2013-10-17, Mija dzień
Najstarszym z wielkich zakładów w gorzowskiej części Kostrzyńsko – Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest Faurecia. Koncern produkujący wyposażenie do samochodów uważany jest przez fachowe źródła za drugiego producenta na świecie. Poza Gorzowem posiada swoje zakłady w Grójcu, Wałbrzychu i Legnicy.
Francuski koncern jest w zasadzie ponadnarodowy. Jego zakłady rozmieszczone są od Ameryki Północnej po Chiny. Obok wyposażenia wnętrz samochodów różnych marek firma produkuje skomplikowane, ekologiczne układy wydechowe i takie elementy bezpieczeństwa jak np. zderzaki. Faurecia wybrała Polskę już w 1996 roku, kiedy to otwarto pierwszy zakład w Grójcu.
Historia gorzowskiego zakładu zaczyna się w sierpniu roku 2003, kiedy to otwarto halę o powierzchni około 16 tys. m kw. i część biurową o powierzchni 1, 5 tys. m kw. W sierpniu tego roku, tuż przed frankfurckim Salonem Samochodowym gorzowski zakład obchodził okrągłą , 10 letnią rocznicę.
W Gorzowie zaczęły powstawać elementy wyposarzenia w tym skomplikowane kokpity do samochodów wielu marek, w tym do Volkswagena Golfa V. Niewielu gorzowian zdaje sobie sprawę, że tak podziwiane rozwiązania wnętrz wielu modeli samochodów renomowanych marek powstają w okolicach Baczyny. Ostatnie lata to czas głębokiego kryzysu branży motoryzacyjnej. Mieliśmy okazje oglądać upadki firm, które wydawały się gigantami gospodarczymi. Wystarczy wymienić tylko General Motors i brytyjskiego Rovera. Sprawą oczywistą jest, że kryzys wielkich producentów przełożył się na kłopoty dostawców komponentów dla ich fabryk. Jakby tego było jeszcze mało do walki o zamówienia stanęły zupełnie dotąd nieznane firmy z Dalekiego Wschodu. Gorzowska Faurecia wyszła z tego obronną ręką. Współpraca z władzami KSSSE również musiała układać się doskonale, bo w zaledwie 6 miesięcy rozbudowano gorzowski zakład. Już 5 stycznia 2012 roku otwarto kolejną halę o podobnej powierzchni. Kolejne dwie setki gorzowian znalazło pracę. W sumie zatrudnienie w firmie przez cały ten okres wahało się od około 1000 do 1200 osób.
W Gorzowie powstają elementy takich samochodów jak np. Ford Fiesta, Volkswagen Amaroc, Volkswagen Golf VII generacji i Mercedes W 222. Warto przypomnieć, że model W222 jest flagowym autem Mercedesa bardziej znany pod nazwą klasy S. Samochód ten również zastąpił Maybacha, którego produkcja dobiegła końca. W usportowionej wersji AMG klasy S również znajdują się produkty Faurecii i zapewne trafią do modelu coupe, jeżeli ten trafi do produkcji.
Zamówienia od tak renomowanych producentów dobrze świadczą o jakości gorzowskich produktów. Podczas salonu we Frankfurcie na stoisku Faurecii można było oglądać najnowsze technologie dotyczące bezpieczeństwa i ekologii, które dokładnie oglądali przedstawiciele wielkich koncernów samochodowych. Wypada tylko życzyć aby w kolejnym dziesięcioleciu zamówień nie brakowało.
To dzięki takim zakładom, jak Faurecia czy TPV, w świat oprócz cenionych produktów idzie jednocześnie sygnał, że Gorzów i Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna do dobre miejsce do prowadzenia nawet skomplikowanego technogicznie biznesu.
rar
W Szkole Podstawowej nr 20 w Gorzowie odbyło się wyjątkowe wydarzenie łączące sport, zaangażowanie społeczne i ducha wspólnoty.