2013-11-10, Mija dzień
Jak informuje oficjalna strona urzędu marszałkowskiego, lubuskie wzbogaci się o nowoczesne pociągi, które będą obsługiwać trasę Poznań - Zielona Góra - Nowa Sól, zwiększając liczbę połączeń w obszarze Lubuskiego Trójmiasta.
Pociągi z rodziny "Impuls" będą czteroczłonowe i niskopodłogowe. Są przystosowane do prędkości 160 km/h. Pomieszczą do 436 pasażerów, w tym 208 na miejscach siedzących.
Impulsy 31WE wyposażone będą w klimatyzację, monitoring, gniazdka pozwalające podłączyć zasilacz do laptopa lub telefonu komórkowego, toalety w systemie zamkniętym, przystosowane dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się oraz matek z dziećmi (pojawią się przewijaki dla niemowląt). Nowe pociągi wyposażone będą w fotele wykończone ekoskórą, automaty biletowe, wbudowany zostanie system informacji pasażerskiej, obejmujący zliczanie pasażerów, pomiar punktualności, dynamiczną informację pasażerską wewnętrzną i zewnętrzną oraz informację głosową oraz system komunikacji maszynista - pasażer. Termin realizacji zamówienia to 30 kwietnia 2015 roku. Pierwsze trzy pojazdy przekazane zostaną już w grudniu tego roku, siedem kolejnych w 2014 roku, a pozostałe cztery w 2015 roku.
To dobre wiadomości przede wszystkim dla mieszkańców Lubuskiego Trójmiasta. Ale i gorzowianom coś skapnie. W ostatnim dniu października, do lubuskiego trafił pierwszy pojazd z czterech zakupionych w ramach projektu LRPO. Pieniądze pochodzą z tzw. bonusa (51 mln euro) za sprawne wykorzystywanie funduszy unijnych, jakie lubuskie otrzymało z Krajowej Rezerwy Wykonania. Wartość całego projektu zakupu szynobusów to 49,2 mln zł, a kwota dofinansowania – 41,8 mln zł. Kolejne pojazdy będą dostarczane sukcesywnie w nieprzekraczalnym terminie do 13 grudnia br. Dwa z nich obsłużą połączenia Zielona Góra – Gorzów Wlkp. już od 15 grudnia br. Wcześniej jednak będzie można przekonać się o zaletach i wadach takiej podróży korzystając z darmowych przejazdów między Gorzowem a Zieloną Górą w dniach 23, i 30 listopada oraz 7 grudnia. Szczegóły UM ma podać w przyszłym tygodniu.
W okresie przejściowym, tj. do czasu uzyskania świadectwa homologacji umożliwiającego eksploatację taboru na terenie Niemiec, dwa składy obsłużą linię Kostrzyn – Krzyż. Po tym terminie jeden szynobus skierowany zostanie na linię (Krzyż) Gorzów Wlkp. – Kostrzyn (Berlin), drugi – na trasę Zielona Góra – Frankfurt (Oder).Pojazdy te będą spełniać wszystkie wymagania uwarunkowane prawem polskim i wspólnotowym. Pojazd będzie posiadać od 130 do 150 miejsc siedzących, w tym minimum 130 stałych miejsc siedzących. Standard wyposażenia – 2 klasa. Każdy pojazd będzie przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych - co najmniej 2 osób na wózkach inwalidzkich. Maksymalna prędkość eksploatacyjna nie będzie mniejsza od 120 km/h.
Źródło: www.lubuskie.pl
11 maja obchodzimy Światowy Dzień bez Śmiecenia – święto, która przypomina, że czyste środowisko zaczyna się od odpowiedzialnych decyzji każdego z nas.