więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Mija dzień »
Dominika, Imeldy, Pankracego , 12 maja 2025

Sesja z tramwajami, budżetem i podatkami

2013-12-18, Mija dzień

Na dzisiejszej sesji rady miasta dwa punkty były najważniejsze – uchwalenie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na lata 2014-2025 oraz przyjęcie budżetu na 2014 rok. O ile plan transportowy uchwalono bez sprzeciwów i oporów, o tyle z budżetem  zrobił się problem, którego przed sesją jeszcze nie było. Przede wszystkim za sprawą inicjatyw radnych PiS.

medium_news_header_5933.jpg

Zaczęło się jednak od interpelacji i wniosków, wśród których znalazł się wniosek klubu SLD, przedstawiony przez wiceprzewodniczącego rady Jana Kaczanowskiego, dotyczący opracowania planu budowy, remontu ulic i chodników na lata 2015 – 2020. Chodzi tu o to, że stan naszych dróg i chodników w wielu miejscach jest tak zły, że  działania w  tym zakresie powinny być traktowane priorytetowe. Dlatego potrzebny jest plan, na którego opracowanie prezydent i jego służby mają mieć czas do połowy przyszłego roku. Ponadto radny Marek Kosecki poinformował wszystkich, iż właśnie  zrezygnował z członkostwa w klubie PO. Nie chciał się rozwodzić specjalnie nad motywami swojej decyzji i można jedynie domyślać się, że ma to związek z tym, iż czuł się coraz gorzej w klubie, gdzie jednak obowiązują partyjne rygory i standardy, a on członkiem PO nigdy nie był. Podobnie jak nie był członkiem AWS czy PiS, w których klubach wcześniej funkcjonował.

Plan transportowy bez większej dyskusji został przegłosowany, w wersji maksymalnej prezentowanej już na naszych łamach, przy jednym głosie wstrzymującym się  (Grażyny Wojciechowskiej). Oznacza to, że Gorzów korzystając z rządowego dofinansowania na poziomie 406 milinów zł będzie rozwijał komunikację autobusową i tramwajową, inwestując duże środki zarówno w infrastrukturę (do 85% dofinansowania), jak i tabor (do 50% dofinansowania). Przy tej inwestycji wkład miasta może łącznie wynieść około 60 milionów, aczkolwiek jest nadzieja, że zostanie pokryty z innych źródeł, gdyż takie możliwości są. Nie tylko więc nie zostanie zlikwidowana linia tramwajowa na Piaski, ani żadna inna,  ale powstaną nowe linie na Górczynie – prowadzące ul. Piłsudskiego i Górczyńską na osiedle Ustronie, do szpitala oraz ul. Odrodzenia do Roosevelta i na  Piaski.

 Znacznie gorzej było już z budżetem na przyszły rok. Po wczorajszych negocjacjach i rozmowach prezydent przygotował autopoprawkę do znanego już projektu budżetu, w którym godził się na pewne przesunięcia, zwiększające przed wszystkim pulę pieniędzy na remonty dróg i ulic (około 2 mln zł) oraz inne wydatki proponowane przez radnych. Tymczasem klub radnych PiS zgłosił na sesji wniosek o obniżenie stawek podatków od nieruchomości (0,73 zł do 0,67 zł za metr kwadratowy), by ulżyć nieco mieszkańcom i przedsiębiorcom, co poparła większość radnych, a co oznacza zmniejszenie dochodów w kwocie powyżej 600 tysięcy, jak skrupulatnie wyliczyła skarbnik miasta. W tej sytuacji powstała konieczność przeprowadzenia zmian w przygotowanym projekcie budżetu.

W tej sytuacji prezydent zmniejszył do prawie miliona planowane wydatki na drogi i chodniki. To jednak nie był jeszcze koniec budżetowej ofensywy radnych PiS, którzy zgłosili nowe propozycje wydatków: na laboratorium dla PWSZ, projekt hali sportowej i stadion Warty. W sumie ponad 2 mln złotych, proponując zabrać je z kultury, czyli Filharmonii Gorzowskiej i podwyżek przewidzianych dla urzędników i pracowników placówek samorządowych. Większość rady zgodziła się jednie na obniżenie dofinansowania kultury o 1,2 mln.

Tak poprawiony, przez prezydenta i klub radnych PiS, budżet został uchwalony większością 17 głosów, przy sprzeciwie …  6 radnych PiS i 2 głosach wstrzymujących się (Paweł Leszczyński, Jerzy Synowiec). Prezydent już zapowiedział, że tak uchwalonego budżetu nie zostawi i zażąda zwołania nadzwyczajnej sesji w sprawie budżetowych kłopotów.

J.D.

Linie tramwajowe, obecne i projektowane, które mają powstać do 2025 roku.

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x