2013-11-28, Mija dzień
Wojewoda Jerzy Ostrouch przekazał ponad 7 milionów złotych na zakup czterech szynobusów, które zasilą skład kolejowy w Lubuskiem. Kwota zabezpieczy wkład własny samorządu województwa do projektu realizowanego w ramach LRPO na lata 2007-2013.
Dofinansowanie taboru w Lubuskiem pochodzi z rezerwy celowej z budżetu państwa, określonej przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na rok 2013. Kwota 7 milionów 79 tysięcy 679 złotych zabezpieczy wkład własny do projektu realizowanego przez Województwo Lubuskie w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2017-2013 pod nazwą „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń kolejowych przez województwo lubuskie”. Przedmiotem projektu jest zakup czterech szynobusów z napędem silnikowym. Umowę z Zarządem Województwa wojewoda podpisał w czwartek 28 listopada.
Liczba i jakość połączeń kolejowych oraz sposób ich realizacji na terenie województwa lubuskiego to szczególny obszar zainteresowań wojewody Jerzego Ostroucha. Na jego prośbę została przygotowana informacja o stanie bezpieczeństwa w regionalnej pasażerskiej komunikacji kolejowej województwa lubuskiego. - Wyrażam zaniepokojenie zaistniałą sytuacją. Duża awaryjność taboru kolejowego, a tym samym konieczność wprowadzania komunikacji zastępczej w minionym okresie negatywnie wpływa na bezpieczeństwo podróżowania - skomentował wojewoda Jerzy Ostrouch.
Mając na uwadze wspólne dobro jakim są warunki i bezpieczeństwo przejazdów komunikacją kolejową w naszym regionie, wojewoda zwróci się z prośbą do marszałek województwa, by w nowym rozkładzie jazdy zostały uwzględnione następujące rozwiązania:
- Uwzględniając nadmierne potoki pasażerskie, czyli „przepełnienie” (np. już w miejscowościach: Witnica, Nowiny Wielkie, Bogdaniec, Zwierzyn) niezbędne jest wprowadzenie dodatkowych autobusów szynowych do istniejących już kursów. Skontrolowane na potrzeby raportu autobusy szynowe przystosowane do transportu 260 pasażerów, łącznie siedzących i stojących, przewożą średnio 350 osób.
- Z uwagi na fakt likwidacji porannego połączenia InterCity TLK „Lubuszanin” z Gorzowa Wlkp. do Warszawy należy wprowadzić poranny kurs autobusu szynowego relacji Gorzów Wlkp. – Krzyż komunikujący Expres Inter City Szczecin – Krzyż – Warszawa.
Ponadto, wojewoda Jerzy Ostrouch zwrócił uwagę na przyjęte już w 2009 r. przez Urząd Marszałkowski zobowiązania zawarte we wspólnym liście intencyjnym podpisanym z Brandenburgią. - Głęboki niepokój budzi fakt, że zadanie w nim zawarte, a mianowicie uruchomienie bezpośredniego pasażerskiego połączenia kolejowego na linii Zielona Góra – Krosno Odrz. – Gubin/Guben – Cottbus pozostaje nadal tylko w sferze planów. Uruchomienie, proponowanego przez mieszkańców regionu, częściowego połączenia Zielona Góra – Krosno Odrz. – Gubin wychodziłoby naprzeciwko oczekiwaniom – podkreślił wojewoda.
Wojewoda Lubuski wyraża nadzieję, że zaproponowane zmiany spotkają z zainteresowaniem władz województwa i od grudniowej korekty rozkładu jazdy sytuacja w regionalnej pasażerskiej komunikacji kolejowej województwa lubuskiego zostanie poprawiona zgodnie z oczekiwaniami pasażerów.
Lubuski Urząd Wojewódzki
W związku z pracami modernizacyjnymi sieci wodociągowej w Gorzowie 12 maja od godz. 8:00 do 14:00 nastąpi przerwa w dostawie wody do budynków przy ulicach: Pułaskiego od nr 5 do nr 9, Dembowskiego od nr 1 do nr 3, Beczkowozy z wodą zostaną podstawione.