‭ ‬w którym uznamy,‭ ‬że nie warto pchać się autem do centrum‭?

-‭ ‬Tak,‭ ‬tym bardziej,‭ ‬że już teraz lepiej jest skorzystać z innych form przemieszania się po Gorzowie.‭ ‬Ważna w tym wszystkim jest edukacja.‭ ‬Szczególnie najmłodszych mieszkańców,‭ ‬bo to oni za kilka lat zaczną decydować o kierunkach rozwoju miasta w różnych obszarach.‭ ‬Także w tym‭ ‬,,eko‭’’‬.‭ ‬Im mniej będzie samochodów jeżdżących po mieście,‭ ‬tym zdrowsze będziemy mieli powietrze.‭ ‬Wszyscy.‭ ‬Może wtedy nie trzeba będzie na siłę budować dodatkowego mostu i dodatkowych dróg,‭ ‬a posadzimy więcej zieleni.‭ 

-‭ ‬Woli pan‭ ‬biegać czy jeździć na rowerze‭?

-‭ ‬Obie formy czynnego wypoczynku są mi bliskie,‭ ‬ale więcej czasu poświęcam na jazdę rowerem.‭ ‬Najbardziej lubię jeździć w okresie od wczesnej wiosny do późnej jesieni.‭ ‬Zimą‭ ‬zaś‭ ‬chętniej biegam.

-‭ ‬Jeśli ktoś się zastanawia‭ ‬nad wyborem pomiędzy bieganiem a jazdą na rowerze,‭ ‬to co pan mu‭ ‬zaproponuje‭?

-‭ ‬Rower jest dla każdego,‭ ‬każdy w każdym wieku może na nim jeździć.‭ ‬Ponadto nie trzeba mieć końskiego zdrowia,‭ ‬żeby sobie‭ ‬rekreacyjnie‭ ‬„pokręcić‭”‬.‭ ‬Nie trzeba też mieć jakiegoś drogiego sprzętu,‭ ‬ważne żeby dla własnego bezpieczeństwa zawsze pamiętać o kasku i innych elementach ochronnych.‭ ‬W przypadku biegania nie dość,‭ ‬że trzeba mieć wypracowaną kondycję,‭ ‬to‭ ‬trzeba uważać na zdrowie,‭ ‬szczególnie stawy,‭ ‬bo tu obciążenie jest zdecydowanie większe niż w trakcie jazdy na rowerze.‭ ‬Jak ktoś decyduje się dużo biegać i często,‭ ‬powinien‭ ‬skonsultować to‭ ‬z lekarzem.‭  

-‭ ‬Gorzowianie wolą bardziej biegać,‭ ‬jeździć na rowerze,‭ ‬czy może przemieszczać się na hulajnogach elektrycznych‭?

-‭ ‬Jesteśmy takim miastem,‭ ‬które chętnie czerpie wzorce od innych,‭ ‬głównie od większych polskich miast,‭ ‬jak Poznań,‭ ‬Wrocław,‭ ‬Warszawa czy Kraków.‭ ‬Oczywiście moda do tych dużych polskich miast przychodzi z‭ ‬kolei z zachodu Europy.‭ ‬Jak się sprawdzi,‭ ‬szybko‭ ‬jest przejmowana.‭ ‬Dlatego moda w Gorzowie na bieganie czy jazdę na rowerze pojawiła się dopiero,‭ ‬kiedy już stała się powszechna w innych‭ ‬polskich miastach.‭ ‬Podobnie wygląda to z hulajnogami,‭ ‬czego efektem jest‭ ‬działająca od niedawna‭ ‬wypożyczalnia.‭ ‬Ale obserwuję,‭ ‬że sami mieszkańcy prywatnie też kupują ten sprzęt.‭ ‬To nie wszystko.‭ ‬Coraz modniejsze staje się chodzenie z kijkami czy uprawianie sportów siłowych.‭ ‬To wszystko jest bardzo dobre,‭ ‬bo przekłada się na kondycję fizyczną i sprawność naszych mieszkańców.

-‭ ‬Jak ocenia pan dotychczasową działalność projektu‭ ‬,,Rowerowy Gorzów‭’’‬,‭ ‬który jest realizowany od‭ ‬2011‭ ‬roku‭?

-‭ ‬Cały czas planujemy nowe działania i idziemy z nimi do przodu,‭ ‬dlatego na podsumowania przyjdzie jeszcze czas.‭ ‬Natomiast na jedną rzecz chciałbym tutaj zwrócić uwagę.‭ ‬Kiedy współtworzyłem tę inicjatywę naszym celem było działanie w kierunku szybkich i widocznych zmian w zakresie rozwoju tras rowerowych w mieście.‭ ‬Gdy zostałem urzędnikiem w magistracie okazało się,‭ ‬że chęci to jedno,‭ ‬a machina administracyjna to drugie.‭ ‬Nawet zaplanowanie najkrótszego odcinka nowej trasy rowerowej to nie tylko szybkie wylanie asfaltu.‭ ‬To długa procedura przez którą trzeba przejść.‭ ‬Dlatego nauczyłem się cierpliwości.

