2013-07-17, Mija dzień
Od 16 lipca br. podległa wojewodzie Inspekcja Ochrony Środowiska prowadzi kontrole gmin w zakresie wykonywania zadań określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi tu o realizację tzw. ustawy śmieciowej, które wdrożenie odbywa się nie bez kłopotów, bo i zmiany są na swój sposób rewolucyjne.
Z dotychczasowych sygnałów wynika, że choć z niewielkimi problemami, to wprowadzanie w życie zapisów nowej ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach odbywa się zgodnie z założeniami. To wniosek po analizie raportów służb odpowiedzialnych za monitoring sytuacji w województwie lubuskim.
Kilkanaście zgłoszeń tygodniowo od 1 lipca br. odebrali pracownicy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej i Lubuskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska, a także pracownicy Wydziału Nadzoru i Kontroli LUW w sprawie nieprawidłowości dotyczących realizacji zapisów nowej ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Zgłoszenia dotyczą najczęściej braku pojemników na segregację odpadów, nieterminowego wywozu nieczystości oraz uniemożliwienia mieszkańcom - mimo wcześniejszych deklaracji - segregacji odpadów. Wszystkie zgłoszenia – także sygnały prasowe są analizowane i przekazywane do odpowiednich jednostek: burmistrza lub wójta gminy, firmy wywożącej odpady czy do mieszkańców indywidualnych.
W meldunkach Państwowych Powiatowych Inspektorów Sanitarnych województwa lubuskiego nie zgłoszono zagrożenia – sytuacja epidemiologiczna monitorowana jest na bieżąco.
zet
Od połowy maja użytkowników gorzowskiej wody będzie czekała coroczna podwyżka cen, ustalona przez Wody Polskie jeszcze pod koniec 2022 roku i opublikowana wiosną 2023 roku.