więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Mija dzień »
Kornela, Lizy, Stanisława , 8 maja 2025

Młodzi gorzowianie bronią „Lubuszanina”

2013-10-19, Mija dzień

Propozycja nowego rozkładu jazdy pociągów wzbudziła w Gorzowie liczne kontrowersje i protesty, którym wyraz dali m.in. młodzi działacze Zachodniego Ośrodka Polityki Regionalnej w pismach skierowanych do ministra  Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej praz prezesa kolejowej spółki PKP Intercity. W innym piśmie, dotyczącym połączeń w regionie swoje uwagi i postulaty skierowali do Urzędu Marszałkowskiego w Zielonej Górze.

Oto treść pisma do ministerstwa i PKP:

W związku z planami nowego rozkładu jazdy, który przewiduje skasowanie połączenia TLK „Lubuszanin” na trasie Gorzów/Zielona Góra – Warszawa Wsch. pragniemy zająć stanowisko w interesie mieszkańców regionu.

Likwidacja wspomnianego połączenia stanowi kolejny przykład trwającego od wielu lat ograniczania dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców subregionu gorzowskiego oraz powiatu myśliborskiego w województwie zachodniopomorskim. Jeszcze kilka lat temu Gorzów prócz Warszawy i Poznania był skomunikowany kolejowo bezpośrednimi połączeniami z innymi największymi polskimi miastami - Krakowem, Wrocławiem i Katowicami. Obecnie funkcjonuje jedynie połączenie do Warszawy przez Poznań, które według zaproponowanego rozkładu od grudnia ma zostać zastąpione mniej korzystnym połączeniem „Szczecinianin”. Biorąc pod uwagę uwarunkowanie ekonomiczne, w tym ceny paliw płynnych i energii elektrycznej, ale przede wszystkim potrzeby i interes mieszkańców, proponujemy wprowadzenie innych zmian, które mogłyby wpłynąć na rentowność omawianego połączenia poprzez zwiększenie liczby pasażerów. Takimi rozwiązaniami mogłyby być promocje cenowe, abonamenty, ewentualna rezygnacja z kursów w dni o najmniejszym obłożeniu. Kasowanie całego pociągu jest zabiegiem nazbyt radykalnym z kilku choćby powodów: po pierwsze zastępowane jest mniej korzystnym czasowo połączeniem. Warto wskazać, iż podróż „Lubuszaninem” pozwalała pasażerom zrealizowanie celów podróży w stolicy i powrót jeszcze tego samego dnia bez zbędnej zwłoki. Po drugie stabilność połączeń jest ważnym elementem w budowaniu pozytywnej relacji z pasażerem-klientem, opartym na zaufaniu oraz przewidywalności. Szczególnie ten drugi argument zdaje się być decydujący, bowiem biorąc pod uwagę częstą zmianę rozkładów poziom zaufania i przychylności pasażerów do przewoźnika znacznie spada. W przypadku pociągu „Lubuszanin” z dużym prawdopodobieństwem można spodziewać się negatywnego odbioru i pogorszenia nastawienia do kolei ze strony pasażerów.

Drugi aspekt, znacznie bardziej niepokojący, to ustawiczne ograniczanie dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców subregionu gorzowskiego. Owy stan rzeczy można jednak zmienić, a bardziej od pieniędzy potrzebna jest dobra wola. Korzystną zmianą byłoby wprowadzenie połączeń  Gorzowa np. z Wrocławiem,., Katowicami i Krakowem, w piątek i w niedzielę, na bazie jeżdżącego w roku 2005/2006 pociągu „Gorzowiak”.

Ponadto pragniemy wskazać, iż bardzo istotne dla odradzania się linii nr 203, czyli dawnej Kolei Wschodniej jest uruchomienie  połączenia z Berlina do Gdańska przez Gorzów i Piłę, czyli najkrótszą w tym przypadku trasą. Przy zoptymalizowanych godzinach kursowania i atrakcyjnych cenach biletów, mogłyby to być rentowne i niezwykle atrakcyjne połączenia.

Liczymy, na pozytywne przyjęcie i uwzględnienie powyższych uwag. Nagląca sprawa likwidacji „Lubuszanina” jest dla nas, jak i mieszkańców subregionu gorzowskiego równie istotna, co odbudowanie siatki komunikacyjnej Gorzowa z ważnymi aglomeracjami naszego kraju.  

