2013-07-03, Mija dzień
W 2012 roku Państwowa Inspekcja Sanitarna w województwie lubuskim nadzorowała 206 hiper i supermarketów różnych sieci. W tym okresie przeprowadzono 861 kontroli sanitarnych (w I kwartale br. - 269), podczas których stwierdzano uchybienia zagrażające bezpieczeństwu żywności, a tym samym zdrowiu ludzi.
Pobrane do badań laboratoryjnych próbki środków spożywczych (767 w 2012 r., 121 w I kw. br.) wykazały, że 2% badanych w ubiegłym roku towarów była zanieczyszczona bakteriami chorobotwórczymi (Escherichia coli, Cambylobacter, Bacillus cereus), co dyskwalifikowało ją jako żywność zdatną do spożycia. W pobranych próbkach stwierdzano również obecność żywych szkodników oraz nieprawidłowe znakowanie (np. brak wit. C mimo deklaracji producenta świadczącej o jej zawartości, brak informacji na etykiecie o zastosowanym konserwancie - benzoesanie sodu), co uniemożliwiało dokonywanie właściwych wyborów podczas dokonywania zakupów przez klientów. W I kw. 2013 r. w jednym przypadku kwestionowano jakość zdrowotną mięsa drobiowego z powodu zanieczyszczenia bakterią Campylobacter.
Podczas kontroli najczęściej stwierdzano:
W celu uzyskania poprawy prowadzono postępowania administracyjne oraz karne. W 2012r. wystawiono 51 decyzji administracyjnych, w tym 45 nakładających na przedsiębiorców wykonanie różnych obowiązków dotyczących poprawy stanu sanitarno-technicznego oraz 6 nakazujących wycofanie z obrotu żywności o niewłaściwej jakości zdrowotnej (w I kwartale br. wydano 21 decyzji administracyjnych, w tym 2 dot. wycofania z obrotu żywności o niewłaściwej jakości zdrowotnej ) oraz nałożono 58 mandatów karnych na kwotę 14.300 zł (w I kwartale br. - 19 mandatów na kwotę 4.550 zł ).
Jak wynika z danych Inspekcji, duża część kontroli była wszczęta z powodu interwencji klientów dotyczących sprzedaży środków spożywczych przeterminowanych lub zepsutych, o zmienionych cechach organoleptycznych. Klienci zgłaszali również nieprawidłowości w przechowywaniu żywności, brak czystości w sklepie i otoczeniu, brudną odzież ochronną pracowników oraz zatrudnianie osób bez wymaganego orzeczenia lekarskiego. Część interwencji okazała się zasadna, szczególnie ta, która dotyczyła zachowania czystości i wprowadzania do obrotu żywności przeterminowanej.
Powodem wizyt inspektorów sanitarnych w obiektach handlowych były również otrzymane powiadomienia w ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (system RASFF) dotyczące wycofywania z obrotu żywności stwarzającej zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi. W 2012 roku sprawdzano m.in. wprowadzanie do obrotu napojów alkoholowych (zaw. alkohol powyżej 20%) pochodzących z Republiki Czeskiej, kontrolowano również pochodzenie soli, w związku z informacjami dot. wprowadzania do obrotu soli technicznej jako spożywczej. Nie stwierdzano w obrocie produktów zagrażających zdrowiu i życiu ludzi.
WSSE w Gorzowie
Od połowy maja użytkowników gorzowskiej wody będzie czekała coroczna podwyżka cen, ustalona przez Wody Polskie jeszcze pod koniec 2022 roku i opublikowana wiosną 2023 roku.