-‭ ‬W ramach inicjatywy‭ ‬,,Rowerowy Gorzów‭’’ ‬od‭ ‬2012‭ ‬roku organizujecie‭ ‬tzw.‭ ‬masy rowerowe.‭ ‬Pamięta pan pierwszą edycję‭?

-‭ ‬Pamiętam,‭ ‬przyjechało wtedy‭ ‬150‭ ‬rowerzystów,‭ ‬co nas bardzo pozytywnie zaskoczyło.‭ ‬Od tamtej pory organizowaliśmy po kilka edycji rocznie,‭ ‬a liczba wzrosła do około‭ ‬700-800‭ ‬uczestników na jedną masę.

-‭ ‬Jeszcze na początku marca było planowane wiosenne spotkanie rowerzystów,‭ ‬ale z wiadomych powodów zostało w ostatniej chwili odwołane.‭ ‬Na długo została zawieszona organizacja tej imprezy‭?

-‭ ‬Pandemia pokrzyżowała nam mnóstwo planów.‭ ‬Nie tylko związanych z organizacją masy rowerowej,‭ ‬ale też inwestycyjnych.‭ ‬Mieliśmy zaplanowane prace budowlane nad następnymi odcinkami ścieżek rowerowych,‭ ‬z których musieliśmy zrezygnować.‭ ‬Przynajmniej na obecną chwilę.‭ ‬Głównie ze względów finansowych.‭ ‬Co do masy rowerowej,‭ ‬to w tej chwili nie wiemy,‭ ‬w jakim kierunku to wszystko pójdzie,‭ ‬bo widzimy,‭ ‬że ilość zakażeń koronawirusem w kraju rośnie.‭ ‬Lepiej wstrzymać się z organizowaniem wydarzeń z udziałem dużej liczby osób i być zdrowym niż‭ ‬mieć potem z tego powodu problemy.‭ ‬Jestem przekonany,‭ ‬że jak powrócimy do spotkań,‭ ‬to chętnych nie zabraknie,‭ ‬a rowerzyści z jeszcze większą ochotą będą brać udział w masie.‭ ‬Jest to bowiem wydarzenie,‭ ‬które na trwałe wpisało się w życie miasta.

-‭ ‬Jest szansa,‭ ‬że odbędzie się w tym roku rowerowa rywalizacja o miano rowerowej stolicy Polski,‭ ‬w której to w zeszłym roku Gorzów zajął trzecie miejsce‭?

-‭ ‬Tak,‭ ‬we wrześniu.‭ 

-‭ ‬Jak szybko zmienia się u nas infrastruktura rowerowa i czy zmierza we właściwym kierunku‭?

-‭ ‬Na tle innych miast nie wypadamy może jeszcze najlepiej,‭ ‬ale jest to związane z tym,‭ ‬że jeszcze dziesięć lat temu praktycznie nie inwestowaliśmy w drogi rowerowe,‭ ‬a inne miasta to‭ ‬już‭ ‬czyniły.‭ ‬Od pewnego czasu nadrabiamy te zaległości,‭ ‬ale jeszcze potrzebujemy trochę czasu,‭ ‬żeby się do nich zbliżyć.‭ ‬Ja bym jednak nie porównywał Gorzowa do innych miast,‭ ‬a skupił się‭ ‬na‭ ‬naszym mieście.‭ ‬W ostatnich latach wykonaliśmy bardzo dużo pracy i mamy już gotowe plany na kolejne lata.‭ ‬I to jest najważniejsze,‭ ‬że cały czas idziemy w tym obszarze do przodu.‭  

-‭ ‬To w jakich częściach miasta najbardziej by się obecnie przydały ścieżki rowerowe‭?

-‭ ‬Bardzo ważny jest‭ ‬odcinek w stronę Łupowa,‭ ‬poczynając od ulicy Kostrzyńskiej oraz odcinek od ulicy Myśliborskiej do strefy przemysłowej.‭ ‬W tym drugim przypadku zabrakło jednak dobrej woli ze strony GDDKiA i dlatego ścieżka nie powstała.‭ ‬Nadal należy‭ ‬mocno‭ ‬inwestować w infrastrukturę rowerową w centrum miasta,‭ ‬co się zresztą dzieje.‭ ‬Powiem,‭ ‬że najłatwiej jest z budową‭ ‬ścieżek‭ ‬wtedy,‭ ‬kiedy modernizacji podlega dana ulica.‭ ‬Mamy przygotowane plany i przy prowadzeniu‭ ‬dużych drogowych inwestycji od razu realizujemy nasze rowerowe inwestycje.‭ ‬Taki plan mamy choćby w stosunku do Kosynierów Gdyńskich.

-‭ ‬A Chrobrego i Mieszka I-go,‭ ‬bo tutaj właśnie trwają remonty‭?