Z wyrazami szacunku              

Zarząd Zachodniego Ośrodka Polityki Regionalnej

Michał Obiegło

Mateusz Muchel

Bartosz Jurek

Pismo do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego:

W związku z planowanymi zmianami w rozkładzie jazdy Przewozów Regionalnych obejmującymi stację Gorzów Wlkp. chcielibyśmy zająć stanowisko, które wyraża troskę o dostępność komunikacyjną dla mieszkańców.

Naszą dezaprobatę wzbudza fakt, iż według zaproponowanego rozkładu ostatni pociąg do Gorzowa przyjeżdża o godz. 21:39. Mamy nadzieję, iż zostanie to skorygowane zgodnie z szeroko pojętym interesem użytkowników kolei. Ponadto nowy rozkład nie uwzględnia bardzo popularnego wśród pasażerów pociągu „Wilda”, który w piątek i niedzielę wieczorem zapełniał się w szczególności mieszkańcami Gorzowa studiującymi w Poznaniu. Apelujemy, by uwzględnić go w planowanym rozkładzie, bowiem połączenie te stanowi jedno z kluczowych w przypadku młodych ludzi.

Ponadto wnosimy o dodatkową parę pociągów na trasie Kostrzyn-Krzyż, co wymiernie wpłynęłoby na poprawę komfortu podróżowania na tej trasie. Nasze zaniepokojenie wzbudza fakt, iż w  planowanym rozkładzie najpóźniejsze połączenie z Gorzowa do Kostrzyna miałoby być o 21:04, a do Krzyża o 21:41. Odbiera to sporej części potencjalnych użytkowników możliwość dostosowania swoich planów do właściwości czasowych wspomnianego połączenia. Posunięcie te może swe negatywne skutki objawić w okresie weekendu, gdy występuje szczególnie wysokie natężenie ruchu pasażerskiego na tej trasie. Proponujemy, by brak późniejszego połączenie Gorzów-Kostrzyn uzupełnić wznawiając kursowanie wspomnianego pociągu InterRegio (lub w taryfie Regio) „Wilda”, który odjeżdżałby z Poznania ok. godz. 20:00, a w Gorzowie byłby planowo ok godz. 22, a następnie wydłużyć owe połączenie do Kostrzyna, gdzie planowo pociąg docierałby ok godz. 22:50. Zapewni to wówczas pasażerom zdecydowanie wyższy komfort w planowaniu podróży oraz zwiększy dostępność transportową dla całego subregionu.

Wyrażamy zadowolenie, iż po wielu latach deklaracji uruchomione ma zostać bezpośrednie połączenie Gorzów Wlkp. - Zielona Góra. Liczymy, iż przyczyni się ono do poprawienia szeroko rozumianej spójności naszego województwa. Nasze wątpliwości budzi jednak duża częstotliwość połączeń (cztery dziennie). W naszej ocenie trzy kursy w ciągu dnia (np. rano, popołudnie, wieczór) w zupełności zaspokoją potrzeby transportowe na rzeczonej trasie. Zdecydowanie bardziej korzystnie z punktu widzenia pasażerów z Kostrzyna, Gorzowa, Strzelec Krajeńskich i Drezdenka byłoby uruchomienie wspomnianego dodatkowego połączenia na linii nr 203 z Kostrzyna do Poznania i z powrotem.

Chcielibyśmy również uzyskać informacje o zaawansowaniu prac nad uruchomieniem bezpośrednich połączeń kolejowych na trasie Gorzów-Berlin. Liczymy, iż takowe pojawią się bez zbędnej zwłoki po uzyskaniu homologacji na zakupiony tabor przed kolejną zmian rozkładu w grudniu 2014 r.

Liczymy na przychylne przyjęcie i rozpatrzenie ujętych w piśmie postulatów, wyrażając jednocześnie nadzieję na uzyskanie jak najkorzystniejszej wersji rozkładu jazdy dla całego województwa lubuskiego.

Z poważaniem:

Zarząd Zachodniego Ośrodka Polityki Regionalnej

Michał Obiegło

Mateusz Muchel

Bartosz Jurek

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x