-‭ ‬W przypadku tej pierwszej ulicy nie ma problemów,‭ ‬bo od ulicy Jagiełły do Mieszka I będzie to deptak,‭ ‬a więc ścieżki rowerowej nie trzeba budować.‭ ‬Inaczej to wygląda,‭ ‬jeżeli chodzi o Mieszka I,‭ ‬gdzie chcieliśmy wyznaczyć odpowiednie pasy,‭ ‬ale mieszkańcy woleli parkingi przy chodnikach,‭ ‬dlatego trasy rowerowej nie będzie.‭ ‬Nie stanowi to‭ ‬jednak‭ ‬większego‭ ‬kłopotu,‭ ‬gdyż jak pojawi się‭ ‬ścieżka‭ ‬na Kosynierów,‭ ‬mamy fajnie rozwiniętą infrastrukturę w rejonie ulicy‭ ‬Dąbrowskiego,‭ ‬przez co nie trzeba będzie narzekać na brak tych tras.‭ ‬Najważniejsze będzie ich późniejsze połączenie.

-‭ ‬Marzą się panu ścieżki,‭ ‬które‭ ‬połączą‭ ‬nasze‭ ‬miasto z ciekawym‭ ‬miejscami leżącymi w niedalekiej‭ ‬odległości‭? 

-‭ ‬Wszyscy rowerzyści chcieliby‭ ‬mieć‭ ‬drogę‭ ‬w kierunku Nierzymia,‭ ‬czy też Santoka przez Janczewo.‭ ‬Pojawiła się propozycja,‭ ‬żeby zbudować‭ ‬także szlak‭ ‬w‭ ‬stronę Santoka wzdłuż Warty.‭ ‬Musimy pamiętać,‭ ‬że wiele rzeczy zależy nie tylko od gmin,‭ ‬ale i‭ ‬od‭ ‬warunków‭ ‬geograficznych.‭ ‬Budując cokolwiek wzdłuż‭ ‬jakiekolwiek‭ ‬rzeki wchodzimy w tereny zalewowe.‭ ‬Dlatego zanim cokolwiek się zrobi należy przemyśleć całą koncepcję.‭ ‬Swoją drogą brakuje takiej koncepcji w skali województwa.‭ ‬Każdy na razie robi‭ ‬dla siebie i‭ ‬u siebie.‭ ‬Może kiedyś weźmiemy przykład z naszych sąsiadów z północy.‭ ‬W województwie zachodniopomorskim ten system ścieżek rowerowych jest bardzo dobrze‭ ‬rozplanowany.‭ ‬Wystarczy pojechać do Barlinka i od razu zobaczymy infrastrukturę,‭ ‬która zaczyna łączyć wszystkie pobliskie miejscowości.‭   

-‭ ‬Jak wygląda współpraca między rowerzystami i kierowcami‭?

-‭ ‬Jeżeli‭ ‬spojrzymy‭ ‬na policyjne statystyki,‭ ‬to w ubiegłym roku w Gorzowie mieliśmy‭ ‬30‭ ‬wypadków z udziałem samochodów i rowerzystów.‭ ‬Pod tym względem obserwujemy tendencję spadkową,‭ ‬co bardzo cieszy i pokazuje,‭ ‬że obie grupy użytkowników dróg przyzwyczają się do siebie,‭ ‬a jest to ważne,‭ ‬bo ruch rowerowy stale wzrasta.‭ ‬Muszę tutaj też przyznać,‭ ‬że do wypadków częściej dochodzi z winy rowerzystów.‭ ‬Takim podstawowym błędem jest‭ ‬jazda po drodze w miejscu,‭ ‬gdzie znajduje się obok ścieżka rowerowa.‭ ‬Innymi błędami jest brak sygnalizacji o zmianie pasa ruchu czy jazda środkiem jezdni.‭ ‬Natomiast kierowcy najczęściej nie udzielają pierwszeństwa przejazdu rowerzystom na przejazdach rowerowych.‭ 

-‭ ‬A dochodzi do konfliktów między pieszymi i rowerzystami w miejscach ciągów pieszo-rowerowych‭?

-‭ ‬Na wspólnych ciągach do tych konfliktów raczej nie dochodzi,‭ ‬chyba,‭ ‬że całą szerokością idzie sobie‭ ‬przykładowo czwórka osób‭ ‬i nie daje przejechać rowerzystom.‭ ‬Większe problemy mamy,‭ ‬kiedy ten ciąg jest podzielony na pas dla rowerzystów i osobny‭ ‬dla pieszych.‭ ‬Pomimo,‭ ‬że często są namalowane znaki graficzne,‭ ‬wielu pieszych wybiera ścieżkę niż chodnik.‭ ‬Ja w‭ ‬takich chwilach mówię,‭ ‬że jak ktoś woli asfalt od kostki,‭ ‬niech weźmie rower i przejedzie się‭ ‬ścieżką‭ ‬zamiast nią chodzić.

-‭ ‬Dziękuję za rozmowę.